Kaamosajan liikunta ja ravinto – ayurvedinen näkökulma

Näin kaamosaikana ei ulkoilusää aina ole kaikkein houkuttelevin. Liikunta on tähän aikaan vuodesta kuitenkin ainakin yhtä tärkeää kuin muulloinkin. Ulkoilmassa oleva prana taas vahvistaa oloasi ja immuniteettiasi – sille on varmasti tarvetta myös pimeänä vuoden aikana.

Ihanteellinen aika liikunnalle on aamulla auringonnousun jälkeen ennen kello kymmentä, jolloin kapha dosha on aktiivinen. Myös alkuilta on hyvää aikaa liikkua. Liikunta vaikuttaa luuntiheyteen, hapenottokykyyn, voimaan ja muihin ikääntymisen keskeisiin biomarkkereihin. Charaka Samhitan, vanhimman ja arvovaltaisimman ayurveda-kirjoituksen mukaan ”liikunnasta saa keveyttä, työkykyä, lujuutta, vaikeuksien sietokykyä; se auttaa myös epäpuhtauksien poistamisessa ja stimuloi ruoansulatusta”. Meidän kaikkien on tärkeää pysyä fyysisesti aktiivisina myös talvikuukausina – toki kehoamme kuunnellen.

Ulkoliikunta tekee hyvää, vaikka sää ei aina sitä suosisikaan. Lenkkeily, sauvakävely ja reipas kävely saappaat jalassa ovat hyviä vaihtoehtoja marras-joulukuussa. Vältä kuitenkin liiallista rasitusta. Liikunnan pitäisi olla iloista ja saada sinut tuntemaan itsesi virkeäksi. Jos tunnet olosi äreäksi tai väsyneeksi liikunnan jälkeen, sinun on vähennettävä intensiteettiä.

Liikunnan intensiteettiä voi myös vähän säätää säätilan mukaan. Kuivalla, kylmällä säällä vata on hallitseva. Tällöin kannattaa suosia hidasta, lempeää ja vahvistavaa liikuntaa. Kun sää on raskas, pilvinen ja sataa vettä tai lunta, silloin kapha dominoi: sinun kannattaa ponnistaa fyysisesti vähän enemmän ja voit lisätä hieman harjoittelun kestoa.

Jos tunnet olosi ylikuormittuneeksi, suosi vata-tyyppejä rauhoittavia harjoituksia, kuten kävelyä, Tai Chiä tai lempeää joogaa. Jos tunnet olosi vaisuksi ja raskaaksi, anna kaphalle hieman vauhtia voimakkaammalla harjoittelulla – ehkä pyöräilyllä, ripeämmällä lenkillä tai vaelluksella, lumikenkäilyllä tai hiihdolla. Lenkkeillessä muista peittää pääsi, korvasi sekä kaulasi, ja suojautua tuulelta ja kylmältä, tyypillisiltä vata-laaduilta.

Kaamosajan työaamuina

on hyvä vähän venytellä tai tehdä pari jooga-asanaa. Erityisesti eteen- ja taaksetaivutukset aktivoivat aineenvaihduntaa ja vähentävät aamujäykkää oloa – myös mielestä. Jos teet joogaa tai liikuntaa sisällä, tuuleta hyvin ennen aloittamistasi. Raitis ilma ja happi ovat tärkeitä kehon ja mielen energian tuotannolle – sekä immuniteetille. Siksi suosittelenkin, että kävelet ainakin hetken ulkona töihin mennessäsi, tai ennen kuin aloitat työpäivän kotona.

Kun nesteytät ulkoliikunnan aikana, valitse aina lämmintä tai kuumaa vettä. Pidä mukanasi pientä termospulloa, jotta sinun ei tarvitse juoda kylmää vettä.

Kaamosajan ravinto

Noudata säännöllistä ateriarytmiä ja vata-tyyppistä ruokavaliota. Aamiaisen on hyvä olla lämmin. Esimerkiksi kaurapuuro omenoiden ja rusinoiden kanssa on ihana ja ravitseva tapa aloittaa päivä.  Lämpimät keitot ja pataruoat ovat erinomaista ruokaa tähän aikaan vuodesta, samoin kevyesti wokatut kasvikset. Muista myös uunissa kypsytetyt kasvikset! Vältä runsasta raakaraasteiden syöntiä, ne sulavat nyt huonosti. Välipalana hedelmät ja hedelmä-/marjasmoothiet vähentävät makean nälkää, mutta riisikakut ja muut kuivat viljatuotteet lisäävät vataa ja kuivattavat kehoa.

Valon vähyys lisää usein hiilihydraattien kulutusta, mikä helposti lisää aterian jälkeistä väsymystä. Sen sijaan terveelliset öljyt ovat talvella ystäviäsi. Ghee, voi ja oliiviöljy auttavat torjumaan vatan kuivattavia vaikutuksia. Pähkinät ovat loistavia vata-tasapainottajia. Öljyt ja proteiini hidastavat hiilihydraattien imeytymistä ja vähentävät siten verensokeripiikkejä. Vältä kuitenkin raskaita ja käristettyjä ruokia, jotka tekevät olon väsyneeksi.

Iltapalan jälkeen on hyvä aika käydä pikku kävelyllä ulkona. Se aktivoi ruoansulatuksen ja rauhallinen kävely – ehkä jopa tähtitaivasta katsellen – saa mielen rauhoittumaan ja uudistumaan. Muista muutenkin rentoutua ja ottaa aikaa itsellesi. Nyt on akkujen lataamisen aika.

Ayurveda-tuotteista Brahmi tukee hermostoa ja antaa voimaa aivotoimintaan. Ashwagandha uudistaa hermostoa, vähentää stressiä ja tukee hormonitoimintaa. Kapha Balance keventää mielen raskautta ja antaa voimaa toimia. Tuote sopii kaikille kehotyypeille. Muista myös Gentle Breath– ja Vata-tee iltajuomana!

Lisää kaamosajan vinkkejä löydät mm. https://samhita.fi/valoa-loppuvuoteen-ayurvedan-keinoilla/

the-horizon-g7a2c5023c_1280

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.