Muutama ayurveda-vinkki kesäkilojen karistukseen

Two cute blonde women are drinking an orange alcoholic cocktail from glasses in the kitchen and eating fresh fruit

Ayurvedinen painonhallinta perustuu pääosin kuona-aineiden poistoon ja ruoansulatuksen optimointiin. Ruokavalion pääpiirteet ovat osin samanlaisia kuin nykytiedossa: vähennetään sokereita ja rasvaa. Pääpaino on kuitenkin säännöllisessä päivä- ja ruokailurytmissä. ”Milloin syöt” on yhtä tärkeää kuin ”mitä syöt”. Lisäksi nyt on – ayurveda-näkökulmasta katsoen – tärkeää puhdistua mahdollisesti kesän aikana kertyneistä, aineenvaihdunnan toimintaa heikentävistä kuona-aineista sekä rauhoittaa pitta, joka lisää ruokahalua.

Huomaa kuitenkin tämä: jos haluat pudottaa painoasi syksyllä tai talvella – eli vata-vuodenaikaan kun on kylmä ja vaihteleva sää  – sinun tulee huolehtia siitä, että vata pysyy tasapainossa. Syksyllä ja alkutalvella vaistomme saattaa ohjata meitä syömään tukevammin, koska se rauhoittaa vataa. Tästä syystä painon pudotus kevyellä ruokavaliolla voi tällöin olla hieman haastavaa. Avuksi kannattaa ottaa päivärutiiniohjeet.

Ne voivat olla sinulle tuttuja, mutta veikkaan että niiden merkitys avautuu taas uudelleen uudesta näkökulmasta. Siksi käyn ne vielä tässä läpi painonhallinnan näkökulmasta.

Herättyäsi pese hampaat ja kaavi kielesi kielenkaapimella. Näin poistat suuhun kertyneet ruoansulatuksen kuona-aineet – eli sen limaisuuden, mitä voi tuntua suussa aamuisin. Jos nenäsi on aamuisin tukkoinen, käytä myös Nasya-öljyä 1-2 tippaa molempiin sieraimiin. Se edistää nenän onteloiden puhdistumista ja öljy kosteuttaa limakalvot.

Energisoi aamuasi sitruuna-hunajajuomalla: Lisää puolen sitruunan mehu ja teelusikallinen luomuhunajaa lasilliseen huoneenlämpöistä vettä. Jos puoli sitruunaa tuntuu olevan liikaa, pienennä määrää… enempi ei ole aina parempi.  Sitruunamehun juominen aamulla puhdistaa ruoansulatuskanavan, virkistää, on hyväksi suolistoflooralle ja tukee painonpudotusta. Viimeisimmät lääketieteelliset havainnot viittaavat siihen, että suolistoflooramme koostumus vaikuttaa mielialaan sekä määrittää himoamme makeisiin ja snäkseihin.

Tee tämän jälkeen pieni 10-15 minuutin kävely tai jooga-asanoita. Kehon liike vähentää kaphaa, eli virkistää oloa ja aktivoi kehomme päivään. Jos sinulla on nälkä, ota sen jälkeen kevyt aamiainen. Hedelmät ovat hyvä alku päivälle, samoin pieni puuroannos tai mysli pähkinäannoksen kera. Kuidut edistävät verensokerin pysymistä tasaisena. Kokeile myös pienessä vesimäärässä kypsennettyä, paloiteltua omenaa tai päärynää.

Juo kuumaa vettä puolen tunnin välein. Valmista aamulla termospullollinen keitettyä vettä ja juo sitä päivän aikana puoli lasillista puolen tunnin välein. Tämä säännöllinen lämpöpulssi ruuansulatusjärjestelmään aktivoi kehon solujen aineenvaihduntaa ja siten helpottaa painonpudotusta.

Syö lounaasi joka päivä samaan aikaan, noin puolen päivän aikaan. Välttääksesi ruoansulatusnesteiden laimentumisen kannattaa lopettaa juominen puoli tuntia ennen ateriaa ja jatkaa vasta tunnin kuluttua tai puolentoista tunnin kuluttua, jos syöt isomman aterian. Itse aterian aikana voit kuitenkin juoda kuumaa vettä pienin kulauksin.

Syö vain, kun olet nälkäinen. Syö vain kolme ateriaa päivässä, jätä välipalat minimiin. Jos sinulla on selkeä näläntunne aterioiden välillä, syö hedelmiä tai muutama manteli – korkeintaan pieni kourallinen. Manteleissa on hyviä rasvoja ja proteiineja.

Syö ateria niin, ettet tee mitään muuta ruokailun aikana. Kun hermostosi on rentoutunut ja kiinnität huomiosi ruokailuun, edistät ruoansulatusta ja kylläisyyden tunteen aktivoitumista. Erittäin suositeltavaa on myös istua rauhassa noin viisi minuuttia ruokailun jälkeen, ja sen jälkeen käydä viiden minuutin kävelyllä*. Tämä saa ruoansulatuksen mukavasti alkuun. Hyvin ajoitettu ruoansulatuksen käynnistyminen vähentää kuona-aineiden muodostumista.

Erinomainen iltaruoka näin syksyllä on ravitseva keitto tai puuro. Syö iltaruoka viimeistään iltaseitsemältä.

Pidä kerran viikossa Kitchari-keittopäivä, jolloin syöt kitcharia lounaalla ja iltaruoaksi. Katso ohje https://samhita.fi/riisi-mung-dal-keitto-kitchari/ .

Kevyt saunominen, öljyhieronta ja Garshan-raakasilkkikäsineillä tehty kuivaharjaus ennen saunaa tukevat kuona-aineiden poistumista kehosta. Jos sinulla on kesän jäljeltä kehossa vielä kuumuutta, silloin saunan jälkeen tulee vilvoitella hyvin tai käydä uimassa.

Mene nukkumaan klo 22 mennessä ja ota iltaisin 1-2 tablettia Triphala Plus -valmistetta ennen nukkumaan menoa. Se sisältää kolmea hedelmää, jotka ovat erittäin hyviä suoliston puhdistajia. Triphala Plus ei aiheuta riippuvuutta, eikä se myöskään stimuloi suolen liikkeitä. Siksi sitä voi käyttää turvallisesti pitkään, jos on tarvetta. Reippaampaan painon pudotukseen suosittelemme Triphala Guggulua.  Guggulun ayurvedisistä vaikutuksista voit lukea lisää https://samhita.fi/tarinaa-guggulusta/

Ama Cleanse on nimensä mukaisesti tarkoitettu aman – eli kuona-aineiden – poistoon fysiologiasta. Se sisältää runsaasti mm. Okarennokkia (Gokshura), joka ayurveda-tiedon mukaan mm. puhdistaa munuaisia ja siten edistää virtsan eritystä, sekä guduchia, josta lisätietoa https://samhita.fi/esittelyssa-uutuustuote-luomu-guduchi-eli-amrit-yrtti/

Lisää artikkeleita painonhallintateemasta:
https://samhita.fi/painonhallinta-ayurvedan-nakokulmasta/
https://samhita.fi/ylipainoa-kesan-jaljilta-ayurvedinen-tasapaino-ehka-auttaa/

 

*Huomasitko, miten aiheesta uutisoitiin Suomessa 13.9. ihan lööppitasolla? Alun perin Sport Medicine -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa oli todennettu, että parin minuutin kävelyllä lounaan jälkeen todellakin on mitattavia terveysvaikutuksia.

 

 

 

 

 

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.

Samhita