Talven ayurvediset kevennysvinkit

Talvikevennys-ja-ayurveda

Teitkö uudenvuoden lupauksia liittyen olon keventämiseen? Näin sydäntalvella on tärkeä tietää, miten kevennät niin, että saavutat pysyvämpiä tuloksia. Kylmyys ja valon vähyys aiheuttavat haasteita keholle ja mielelle, eikä pelkällä tahdonvoimalla jaksa yrittää kovin kauaa. Kun otat ayurvedan opit avuksi, niin kevennät oloasi sujuvammin.

On tärkeää tietää ne sudenkuopat, miksi talvella paastoaminen ja laihduttaminen ei yleensä tuo kestäviä tuloksia. Tärkeintä on ottaa huomioon, että tammi-helmikuu on vata-doshan hallitsema aika. Tällöin olo vaihtelee pirteästä tosi väsyneeseen ja kylmyys lisääntyy kehossa helposti hidastaen ruoansulatus- ja aineenvaihduntaprosesseja.

Listasin sinulle tärkeimmät vinkit talvisen kevennyksen tueksi:

  1. Kun suunnittelet kevennystä, ota vata-dosha huomioon. Vatan tärkeimmät laadut ovat keveys, kylmyys ja vaihtelevuus. Jos syöt liian kevyesti ja pääpaino on salaateissa (jotka ovat keveitä ja viileitä), lisäät vataa kehossa ja mielessä. Koska tasapaino on tärkeää, keho pyrkii tasapainottamaan oloa mm. lisäämällä napostelumielitekoja, tai tarvetta vataa rauhoittaviin ruokiin, jotka ovat laadultaan mm:
  • raskaita ja öljyisiä (mm. rasvainen ruoka, lihatuotteet, ranskalaiset perunat, sipsit jne.)
  • makeita (suklaa, makeat virvoitusjuomat ym.)
  • suolaisia, mikä kerryttää nestettä kehoon (sipsit ja naksut ym.)

Varsinkaan talvella EI siis kannata radikaalisti vähentää syödyn ruoan määrää, koska kehosi suurella todennäköisyydellä reagoi asiaan niin, että mennään ojasta allikkoon.

  1. Vähennä kylmyyttä lisäävää vataa. Syöminen lämmittää, sillä ruoansulatusprosessi ja aineenvaihdunta lämmittävät kehoa, ja siten vähentävät kylmää vataa. Siksi syöminen on talvella niin kivaa.
  • Suosi lämmintä ruokaa, jossa on jonkin verran rasvaa ja eri makuja. Suosi vihanneksista erityisesti juureksia, koska niissä on luonnollisesti jonkin verran raskasta laatua ja ne ovat maultaan makeita.
  • Suosi myös lämpimiä juomia – niin aterialla kuin aterioiden välillä. Juo kuumaa vettä, ayurveda-teetä tai yrttiteetä noin litra päivässä. Tämä edistää kehon puhdistusprosesseja.
  • Pukeudu lämpimästi ja sään mukaisesti, muista suojata pää ja kaula.
  1. Liiku kohtuullisesti. Liikunta aktivoi kehoa, lisää verenkiertoa ja siten aineenvaihduntaa. Liiallinen liikunta lisää kuitenkin vataa ja voi uuvuttaa kehoa – johon ei ole varaa näin talvella, kun tarvitsemme voimavaroja kylmästä ja haasteellisista sääoloista selviytymiseen.
  2. Syö päivällä tukevammin kuin illalla. Tämä on monelle hankalaa, kun he kokevat, että päiväruoka väsyttää. Kyllä se väsyttääkin, jos ruoansulatus ei ole tarpeeksi voimakas. Kokeile vähentää rasvaa, juo lämmin ruokajuoma ja ota Digest Special -valmistetta yksi tabletti ennen lounasta ja päivällistä.

Vähän tukevampi lounas helpottaa illan mielitekoja. Jos lounas on kevyt, vata voi aktivoitua aiheuttaen tarvetta naposteluun ja mielitekoihin illalla – tai illalla on kova nälkä, kun lounas ei tyydyttänyt kehon tarpeita.

Ayurvedinen iltaruoka on yleensä kevyt – esimerkiksi puuro tai keitto – ja se kannattaa syödä aikaisin, ennen iltaseitsemää. Tämä antaa keholle aikaa tehdä yöllä tarvittavat aineenvaihduntaprosessit ja kehon korjausprosessit.

  1. Mitä sitten syödään jos haluaa talvella keventää? Tässä on esimerkkejä.

Aamulla voit tehdä pienen annoksen puuroa, johon voit lisätä mm. kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä tai manteleita ja mausteita: kanelia, inkiväärijauhetta, kardemummaa. Itse käytän tällä hetkellä nesteenä veden ja mantelimaidon yhdistelmää. Voit toki käyttää myös maitoa. Halutessasi voit lisätä loppuvaiheessa puuroon jotain kuitua (esim. kaurakuitu) ja Chian siemeniä. Aamiaisesi voi olla myös pilkottu ja pienessä vesitilkassa kypsennetty omena tai päärynä, ripauksella kanelia ja inkivääriä. Voit toki pilkkoa omenan sinne puuron sekaankin.

Lounaalla valitse raaka-aineeksi juuresta, proteiinia ja kohtuullisesti salaattia.

Illalla voit syödä esimerkiksi kasviskeittoa tai vaikka bataattia. Myös kitchari-keitto riisistä ja Mung Dalista on erinomainen iltaruoka. Jos syöt lihaa, niin erityisesti illalla kannattaa syödä vain pieniä määriä lihatuotteita, ne ovat raskaasti sulavia.

  1. Muista: ruoan tulee olla maukasta! Jos ruoasta ei saa riittävästi eri makuja, niin syömme sitä enemmän! Maut tyydyttävät aistejamme ja siten pystyt syömään vähemmän. Jos aistit eivät ole tyytyväisiä, niin huomaat etsiväsi lisämakuja välipaloista tai jatkat syömistä silloinkin, kun sinulla ei ole enää nälkä.

Olet ehkä huomannut, että kun hienossa ravintolassa saat eteesi pienen ruoka-annoksen, jonka syöt kaikessa rauhassa, se tyydyttää aistejasi. Tällöin tarvitset ruokaa huomattavasti vähemmän kuin ahmiessasi kapean makuprofiilin ruokia. Lisätietoa ayurvedisistä mauista: https://samhita.fi/miksi-maut-ovat-ayurvedassa-niin-tarkeita/

Muista vielä tämä: Jos tuntuu, että kehoon on kertynyt kuona-aineita, niin ota käyttöön Digest Specialin lisäksi  Triphala Plus tai Ama Cleanse -tabletit. Nämä kehon puhdistusta tukevat tuotteet toimivat parhaiten yhdessä Digest Specialin kanssa.

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.