Loma meni ja akut ladattu – vai onko?

stressi ja ayurvedan kehotyypit

Kuinka lomasi meni? Palasitko työhön rentoutuneena, akut ladattuna? Loistavaa, jos näin. Ellei tunnu tältä, nyt on viimeistään aika tehdä toimet, jolla purat stressiä ja tasapainotat oloasi. On paljon keinoja, joilla voit neutraloida stressiä ja vahvistaa tasapainoasi myös syksyn koittaessa.

Kuten ayurvedassa yleensäkin, vinkit henkisen stressin tasapainottamiseen ovat yksilöllisiä ja riippuvat häiriintyneestä doshasta.

Vata-stressi tuo mukanaan vata-laatuun kuuluvan epävakauden ja liiallisen liikkeen/aktiviteetin: juokset ympäriinsä ja mielesi raksuttaa jatkuvasti. Voi olla, että lähetät tekstiviestejä tai tarkistat sähköpostisi vähän väliä ja mietit huolestuneena ongelmia keskellä yötä. Tasapaino palautuu parhaiten, kun tiedostat turhan hössöttämisen ja pysähdyt – ja sen jälkeen alat toimia säännöllisten rutiinien mukaan.

Pitta-stressi ilmenee usein mielen ja kehon kuumuutena: lyhyenä pinnana, kritiikkinä, turhautumisena, närästyksenä ja pakonomaisena toimeliaisuutena. Pitta-tyyppi haluaa, että kaikki sujuu täydellisesti, ja mieluiten hänen tahtonsa mukaan. Todellisuus on kuitenkin se, ettemme voi hallita kaikkea ja kaikkia, joten on tärkeää rentoutua ja rauhoittua eri keinoin. Tämä viilentää liiallisen kehon ja mielen kuumuuden.

Kapha-stressi on hyvin erilainen kuin vata- tai pitta-tyyppinen. Otat stressin enemmän sisäisesti, pidät tunteet sisälläsi. Kun stressiä kasautuu, niin vetäydyt yleensä yksinoloon, ja stressi voi tehdä sinusta surullisen ja jopa masentuneen. Motivaatiosi voi olla hukassa: et halua nousta ylös ja tehdä mitään. Tasapaino palautuu parhaiten aktivoitumalla – ulos lähtemällä ja liikunnalla, tai keskustelulla ystävän kanssa.

Länsimaiset elintavat voivat lisätä henkistä kuormaa

Suomalaistutkijat Turun yliopistossa ovat viime vuosina tuoneet esiin, että myös vakavampien mielenterveyden ongelmien taustalla on usein stressi ja elimistön tasapainotilan horjuminen. Heidän hyvin perustellun näkemyksensä mukaan esim. masennuksen ja kaksisuuntainen mielialahäiriön taustasyynä on usein länsimaisen, kiireisen elintavan aiheuttama stressi ja matala-asteinen tulehdus. Evoluutiopsykologi Markus J. Rantalan mukaan masennusta ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä voidaan merkittävästi ehkäistä ravinto- ja elintapamuutoksilla.

Rantala kertoo, että esim. kaksisuuntaista mielialahäiriötä on vähemmän metsästäjäkeräilijän kaltaista elämää elävillä. Uskon, että myös meillä ayurvedista, tasapainoon pyrkivää elämäntapaa noudattavilla stressiä ja matala-asteista tulehdusta esiintyy vähemmän kuin muilla, samoin vakavampia psyykkisiä häiriöitä. Jos kuitenkin epäilet tällaista, kannattaa luonnonmukaisten ehkäisykeinojen soveltamisen lisäksi ilman muuta hakeutua lääkärin pakeille.

Riittävä uni ei vain suositeltavaa, vaan välttämätöntä

Elintapoihin liittyvän stressin ohella hyvän ja riittävän unensaannin merkitys on viime aikoina noussut hienosti otsikoihin. Esimerkiksi Helsingin Sanomat on kirjoittanut aiheesta useita kansantajuisia tiedeartikkeleita. Uudet tutkimukset vahvistavat, että riittävä uni ei ole vain suositeltavaa, vaan esim. psyykkisen terveyden kannalta jopa välttämätöntä. Linkkejä HS:n artikkeleihin tekstin lopussa.

Maharishi Ayurvedan suositus siitä, että rauhoitat elämääsi illalla ja käyt nukkumaan mieluusti klo 22 mennessä on hyvin linjassa uusimpien uneen liittyvien länsimaisten tiedelöydösten kanssa. Hyvän unen vaaliminen, säännöllinen päivärytmi ja ulkoilu ovat asioita, joita kannattaa seurata kehotyypistä riippumatta. Myös meditaatio – valppaan lepotilan ja transsendoinnin säännöllinen – kokemus neutraloi mieltäsi kohti tasapainoa.

Seuraavassa muutamia erityisvinkkejä vata-, pitta- ja kapha-tyyppisen stressiin, sen oireiden ja syiden poistoon.

Jos huomaat itselläsi artikkelin alussa kuvattuja oireita vata-tyyppisestä stressireaktiosta:

  • Lopeta se mitä olet tekemässä, hengitä syvään ja kokoa itsesi uudelleen.
  • Istu alas ja juo Vata-teetä tai esim. sitruunamelissateetä. Tee lista asioista, jotka sinun on tehtävä, ja laita ne tärkeysjärjestykseen. Varmista, että aikataulutat aikaa myös syömiseen, meditaatioon tai rentoutumiseen ja nukkumiseen. Vata hyötyy rutiineista!
  • Vähennä tai jätä pois kofeiini. Se voi tehdä sinusta hermostuneen ja ahdistuneen.
  • Jos koet hermoilevasi jatkuvasti turhasta, varaa itsellesi säännöllisesti aikaa joogaan tai rauhalliseen kävelyyn ystävän kanssa.
  • Pidä kehosi lämpimänä. Syö lämpimiä, maadoittavia ruokia, kuten lämpimiä sosekeittoja tai pataruokia. Jos pidät maidosta, tee välipalaksi lämmintä maitoa muskotin ja kardemumman kera.
  • Käytä luovuuttasi irrottautuaksesi ongelmista: kirjoita, maalaa, soita musiikkia tai neulo.
  • Parhaat ayurvediset yrtit vatan tasapainotukseen ovat Vata Balance ja Ashwagandha. Jos tuntuu että tilanne tai stressi on uuvuttanut sinut, Mind Rest voi olla paras vaihtoehto.
  • Hyvän unen saamiseen voit kokeilla esim. muutamaa tippaa vata-aromaöljyä tyynylläsi.

Pitta-tyyppiseen stressin pysäyttää asioiden iisisti ottaminen ja kaikki, mikä viilentää:

  • Mene uimaan, ui luonnon vesissä tai uimahallissa.
  • Kävele reippaasti ulkona, mieluiten metsässä, puistossa tai rannalla.
  • Tee hengitysharjoituksia, kuten vuorohengitys tai syvään hengitys raittiissa ilmassa.
  • Kävele yksinkertaisesti pois tilanteesta.
  • Syö viilentäviä ruokia, kuten kurkkua, yrttejä ja vihreitä vihanneksia.
  • Juo kookosvettä tai Aloe vera -mehua, tai Pitta-teetä
  • Vältä kuumia ja mausteisia ruokia, sillä ne kuumentavat kehoa ja mieltä.
  • Parhaat ayurvediset yrtit ovat: Mind Rest jos stressi uuvuttaa, sekä viilentävä ja hermostoa tasapainottava
  • Käytä aromaöljyjä, kuten laventelia, jasmiinia ja santelipuuta. Myös santelipuusta tehdyt suitsukkeet viilentävät.
  • Opettele nauramaan. Naurua tarvitsevat kaikki stressaantuneet: stressi voi saada sinut ottamaan kaiken liian vakavasti. Opettele nauramaan itsellesi, vaikka tekisitkin virheitä. Katso hauskoja elokuvia tai videoita tai osallistu naurujoogaan.

Kapha-tyyppiseen stressireaktioon auttaa tekeminen ja liikkeelle lähtö:

  • Käy kuntosalilla tai mene tanssimaan.
  • Mene ulos ja hoida esimerkiksi pihaasi tunnin ajan.
  • Käy pitkällä patikkaretkellä. Voit vaikka ottaa ystävän ja hyvät eväät mukaan!
  • Vaikka yleensä sinä olet se, joka kuuntelee, kysy ystävältäsi, voisiko hän tällä kertaa kuunnella sinua, kun purat turhautumistasi.
  • Pysy erossa makeisista ja ylensyönnistä. Tämä voi vaan lisätä kaphaa ja vaikeuttaa liikkeelle lähtöä.
  • Aamuisin ota iso mukillinen Kapha-teetä. Se auttaa aktivoimaan oloa.
  • Käy hieronnassa, kosmetologilla, kynsisalongissa tai jossain muussa hemmottelussa.
  • Katso teatteriesitys tai käy museossa/taidenäyttelyssä.
  • Paras toimintakykyä tukeva yrttiyhdistelmä sinulle on Kapha-Balance.

 

Lähteitä:

 

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.

Samhita