vata

Vata kehomielityyppinä

Ayurvedisessa terveys- ja ravitsemusopissa korostuvat tietyt piirteet eli kehomielityypit. Nämä piirteet voivat olla sekoittuneempia tai toistensa yhdistelmiä. Usein vastauksissa korostuu kaksi kehomielityyppiä.

Ayurvedisessä perinteessä puhutaan myös ”doshasta” eli kehomielityypistä kun tarkoitetaan tietyn piirteen esiintymistä ihmisessä, joka toteutuu kahden eri elementin yhdistymisessä.

Oletko luonnostasi hoikka? Onko sinulla paljon ajatuksia ja ideoita? Ovatko kätesi ja jalkasi usein kylmät, tai kärsitkö satunnaisesta unettomuudesta ja ummetuksesta? Jos vastasit kyllä yhteen tai useampaan näistä kysymyksistä, sinulla saattaa olla vata doshan -epätasapaino – tai saatat olla Vata keho-mielityyppiä.

Jos vata on sinulla hallitseva, sen ominaisuudet ominaisuudet (kevyt, viileä, kuiva, nopea) näkyvät selvästi mielessäsi ja kehossasi. Vartalosi on luultavasti luonnostaan hoikka. Älyllisesti sinulla on vilkas mieli, mutta saatat olla taipuvainen unohtamaan asiat yhtä helposti kuin opit ne! Vahvat Vata-taipumuksen omaavat ihmiset ovat luovia, dynaamisia ihmisiä, joilla on usein kiire.

Meillä kaikilla on jonkin verran Vataa mielessämme ja kehossamme. Alla olevan listan mukaan näet, onko vata sinulla tasapainossa vai epätasapainossa.

Tiedätkö mikä oma kehotyyppisi on? Selvitä se tekemällä Samhitan kehotyyppitesti.

Tasapainoinen vata:

  • energinen ja pirteä
  • oppii helposti
  • kirkas, valpas mieli
  • nukahtaa helposti
  • tasapainoinen suolen toiminta
  • hyvä verenkierto

Liikaa vataa:

  • väsynyt tai uupunut
  • unohtelee asioita
  • keskittymisongelmia
  • nukahtaminen vaikeaa
  • toisinaan ummetusta ja ilmavaivoja
  • kylmälle herkkä, kylmät kädet ja jalat

Vinkkejä ja perusasioita vata-kehomielityypin tasapainottamiseen

Yksi Ayurvedan perusperiaatteista on, että "samanlainen lisää samanlaista" ja vastakohdat tasapainottavat. Koska vata-dosha on viileää, kevyttä ja kuivaa, se hyötyy asioista, jotka lämmittävät, maadoittavat ja ravitsevat. Palautat vatan tasapainoon säännöllisellä ruoka- ja nukkumisrytmillä. Syö lämmintä ja ravitsevaa ruokaa ja lepää runsaasti. Säännöllinen rytmi ei yleensä kiinnosta vataa, mutta valitettavasti sitä hän juuri tarvitsee.

Muita helppoja tapoja rauhoittaa vata-doshaa:

  • Älä jätä aterioita väliin. Syö lämmintä, kypsennettyä ruokaa suunnilleen samaan aikaan joka päivä. Ruokailun tulee olla rauhallista ”omaa aikaa”. Noudata vata-doshaa tasapainottavaa ruokavaliota suosien lämpimiä, hieman öljyisiä, tukevia, miedosti maustettuja ruokia. Vältä kylmiä, kuivia ja raakoja ruokia. Katso vata-ruokavalion ohjeet alta.
  • Juo Vata-teetä – luonnollisesti makeaa, lämmittävää ja rauhoittavaa yrttiteetä. Se on suunniteltu rauhoittamaan sekä mieltä että kehoa. Luomu ayurveda-mausteet tukevat ruoansulatuskanavan terveyttä.
  • Mene nukkumaan aikaisin illalla, hyvissä ajoin ennen kello kymmentä. Vältä piristeitä, kuten kofeiinia, alkoholia tai myöhään valvomista: varsinkin television tai elektronisten laitteiden äärellä. Nämä huonontavat yöunta ja lisäävät vataa.
  • Tee itsellesi rauhoittava itsehieronta lämpimällä öljyllä. Se parantaa verenkiertoa, rauhoittaa hermoja ja ravitsee kuivaa ihoa.
  • Vältä stressaavaa työtä, erityisesti iltaisin. Varmista, että sinulla on lepotaukoja joka päivä. Vähennä henkistä stressiä rentoutumalla ja meditoimalla. Näin purat stressiä hermostostasi.
  • Harrasta rentouttavaa liikuntaa kuten kävelyä tai rauhallista joogaa. Pukeudu lämpimästi viileällä tai kylmällä, tuulisella säällä – erityisesti korvat, kädet ja jalat kannattaa suojata hyvin.

Ruokailu ja ruokavalio

Ayurvedassa ruoka on lääkettä. Vataa tasapainottava ruokavalio auttaa lämmittämään ja maadoittamaan - näitä Vata-piirteitä omaava henkilö tarvitsee pysyäkseen tasapainossa. Aterian väliin jättäminen voi häiritä vatan herkkää ruuansulatusta ja lisätä vataa. Aterioiden välillä on hyvä syödä välipalaa, kunhan se ei vaimenna seuraavan aterian näläntunnetta.

Suosi näitä ruokia: Lämmin, tukeva, vähän öljyinen ja kostea ruoka ja lämmin ruokajuoma. Parhaat maut ovat makea, hapan ja suolainen. Maitotuotteet ovat hyviä vatan tasapainottajia, samoin juurekset ja makeat hedelmät.

Vähennä näiden ruokien syöntiä: Kylmät ja raakaruoat kuten salaatti tai kaaliraaste, näkkileipä, kuivatut hedelmät (voit käyttää, jos liotat ne ensin) sekä raa’at hedelmät.

Katso tarkemmat ohjeet ruokiin ruoka-ainetaulukosta. Ruoka-ainetaulukossa annetut ohjeet ovat yleisiä. Yksilölliset ominaisuudet, kuten ruoka-aineallergiat ja ruoansulatuksen voimakkuus tulee ottaa huomioon.

HUOM! Näiden artikkeleiden ainoa tarkoitus on tarjota tietoa Ayurvedan perinteestä. Näitä tietoja ei ole tarkoitettu käytettäväksi minkään sairauden diagnosointiin, hoitoon tai parantamiseen. Keskustele lääkärin kanssa, jos sinulla on vakavia sairauksia.  Tämä ayurvedinen ruokavalio-ohje on suuntaa antava, eikä sitä ole tarkoitettu sairauden hoitoon tai parantamiseen.