Miksi maut ovat Ayurvedassa niin tärkeitä?

Ayurvedan ja joogan perustana oleva maailmankuva ja sen kaikki näkyvät rakenteet koostuu viidestä elementistä: akasha (eetteri), vayu (ilma ja tila), agni (tuli), jala (vesi) ja prithvi (maa). Näiden elementtien eri kombinaatioista syntyy kaikki elollinen tai kiinteä materiaali. Näiden aineiden merkitystä ei täysin pysty suomentamaan, koska ne eivät viittaa suoraan kyseiseen elementtiin, vaan niihin fyysisiin laatuihin, mitä ne edustavat: mm. materian tiheys, energian laatu ja biologinen toiminta.

Kehomme koostuu näistä elementeistä, samoin kaikki mitä hengitämme, syömme, juomme tai ihomme koskettaa. Koska luonnolliset aineet kuten kasvikset, yrtit, mineraalit, auringon valo, ilma ja vesi koostuvat samoista elementeistä kuin mekin, voi kehomme käyttää niitä helposti omaksi ravinnokseen ja edistämään terveyttään. Näiden elementtien epätasapainoinen määrä kehossamme johtaa sairauteen.

Kehomme tunnistaa nämä elementit aistien kautta. Esimerkiksi syömämme ja juomamme ravinnon makujen kautta. Tässä on yksi peruste sille, miksi ayurvedassa ei kiinnitetä huomiota yksittäisiin ravintoaineisiin vaan syömämme ruoan makujen kokonaisuuteen – siihen että saamme kuutta eri makua joka aterialla.

Jokainen maku puhuu kielemme kautta suoraan kvanttimekaaniselle keholle välittäen sille oman viestinsä. Näihin viesteihin reagoi keho-mielikokonaisuutemme koko ruoansulatusprosessin ajan, aina lopulliseen päämäärään asti, solutasolle.

Jokaisella ruoalla on oma makuprofiilinsa. Makuprofiilin ja ruoan laadun määrittelyllä voidaan päätellä ruoan vaikutus doshiin. Harvalla ruoka-aineella on vain yksi maku (kuten suola, sokeri, etikka). Useimmilla ravintoaineilla on vähintään kaksi makua. Esim. sitruuna on hapan ja karvas, porkkanat makeita, karvaita ja kutistavia, juusto on makeaa ja hapanta. Maito on ainoa ruoka-aine, jossa on kaikki 6 makua*.

Yrtit ja mausteet täydentävät makujen kirjoa ja niillä parannetaan myös ruoan maistuvuutta. Mausteet aikaansaavat kehossa myös tärkeitä kemiallisia reaktioita. Esim. mustapippuri lisää syljen eritystä, fenkoli kuivaa suun, sinappi kuumentaa kehoa, minttu jäähdyttää sitä.


Esimerkkejä ayurvedan mauista

1. Makea:
– Suurin osa viljoista kuten vehnä, riisi, ohra, maissi
– Pavut, esim. tarhapavut, linssit, herneet (Dhal)
– Maito ja makeat maitotuotteet kuten kerma, voi, ghee
– Makeat hedelmät kuten taatelit, viikunat, rypäleet, päärynät (erityisesti kuivatut)
-Keitetyt vihan nekset kuten perunat, bataatti, porkkana, punajuuri, kukkakaali

2. Suolainen:
– Kaikenlainen suola: merisuola, vuorisuola, kaikki ruoka mihin suolaa on lisätty

3. Hapan:
– Happamat hedelmät kuten sitruuna, lime, appelsiinit, ananas, passiohedelmä, luumut
– Hapanmaitotuotteet, esim. jogurtti, juusto, maitohera, ranskankerma
– Hapankäytetyt tuotteet, esim. viini, etikka, soijakastike, hapankaali
– Hiilihapotetut juomat (limsat, olut, kivennäisvesi jne.)

4. Tulinen:
– Mausteet kuten chili, mustapippuri, sinapinsiemen, inkivääri, kumina, neilikka, valkosipuli
– Myös miedot mausteet kuten kurkuma, anis, kaneli
– Yrtit (tuoreet ja kuivatut) kuten oregano, tinjami, minttu jne.
– Raa’at vihannekset kuten retiisi, sipuli, kukkakaali jne.

5. Karvas:
– Vihannekset, esim. sikuri, vihreälehtiset vihannekset kuten pinaatti, lehtikaali, ruusukaali
–  Hedelmät kuten greippi
–  Mausteet kuten kurkuma ja sarviapila, kuivatut yrtit

6. Kutistava:
– Kurkuma, hunaja, saksanpähkinä, hasselpähkinä
– Kuivatut pavut, linssit, herneet
– Vihannekset kuten idut, lehtisikuri ja muut vihreälehtiset vihannekset, raa’at vihannekset
– Hedelmät, kuten granaattiomena, marjat, useimmat raa’at hedelmät, raparperi

Kutistava maku on tavallaan jauhoinen ja kuiva (kuten kuivat pavut ja linssit). Se saa suun kuivumaan ja suun limakalvot supistumaan. Pavut sopivatkin yhteen tulisten mausteiden kanssa, koska niillä on vastakkainen vaikutus.

Kehotyyppimme ja senhetkinen tasapainotilamme määrää sen, kuinka paljon mitäkin makua kannattaa syödä. Tärkein yleisohje on kuitenkin se, että tasapainoinen olo ruokailun jälkeen tulee parhaiten nauttimalla jokaista kuutta makua. Tällaisen ruoan jälkeen ei tule enää mitään mielitekoja, vaan olo on tyytyväinen ja rauhallinen.

*Siksi, että maidossa on kaikki kuusi makua, se on hyvä välipala keitettynä ihan sinällään.

nature-3514207__340
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.