Matka tulossa? Ayurvedalla tuet terveyttäsi myös reissussa

Calm male tourist is standing in airport and looking at aircraft flight through window. He is holding tickets and suitcase. Sunset

Vuoden lopussa useita ystäviäni lähti Suomesta Intiaan maailmanrauhan kokoontumiseen, jota Samhitakin sponsoroi. Monia mietitytti oma terveys ja kuinka varautua tarttuviin tauteihin. En yleensä rohkaise ketään pitkille matkoille, mutta nyt kun matkan syy oli noin hyvä, tein matkaajille pienen yhteenvedon siitä, mitä reissulla ja jo ennen sitä kannattaa huomioida.

Vieraissa maissa on tärkeää pestä käsiä, välttää ruuhkaisia paikkoja ja olla tarkkana ruokien suhteen. Mutta on paljon muutakin, millä voit vaikuttaa terveenä pysymiseen. Seuraavassa käyn läpi sen, kuinka voit ayurvedisesti tukea terveyttä ennen matkaa, matkaa tehdessä, matkakohteessa ja vielä kotiin palaamisen jälkeenkin.

Kuinka nostat immuniteettia ennen matkaa

Ruokavalio ja syöminen: tehosta ruoansulatustasi ja syö terveyttä tukevia ruokia

Immuniteetin vahvistaminen vie helposti useamman viikon. Aloita vahvistaminen sillä, että syöt terveellisesti nälän tunteen mukaan ja vältä ylensyömistä sekä sokeripitoisia ruokia ja juomia. Useat tutkimukset [1] ovat osoittaneet, että verensokerin nopea kohoaminen heikentää immuunijärjestelmäsi. Kun immuunijärjestelmäsi on heikentynyt, sairastut todennäköisemmin. Jos syöt paljon ruokia ja juomia, joissa on paljon sokeria tai raffinoituja hiilihydraatteja (esim. valkoinen vehnäjauho), saatat heikentää kehosi kykyä torjua tauteja.

Monipuolinen ruokavalio, joka sisältää runsaasti värikkäitä vihanneksia ja hedelmiä, antaa kehollesi vitamiineja ja mineraaleja, joita se tarvitsee sairauden torjumiseksi. Erityisesti C-vitamiini tukee immuniteettiämme ja kuitupitoinen ruoka ruokkii hyviä ruoansulatusbakteereja. Se, mitä suuhusi laitat, toimii yhtenä rakennuspalikkana vahvalle immuunijärjestelmälle.[ii]

Ruoansulatus on yhtä tärkeää kuin terveellinen ruoka

Ayurveda-tiedossa ruoansulatuksen voima on vähintään yhtä tärkeää kuin syömäsi ruoka. Siitä käytetään nimeä Agni, joka tarkoittaa ”ruoansulatuksen tulta”. Kuten tuli muuttaa palavan puun tuhkaksi, samoin ruoansulatus muodostaa syödystä ruoasta molekyylejä, jotka imeytyvät verenkierron kautta solujen ravinnoksi antaen keholle energiaa ja soluille rakennusaineita uudistumiseen. Juuri siksi ruoansulatuksen voima on tärkeä; muutoin kehosi ja sen prosessit eivät saa riittävästi energiaa. Länsimaisen ajattelun mukaan asian voi nähdä esimerkiksi näin: jos happamat ruoansulatusnesteet eivät ole riittävän voimakkaita, voivat ruoan mukana tulevat bakteerit ja virukset jäädä henkiin ja ruoka osin sulamatta.

Ruoansulatuksen voiman tunnistaa nälän tunteesta. Sinun tulisi olla nälkäinen silloin kun syöt, koska ilman nälkää ruoansulatus ei toimi kunnolla. Vältä siis turhia välipaloja ja syömistä silloin kun et ole nälkäinen. Voit lisätä ruoansulatuksen voimaa juomalla kuumaa vettä tai inkivääriteetä ruokailujen välillä. Syö illalla kevyesti, esimerkiksi keittoa tai puuroa. Illalla ruoansulatuksen teho on alhainen, ja ruoansulatusprosessin tulisi olla ohi nukkumaan mennessä. Muutoin yöunen aikana toimivat  aineenvaihduntaprosessit voivat häiriintyä.

Myös aamuisin tehtävä hampaiden pesu, kielen kaapiminen ja suun öljyllä purskuttelu edistävät hyvää ruoansulatusta: mitä vähemmän kehossa on kuona-aineita, sitä paremmin ruoansulatus ja immuniteetti toimivat.

Muista myös riittävä lepo ja ulkoilu

Raitis ilma ja ulkoilu edistävät kehosi toimintaa: liikunta kohottaa sykettäsi kun sydän pumppaa enemmän verta ja toimittaa happea keuhkoihin ja lihaksiin. Lisäksi kehon lymfanestekierto elpyy ja sen myötä lymfakierrossa olevat valkosolut (kehon immuniteetin puolustajasolut) aktivoituvat. Yli 1000 miehen ja naisen tutkimuksessa havaittiin, että henkilöillä, jotka kävelivät vähintään 20 minuuttia päivässä, vähintään viisi päivää viikossa, oli 43 % vähemmän sairauspäiviä kuin niillä, jotka kävelivät kerran viikossa tai vähemmän – ja jos he sairastuivat, sairausaika oli lyhyempi ja oireet olivat lievempiä.[iii]

Hyvä fyysinen kunto on matkalla usein avuksi myös käytännön tilanteissa: lentokentällä voi olla pitkiä kävelymatkoja ja perillä saatat joutua raahaamaan matkalaukkujasi pidempään kuin oletit.

Matkaa tehdessä jätetään turha hössötys pois

Matkailijan haasteena on yleensä ruuhkaiset lento- tai rautatieasemat, päivärytmin ja unirytmin muutokset, lämpimään maahan mennessä myös isot lämpötilan muutokset. Tämä kaikki altistaa erityisesti hengitystieinfektioille matkustuksen aikana.

Hengitystieinfektioiden leviämistä matkan aikana ehkäiset näillä kolmella yksinkertaisella toimenpiteellä:
1) Juomalla kuumaa vettä päivän mittaan vähintään 1-1,5 litraa. Ota oma termos mukaan.[iv]
2) Kurlaamalla päivittäin kurkkuasi suolavedellä – tai vielä tehokkaammalla versiolla: suolavedellä, jossa on pari ripausta kurkumaa.
3) Pidä julkisissa kulkuvälineissä mukana imeskeltäviä sinkkitabletteja, niin virus ei pysty tarttumaan nielun limakalvolle.

Käytä lisäksi Nasya Oil nenäöljyä suojaamaan nenän limakalvoja (tuotteesta tarkemmin blogin lopussa).

Muista toki myös pestä niitä käsiä – äläkä koskettele niillä tarpeettomasti mitä sattuu, älä myöskään omia kasvojasi.

Huomaathan, että matkalla kohonnut vata vaikuttaa myös mielessä. Ovatko kanssamatkustajat mielestäsi kovin huolestuneita? Saatat itsekin vähän olla! Matkustus aktivoi vataa ja yliaktivoitunut vata nostaa joskus esiin myös turhia huolia. Kyllä sie selviät!

Määränpäässä on hyvä muistaa kohtuu kaikessa

Anna keholle aikaa sopeutua päivärytmin ja unirytmin muutoksiin sekä saapuessasi määränpäähän että kotiin palattaessa. Pidä huoli, että lepäät riittävästi. Eikö lomamatkojen päätarkoitus olekin palata arkirutiiniin virkistyneenä? Lepo auttaa sopeutumaan myös voimakkaisiin lämpötilan muutoksiin. Levänneessä kehossa luontainen immuniteetti toimii sujuvammin. Sängyssä lepääminen ei aina ole matkalla mahdollista. Rauhallisesti puistossa istuminenkin on parempi vaihtoehto kuin esim. ostoksien perässä hössöttäminen tai jatkuva somettaminen.

Kun saavut perille kohteeseesi, jooga-asanat, venyttely ja maltillinen ulkoilu edistävät kehon toipumista matkustuksen rasituksista. Syö ensimmäiset päivät vähän kevyemmin, koska lisääntynyt vata heikentää ruoansulatuksen toimintaa.

Kuumassa ilmanalassa kannattaa aina muistaa nesteytys ja juominen sekä se, että hikoillessa elimistöstä poistuu kivennäisaineita ja suolaa. Riittävän suolan saannin voi varmistaa joko syömällä suolaisempaa ruokaa tai lisäämällä hieman suolaa urheilujuomaan. Hyvin kuuma, hyvin kylmä, tai muutoin kotoisesta poikkeava ilmanala matkakohteessa lisää myös harjoitetun liikunnan aiheuttamaa rasitusta. Ota tämä huomioon liikunnan määrässä.

Maissa, joissa et voi olla varma veden puhtaudesta kannattaa juoda vain pullovettä ja syödä vain kypsennettyjä ruokia. Huomaa tällöin, että myös hampaat kannattaa pestä juomavedellä ja suihku ottaa suu kiinni.

Hyvä kotiinpaluu varmistaa matkan annin

Jätä kotiin tullessa toipumisaikaa ennen kuin aloitat työt. Hyödyt jälleen joogasta tai venyttelystä, ja levosta. Jos matkakohteesi ja kodin välinen lämpötilaero on iso, sinun kannattaa molemmissa päissä totutella uuteen olosuhteeseen pieninä annoksina: ei suoraan pakkasesta helteeseen pitkäksi aikaa eikä päinvastoin.

Suosittelen – varsinkin, kun kotiudut talvella lämpimästä takaisin kylmään – tekemään myös koko kehon ayurvedisen öljyhieronnan. Se vakauttaa kehoa. Palauta oikea unirytmi käymällä ajoissa nukkumaan. Jos uni antaa odottaa itseään, ota lämpöpakkaus alavatsalle ja hiero jalkapohjiin Vata-hierontaöljyä nukkumaan mennessä. Nämä toimenpiteet tasapainottavat vataa ja edesauttavat kehon ja mielen tasapainoa.

Ayurveda- tuotteita ennen matkaa ja mukaan matkalle

Nasya Oil on seesamiöljypohjainen nenäöljy,
jota laitetaan puhtaalla pikkusormella tai pakkauksessa olevalla pipetillä sieraimeen. Tämä öljy sisältää lukuisia yrttejä ja mausteita, kuten vetiver, jotka ylläpitävät tervettä nenän limakalvoa. Terveeseen limakalvoon on viruksen vaikeampi kiinnittyä.

Nasya-öljy on valmistettu 25 yrtistä ja mausteita, kuten vetiver, kaneli, kardemumma, shatavari ja santelipuu. Seesamiöljy on kevyt öljy, joka imeytyy helposti ja kosteuttaa. Santelipuuta, lakritsia ja vetiveriä käytetään Nasya Oilissa niiden viilentävien ja rauhoittavien ominaisuuksien takia. Sen sisältämää shatavaria pidetään ayurvedassa vahvistavana ja ravitsevana kasvina.

For The Cold Season tabletit – erityisesti kylmänä vuodenaikana
Ayurvedisen käsityksen mukaan keholla on erityisiä ravitsemuksellisia tarpeita kylmänä vuodenaikana, jotta se pysyisi kunnossa ja terveenä. Tämän yrttivalmisteen ideana on ylläpitää kehon tasapainoa luonnollisella tavalla. Sen pääraaka-aine on Tulsi (pyhä basilika), jolla on lämmittäviä ja mausteisia ominaisuuksia. Niiden ansiosta se vähentää vataa ja kaphaa ja vahvistaa hengitysteitä. For the Cold Season sisältää myös iisoppia, joka tunnetaan vanhana kasvilääkinnän yrttinä mm. juuri hengitysteihin vaikuttavien ominaisuuksien vuoksi. Tarkoitettu käytettäväksi sekä ennaltaehkäisevästi että oireiden ilmestyessä.

Digest Special tukee ruoansulatusta ja siten kehon voimaa
Tue ruoansulatusta jo ennen matkaa, matkan aikana ja sen jälkeen Digest Special -valmisteella. Se edistää ruoansulatusta ja monien mielestä myös nopeuttaa ruoansulatusprosessia. Tämä on erityisen tärkeää, kun istutaan pitkiä aikoja – kuten lentomatkoilla, joissa ruokaa on syötävä silloin kun sitä tarjotaan. Hyvä ruoansulatus edistää myös suoliston toimintaa

Triphala Plus tukee suoliston hyvinvointia
Suolistossa tapahtuu ravintoaineiden imeytyminen verenkiertoon. Siksi kannattaakin kääntää joskus katse suolistoon ja sen toimintaan. Jos vatsa ei toimi kunnolla eikä suoli toimi päivittäin, kertyy suolistoon kuona-aineita, jotka heikentävät suolen toimintaa. Triphala Plus edistää kuona-aineiden puhdistumista ja suoliston hyvinvointia. Digest Special ja Triphala yhdessä ovat mainio yhdistelmä: jos ruoansulatus ei toimi hyvin, ei myöskään suolisto optimaalisesti.

 

[1] https://www.piedmont.org/living-real-change/foods-and-drinks-that-compromise-your-immune-system
[ii] https://www.nin.res.in/downloads/Nutrition_Lifestyle_and_Immunity.pdf
[iii] https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/5-surprising-benefits-of-walking
[iv] Lentoasemilla voit täyttää termoksesi kahviloissa. Useimmissa on nykyisin hana, josta tulee kiehuvan kuumaa vettä.

 

 

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.

Samhita