Hengitysteiden terveys ja Ayurveda

Relaxed beautiful woman breathing in nature

Ayurveda on ensisijaisesti tietoa siitä, miten terveyttä ylläpidetään ja sairauksia ehkäistään ennalta. Tässä blogissa keskityn erityisesti hengitysteiden terveyteen. Aihe on aina ajankohtainen, mutta erityisesti nyt, kun talven pakkaset ovat vähitellen vaihtumassa keväisempään säähän, joka tuo usein mukanaan myös hengitysteiden virusinfektiot.

Kerron artikkelissa, kuinka vahvistat hengitysteiden osalta vastustuskykyäsi. Käyn läpi myös ayurvediset yrtit, jotka on tarkoitettu hengitystieterveyden vahvistamiseen ja kevätflunssan ehkäisyyn.

Ayurvedassa painotetaan kehotyyppiajattelua, johon liittyy kolme doshaa: kylmä, kostea (limainen) ja raskas kapha, kuuma pitta ja kevyt, kylmä ja liikkuva vata. Nämä laadut voi löytää niin luonnosta, vuodenajoista kuin ihmisen kehostakin: vata sijaitsee pääosin alavartalossa, navasta alaspäin. Vata hallitsee myös hermostoa. Pitta sijaitsee keskivartalossa, ruoansulatuksen ja sisäelinten alueella – halliten pääosin juuri näiden elinten toimintoja. Kapha sijaitsee pääosin rintakehässä ja vaikuttaa myös mm. vatsaan.

Pitkä, kylmä ja pimeä talvi koettelee aina kehoa ja voi heikentää immuniteettia. Lopputalvi ja kevät ovat ayurvedisen vuosikellon mukaan kehon vahvistumisen aikaa. Silloin solumme ja kudoksemme uudistuvat ja voimme rakentaa itsellemme vahvan kehon. Kun sää vaihtuu kosteammaksi, mutta pysyy vielä kylmänä, nämä kaphan laadut alkavat vähitellen lisääntyä myös kehossa. Tämä tuo mukanaan taipumuksen hengitysteiden limaisuuteen.

Vaikka helmikuu on pääosin on vielä vata-aikaa, helmikuun lopulla voi varsinkin eteläisessä Suomessa olla jo melko kosteita ja ”kaphaisia” päiviä. Kun kevät ja varsinainen kapha-aika koittaa, kapha hidastaa ruoansulatustamme ja tuo mukanaan usein ruoansulatuskanavan limaisuuden. Tämä edesauttaa kuona-aineiden syntyä. Mikäli näin käy, amaa ja limaa kulkeutuu myös muille alueille kuten hengitysteihin – aiheuttaen yskää, nuhaa ja tulehdusoireita. Oireet voivat vaihdella epätasapainon mukaan, kehotyypistäsi riippumatta.

Näin ennaltaehkäiset kaphan liiallista lisääntymistä:
  1. Juo lämmintä ja kevennä ruokavaliotasi. Tarkkaile, kuinka kauan menee ennen kuin olet nälkäinen aterian jälkeen. Jos siihen menee yli viisi tuntia, niin silloin syöt liikaa tai liian raskaasti. Syö edelleen lämmintä ruokaa. Vielä ei ole salaattiaterioiden aika, vaan keitto on paras ruokavalion keventäjä ja paras ruoka vuodenajan vaihtuessa. Salaatti on toki lisukeruokana hyvä, mutta ei pääateriana.
  2. Kevennä varsinkin iltaisin: vältä silloin makeaa, lihaa, juustoa ja hapanmaitotuotteita. Juomaksi ruoan kanssa tai aterioiden välillä suosittelen vettä tai ayurvedisia teejuomia (Kapha teetä, Digest Plus-teetä ja iltaan Vata-teetä).
  3. Kevättalvella ja keväällä kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ruoan kunnolliseen maustamiseen. Esimerkiksi inkivääri, mustat sinapinsiemenet, pippuri ja valkosipuli aktivoivat kehon kykyä käyttää hyväksi ruoan ravintoaineita. Chili saattaa olla liian kuumentavaa muina vuodenaikoina, mutta nyt se voi sopia ruokavalioon. Kapha Churna on kevättalvella ja keväällä hyvä lisä maustamiseen kaikille kehotyypeille.
Mistä tiedät, onko sinulla vata-, pitta- vai kapha-yskä?

Vata-epätasapainossa yskä on yleensä kuivaa ja vähäinen lima harmahtavaa.
Korjaustoimenpide: nauti vataa rauhoittavia ruokia, pidä ruoka-aikasi säännöllisenä ja mene aikaisin nukkumaan. Lepää myös päivän mittaan aina kun mahdollista.

Pitta-epätasapainossa yskä on jonkin verran limaista ja lima on sitkeää ja kellertävää.
Korjaustoimenpide: nauti pittaa rauhoittavia ruokia, älä syö liikaa kerralla. Rauhoita stressitasosi ja tyhjennä kalenterista kaikki, mikä ei ole välttämätöntä.

Kapha-epätasapainossa hengitysteissä on runsaasti tahmeaa, sameaa ja vaaleaa limaa.
Korjaustoimenpide: poista ruokavaliosta maitotuotteet ja kaikki makea, ja syö kaphaa tasapainottavia ruokia. Lisää ulkoilua vointisi mukaan. Artikkelin lopussa kerrotut yleisohjeet ovat sinulle erityisen tärkeitä.

Entä doshat ja nuha?

Vata-tyyppinen nuha on vetistä ja juoksevaa. Paras korjaustoimenpide on lepo ja vatan rauhoitus kuten vata-yskässä.

Pitta-tyyppisessä nuhassa nenäontelo on selvästi ärtynyt ja tulehtunut. Tällöin ei kannata höyryhengittää. Nasya Oil voi tasapainottaa tilannetta, voit laimentaa sitä esim. seesamöljyllä. Muista lepo.

Kapha-nuhassa lima on paksua ja nenä on hyvin tukkoinen. Tällöin voit myös kokeilla Nasya Oilia. Höyryhengityksen lämpö voi myös toimia hyvin, vaikka nenä ei avautuisikaan. Laita kurkumaa tai esim. Carmolis-tippoja höyryhengitysveteen. Levossa kannattaa nostaa päätä ylemmäs, se voi helpottaa hengitystä.

Seuraavat suuntaviivat tukevat kaikkien kehotyyppien hengitystieterveyttä

Mitä enemmän olet sinut itsesi kanssa, sitä herkemmin ja aiemmin huomaat flunssan ensioireet. Mitä aiemmin aktivoidut asiassa, sitä vähemmällä yleensä pääset.

Flunssavirus tarttuu yleensä ensimmäisenä ylähengitysteihin. Yksi ensioire saattaa olla epämääräinen väsymys tai pieni olotilan herpaantuminen. Saatat myös tuntea kihelmöintiä tai pientä ärsytystä nenässä, poskiontelossa, suussa tai nielussa/kurkussa. Seuraavista toimista on usein apua:

  • Lepää
  • Poista heti ruokavaliostasi kaikki raskaat ruoat ja syö pääosin kasvisruokaa. Vältä maitotuotteita ja makeaa, koska ne lisäävät liman tuotantoa. Hunaja kuumentamatta on hyväksi, max. 1 rkl/päivä.
  • Tuuleta sisällä tai ulkoile, mutta liiku kevyesti, suojaten pään ja kurkun alue tuulelta.
  • Ota For the Cold Season -tabletti kolme kertaa päivässä ensi oireiden aikana. Kun oireet alkavat hävitä, voit vähentää kahteen tablettiin päivässä.
  • Voit ottaa myös imeskeltäviä sinkkitabletteja ja runsaasti C-vitamiinia. Sinkki estää viruksen kiinnittymistä nieluun ja suun limakalvolle.
  • Voit puhdistaa kurkkua myös kurlaamalla mietoa suolavettä.
  • Osta luomu kurkumajauhetta, ja tee sillä höyryhengitys (noin 5 minuuttia). Ripauta muutaman kerran jauhetta poreilevaan veteen. Se auttaa puhdistamaan nenäontelot.
  • Limaisuutta voit vähentää myös juomalla kuumaa vettä, johon laitat 0,5 – 1 tl kurkumajauhetta ja vähän mustapippuria tai pippalia. Vaihtoehtoisesti voit ottaa kurkumakapselin kolme kertaa päivässä.
  • Yksi luomukeino limaisten keuhkojen avaamisen on letkun avulla pulloon puhaltaminen. (Katso ohjeet esim: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01179). Tähän tarkoitukseen on kehitetty myös melko monipuolinen laite. (Katso: https://wello2.fi/pages/wello-hengitysharjoittelu).
  • Muista, että oireiden ohi meno ei tarkoita vielä sitä, että virus olisi poistunut kokonaan elimistöstäsi. Sen määrä on vasta vähentynyt niin, ettei se aiheuta oireita. Joten olethan varovainen vielä viikon verran.

Jos luit tänne asti, huomasit että erilaisia luomukeinoja hengitysteiden vahvistamiseen ja ongelmien hoitoon on paljon. Kun opit huomaamaan epätasapainon ensioireet ja rohkeasti kokeilet uusia keinoja, löydät omalla kohdallasi toimivat korjausliikkeet. Seurauksena on toivottavasti se, että pystyt tulevaisuudessa välttämään kausiflunssat kokonaan.

 

 

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.