Ayurvedassa päivärytmi on tärkeä hyvinvoinnin perusta

Ayurvediset-päivärutiinit

Ayurvedan tärkein tavoite hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen saavutetaan helpoimmin, kun toimimme luonnon syklien mukaan: vuorokausirytmi, sää ja vuodenajat vaikuttavat kaikkiin elollisiin olentoihin – myös meihin.

Ayurveda-oppineet ovat pitäneet tärkeänä määritellä, millainen on terveellinen päivärytmi – ja perustelleet, miksi se on niin tärkeää hyvinvoinnillemme. Vakiintuneen päivärutiinin avulla voimme vaikuttaa hyvinvointiimme suuresti. Vaikka olemme yksilöitä, on paljon myös sellaisia rutiineja, jotka sopivat kaikille tai ainakin suurelle osalle meistä.

Kun alat rakentaa itsellesi ihanteellista päivärytmiä, suosittelemme, ettet yritä muuttaa liikaa asioita kerralla. Aloita jostakin vinkistä, jonka koet olevan helppo toteuttaa elämässäsi ja lisää rutiineja oman tarpeesi ja jaksamisesi mukaan.

Unirytmi: herää varhain ja mene aikaisin nukkumaan

Varhainen herääminen on kehotyypistä riippumatta ensimmäinen tärkeä askel kohti hyvää arkirutiinia. Ideaalitilanteessa herää viimeistään kuudelta. Päivärytmin muutos on helpoin, kun aloitat menemään nukkumaan aiemmin. Jos menet nukkumaan ennen kymmentä, saat pidemmän levon iltayön syvän unen vaiheen aikana. Kun heräät aikaisin, tunnet olosi kevyemmäksi, raikkaammaksi ja luovemmaksi.
Ajanjakso yökahdesta kuuteen on vata-aikaa ja aamu kello kuudesta kymmeneen kapha-aikaa. Kun heräät kuudelta tai aiemmin, huomaat uudenlaisen keveyden kehossasi ja mielessäsi.

Aamulla puhdista kehosi

Ayurvedinen aamurutiini lyhyesti:

  • nouse sängystä aikaisin, mielellään viimeistään kuudelta
  • pese kasvot ja hampaat, puhdista kieli ja tee öljypurskuttelu tai käytä Gum Care -ikenien hoitoöljyä (lisätietoa ayurvedisesta suuhygieniasta artikkelin lopussa)
  • juo lämmintä/haaleaa vettä, johon voit laittaa vähän sitruunamehua (ja hunajaa). Tämä aktivoi suolen toiminnan ja herättää aineenvaihdunnan.
  • käy wc:ssä ja tyhjennä virtsarakkosi sekä suolesi
  • ajan salliessa tee öljyhieronta ja ota sen jälkeen suihku
  • tee kevyt joogaharjoitus tai pieni kävely ulkona
  • meditoi
  • syö kevyt aamiainen

Kun heräät hyvissä ajoin, voit tietoisesti nauttia enemmän omasta ajastasi sekä sisäiselle ja ulkoiselle puhdistukselle omistautumisesta.

Seuraava ayurvedan ”aamuaikataulu” auttaa sinua hyvän rutiinin koostamisessa:

  1. Pese kasvosi, harjaa hampaat ja puhdista kieli. Suun puhdistaminen on tärkeää ja siksi siitä on perusteellinen kuvaus artikkelin lopussa*.
  2. Seuraavaksi juo 1-2 kuppia tai 100 – 200 ml haaleaa vettä. Halutessasi voit lisätä siihen hunajaa ja/tai sitruunamehua.
  3. Tyhjennä rakko ja suoli. Suoliston tyhjentäminen on osa aamupuhdistusta! Vaikka et tunne suolen tyhjentämisen tarvetta, istu vähän aikaa wc-pöntöllä. Näin opetat vähitellen suolesi toimimaan aamulla. Veden tai laimean sitruunamehun juominen laukaisee tämän tarpeen luonnollisesti lyhyen ajan kuluttua.
  4. Ravitse ihosi ja sitä kautta koko kehosi ayurvedisellä öljyhieronnalla. Se vahvistaa kehon kudoksia, kuten lihaksia ja luita, sekä kirkastaa ihosi. Öljyhieronta rauhoittaa ja tukee hermostoa: itsehieronta tuo uudenlaisen läsnäolon tunteen ja rentouttaa. Tämä on erityisen tärkeää, jos sinulla on univaikeuksia. Ayurvedinen öljyhieronta (abhyanga) on kuvattuna tekstin lopussa**.
  5. Aktivoi kehosi kevyellä liikunnalla. Jos sinulla on aikaa, käy lyhyellä reippaalla kävelyllä, venyttele tai joogaa. Molemmat näistä aktiviteeteista vilkastuttavat verenkiertoa ja aineenvaihduntaa sekä piristävät mielialaasi.
  6. Meditaatio edesauttaa sinua kohtaamaan päivän tyynenä mutta dynaamisena. Rentoutunut mieli on luova ja pystyy ratkaisemaan paremmin päivän haasteet. Suosittelemme Transsendenttista meditaatiota. Se on harjoitteena mielihyvää tuottava sekä vaivaton ja siksi helppo integroida päivärutiiniin.
  7. Paras aamiaisaika on ennen kahdeksaa, viimeistään yhdeksältä. Aamulla kehon vasta heräillessä ruoansulatuksen voima on ayurvedisen käsityksen mukaan aika vähäinen. Siksi kevyt aamiainen on paras. Syö nälän tunteen mukaan. Jos sinulla ei ole nälkä aamulla, varsinkin näin keväällä riittää, jos juot esimerkiksi yrttiteetä tai mietoa sitruunamehua.

Kevyt aamiainen voi sisältää esimerkiksi hedelmiä, puuroa tai paahtoleivän palan, jossa on vihannesta päällä. Aamiainen – kuten muutkin ateriat – tulisi syödä rauhallisesti ja istuen. Käytä aamiaiseen vähintään 10 minuuttia. Silloin keho ehtii reagoida syötyyn ruokaan ja tunnet olosi hyväksi.

____________________________

Tähän väliin kaksi disclaimeria:

  1. Ruuhkavuosia elävälle artikkelissa kuvattu rutiini voi tuntua ajallisesti mahdottomalta. Ehkä voit ottaa ehdotetuista toimista rutiiniisi kuitenkin jotain – tai kokeilla niitä joskus viikonloppuna.
  2. Tällä hetkellä vallitseva ravintokäsitys Suomessa on, että aamupalan pitäisi – jopa läpi vuoden – olla varsin tukeva ja ravitseva. Jos tunnet, että sellainen toimii sinulle täydellisesti, sinun kannattaa jatkaa sillä. Ayurvedinen ajattelu lähtee aina siitä, että olemme kaikki yksilöitä ja omat valinnat on aina syytä vahvistaa omalla hyvällä kokemuksella.)

____________________________

Päivä

Lounas

Syö lounas klo 11-13, jolloin ruoansulatuksesi on vahvimmillaan. Vinkkejä ayurvedisestä ruokailusta löydät täältä. Ruokavaliota sovelletaan nälän tunteen ja vuodenajan mukaan: kesällä syödään vähän kevyemmin ja käytetään runsaasti vihreitä vihanneksia. Syksyllä ja talvella ruoka saa olla tukevampaa, jotta keholle riittää energiaa lämmön tuottoon. Keväällä kevennetään ruokavaliota ja lisätään ruokaan lämmittäviä mausteita. Lounaan jälkeen on hyvä tehdä pieni kävely – jos ruoan jälkeen väsyttää, kävely on erityisen tärkeää, jotta ruoansulatus aktivoituu. Kehotyypin mukaisesta ruokailusta voit lukea täältä.

Iltapäivä

Iltapäivä voi olla hyvä aika ideoinnille ja luovalle toiminnalle, mutta kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa hoitaa yleensä jo aamupäivällä, sillä silloin olet vahvempi ja kestävämpi kuin iltapäivän  vata-aikaan.
Ota iltapäivällä kevyt välipala, jos sinulla on nälkä, mutta vältä jatkuvaa napostelua. Se voi kerryttää kuona-aineita kehoosi. Kun päivän työt on tehty, on hyvä aika ulkoilla, liikkua ja tehdä rentouttavia aktiviteettejä. Meditaatio on monelle hyvä välivaihe siirryttäessä töistä vapaa-ajalle.

Ilta

Päivällinen

Päivällinen on hyvä syödä jo kuuden-seitsemän aikoihin. Iltakuuden jälkeen ruoansulatuksen teho alkaa heikentyä, siksi illalla on hyvä syödä helposti sulavaa ruokaa, kuten basmati-riisistä ja keltaisista mung-pavuista tehtyä kitchari-keittoa, höyrytettyjä kasviksia tai kasviskeittoa. Puurokin on ihan hyvä iltaruoka. Vältä eläinproteinia ja rasvaisia ruokia, jotka sulavat hitaasti.

Iltakävely ja rentouttavaa aikaa

Rauhallinen iltakävely päivällisen jälkeen edistää ruoan sulamista ja rentouttaa hermostoa. Illalla kannattaa tehdä vain pääosin miellyttäviä asioita, jotta palaudut ja nukut hyvin. Tämä on sinun tai perheesi omaa aikaa, joten nauti siitä.

Mene aikaisin nukkumaan

Sinun tulisi olla sängyssä iltakymmeneen mennessä. Ayurveda-tiedon mukaan kello kymmenen jälkeen mieli ja keho alkaa uudelleen aktivoitua, jolloin voi vaikeampaa nukahtaa – ja menetät osan syvän unen vaiheesta, joka tulee luonnollisesti iltayöllä.
Jos sinulla on vaikeuksia nukahtaa, kokeile ayurvedistä Vata- tai Nidra aromaöljyä ja jalkaterien öljyhierontaa nukkumaan mennessä. Jätä öljy iholle yöksi. Alavatsalle laitettu lämpöpakkaus auttaa nukahtamaan erityisesti silloin, jos hermosto käy vielä ylikierroksella.

 

 

*Ayurvedinen suuhygienia: aamurutiini, jonka jälkeen suusi on puhdas ja hengitys raikas pitkään

Aloita kielen puhdistamisesta. Kielelle kertyy yön aikana limaista kuona-ainetta. Kielen bakteeriplakki ja mahdolliset ruokajäämät voivat jäädä kieleen aiheuttaen pahanhajuista hengitystä ja makunystyröiden tukkeutumista. Suun bakteerimäärän väheneminen edistää hammasterveyttä. Kielen puhdistus tehdään vetämällä kielenpuhdistinta kielen juuresta sen kärkeä kohti muutaman kerran. Huuhtele puhdistin vetojen välillä. Puhdistus vie aikaa vain muutaman sekunnin.

Hampaiden pesu tehdään aamulla ennen ruokailua, ja illalla nukkumaan mennessä. Suosittelemme ayurvedistä tai muuta luomuhammastahnaa. Ayurdent hammastahna sisältää seitsemäntoista suun hyvinvointia tukevaa ayurvedistä yrttiä, kuten neemiä, neilikkaöljyä, inkivääriä, pippuria ja piparminttuöljyä, joka raikastaa hengityksen. Ayurdent ei vaahtoa eikä sisällä säilöntäaineita, fluorideja tai gluteenia. Se sisältää kuitenkin Salvadora Persica -nimistä yrttiä, jossa on kasvisfluoriyhdisteitä.

Ikenien hieronta hoitoöljyllä tai kiireettömän aamun öljypurskuttelu

Gum Care – ikenien hoitoöljyn käyttö : Voit joko suihkuttaa Ayurdent® Gum Care -öljyä suoraan ikeniin tai sormeen ja hieroa sitten ikeniä sormella kevyesti. Lopuksi sylje öljy ulos ja huuhtele suu haalealla vedellä. Tämä ehkäisee ayurveda-tiedon mukaan aktiivisesti bakteeripitoisen biofilmin ja plakin muodostumista. Klassisissa ayurveda-teksteissä kuvataan yrttiöljyn käyttöä tärkeäksi apuvälineeksi suun limakalvojen hyvinvointiin

Öjypurskuttelu: Ota suuhun noin 1-2 ruokalusikallista luomuseesamiöljyä. Pyörittele öljyä suussasi noin 2-20 minuutin ajan. Lopussa voit kurlata sillä kurkun.  Hävitä öljy kotitalousjätteeseen tai vessanpönttöön, jotta öljy ei tuki viemäriä. Tarkemmat ohjeet: https://samhita.fi/ayurveda-ja-suun-terveys/

**Ayurvedinen öljyhieronta

Lämmitä öljy esim. vesihauteessa. Aloita sivelemällä öljyä pehmein, hellin ottein kasvoille, korvalehtiin ja koko kehoon, muista erityisesti myös jalkapohjat. Tämä vie aikaa viidestä kymmeneen minuuttia. Voit käyttää luomu seesamiöljyä kypsennettynä, tai kehotyypin mukaista vata-, pitta tai kapha hierontaöljyä. Ohjeet löydät täältä.

Jos sinulla on aikaa, anna öljyn vaikuttaa 5-10 minuuttia. Voit hyvin mennä saunaan öljyn vaikutuksen tehostamiseksi. Tämän jälkeen ota lämmin suihku. Öljy puhdistaa ihosi, joten et tarvitse paljoakaan saippuaa. Näin iholle jää hieman öljyä, mikä ravitsee ja tasapainottaa oloa.

 

 

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.