Valoisat kevätyöt – nukutko hyvin?

Näin keväällä valon määrä lisääntyy huimaa vauhtia ja luonto on aktiivinen: linnut laulavat jo aamuyöstä, eläimillä on lisääntymisvietti ja kasvitkin pitävät kiirettä ehtiäkseen kukoistaa Pohjolan lyhyenä kesänä. Luonnon aktiivisuus heijastuu meihinkin ja valon lisääntyminen vaikuttaa sisäiseen kelloomme. Siksi onkin ajankohtaista kiinnittää huomio uneen.

Vaikka riittävä uni on meille tärkeä perustarve, se saa harvoin samaa huomiota kuin ravitsemus. Kuitenkin monet kärsivät huonon nukkumisen heikentämästä elämän laadusta. Joillekin meistä nukahtaminen on vaikeaa, kun taas toiset heräilevät ja nukkuvat kevyesti eivätkä tunne itseään levänneeksi aamulla. Ayurveda ja kehotyyppitieto auttaa meitä ymmärtämään, mistä erilaiset uniongelmat voivat johtua.

Ayurvedisesti ehkä kaikkein tärkeintä on mennä ajoissa nukkumaan. Illalla kello 22 asti on kapha-aika, jolloin keho ja mieli  on luonnollisesti valmis rauhoittumaan. Tämä luonnon tarjoama tuki kannattaa käyttää hyväksi. Kello 22 – 02 on pitta-aika eli kuumuuden ja aktiivisuuden aika. Se ei ole hyvän, rauhaisan unen kannalta yhtä suotuisa, koska silloin mieli helposti kiinnittyy johonkin ajatukseen tai ongelmaan. Aikainen – viimeistään kymmenen aikaan – vuoteeseen meno on oikeasti tärkeää ja palkitsevaa.

Tähän tavoitteeseen kannatta pyrkiä lempeästi ja vähitellen. Se voi vaatia vähän itsekuria, mutta aloita menemään sänkyyn heti kun väsyttää ja aikaista nukkumaanmenoaikaasi asteittain. Vähitellen luonnollinen heräämisaikasi seuraa perässä, mikä on myös iloa tuottava asia. Ehdit entistä paremmin aamulla tehdä vaikka joogaa tai käydä kävelyllä, mikä antaa päivääsi uutta energiaa ja hyvää oloa!

Ayurveda-lääkäri, tohtori Shaurabh Sharma korostaa myös ruokavalion merkitystä hyvään uneen. Hän  kertaa meille tärkeimmät ayurvedan periaatteet näin:

– Syö iltaruoka ajoissa ja pidä se kevyenä. Jos menet nukkumaan, kun ruoansulatusprosessi on kesken, keholla on huomattavia vaikeuksia viedä prosessi loppuun. Tämä ylikuormittaa ruoansulatusta ja energia-aineenvaihduntaa, joka toimii pääosin yöllä nukkuessamme. Nämä prosessit kuumentavat kehoa, mikä heikentää unen laatua. Paras aika ilta-aterialle on noin klo 18.

– Vältä illalla ja jo iltapäivällä stimulantteja kuten musta tee, kahvi ja suklaa. Raja’s Cup ”kahvinkorvike” on hyvä vaihtoehto iltaan. Se ei sisällä kofeiinia, mutta hyväilee samoja makunystyröitä kuin kahvi –  auttaen näin kahvin himoon. Juomalla on tasapainottava vaikutus, koska siinä on runsaasti ashwagandha-jauhetta.

– Pidä huolta, että saat päivän aikana riittävästi liikuntaa ja raitista ilmaa. Tällä on iso vaikutus yön rauhallisuuteen. Vältä kuitenkin illalla aktiivista, kehon lämpöä lisäävää liikuntaa, jos haluat nukkua rauhallisesti.

– Selvää on, että kannattaa muutenkin välttää mielen stimuloitumista illalla: TV, tietokone ja älypuhelin eivät auta aivoja rauhoittumaan.

– Kun valmistaudut nukkumaan, voit kokeilla ayurvedista iltamaitoa unen tueksi. Voit maustaa sen esimerkiksi näin:

    •  lasillinen maitoa tai mantelimaitoa
    •  ¼ tl muskottijauhetta
    •  ¼ tl kanelia
    • (+ kaphalle ¼ tl kurkumaa tai pittalle ¼ tl gheetä)
    • Kuumenna maito kiehuvaksi, lisää mausteet ja nauti lämpimänä.

*******

Alla on ohjeita sinulle uneen eri doshien (vata, pitta tai kapha) mukaan. Anna näille ohjeille mahdollisuus, ja kokeile niitä muutaman viikon ajan! Jos et tiedä kehotyyppiäsi, voit tehdä suuntaa-antavan testin

Vata ja uni:

Unihäiriöt ovat melko tyypillisiä niillä, joilla vata-dosha hallitsee kehoa ja mieltä. Heidän olemuksensa on usein hyvin aktiivinen ja he tekevät mielellään useita asioita samanaikaisesti. Heidän mielensä on aktiivinen ja ajatussisältönsä runsas. Siksi heidän on usein vaikea rauhoittua nukkumaan. Vata voi helpottaa nukahtamisvaikeuksiaan seuraavilla keinoilla:

  • Tee päivittäin öljyhieronta, se tasapainottaa oloa ja unta.
  • Tee illalla jooga-asanoita 10-15 minuuttia, se tasapainottaa hermoston aktiviteettia.
  •  Älä stimuloi mieltä ja tunteita iltaisin, se vaikuttaa uneen.
  • Pese nukkumaan mennessä jalkaterät lämpimällä vedellä, ja hiero gheetä tai vata-hierontaöljyä jalkateriisi 2-3 minuutin ajan. Älä pese öljyä pois, vaan käytä pieniä määriä. Jos käsiin jää öljyä, niin sekin on ihan hyvä.

Pitta ja uni:

Jos pitta-dosha hallitsee kehoa ja mieltä, niin ihminen ajattelee usein syvällisesti. Tämäkin voi johtaa älylliseen yliaktiivisuuten, erityisesti illalla klo 22 jälkeen. Pittalle on myös tyypillistä herätä (usein kuumissaan tai hikoillen) klo 02 – 03 aikaan. Uudelleen nukahtaminen on tällöin usein hankalaa. Parhaat vinkit pittalle ovat:

  • Rentoudu iltaisin ja vältä suorittamista tai älyllisiä haasteita/kiinnostuksen kohteita.
  • Pidä nukkumaan menoaikasi säännöllisenä ja mene vuoteeseen ennen klo 22.
  • Ota iltamaito gheellä (resepti yllä). Ghee tasapainottaa pittaa ja vataa.

Kapha ja uni:

Kapha-tyypin ihmiset nukahtavat yleensä helposti ja nopeasti, koska he ovat rauhallisia ja maadottuneita. Välillä he ovat väsyneitä myös päivisin, ja haluavat ottaa nokoset. Päiväunet valitettavasti saavat kaphan epätasapainoon, mikä voi johtaa depressiivisiin ja negatiivisiin ajatuksiin. Seuraavat ohjeet auttavat tasapainottamaan kaphaa ja ehkäisemään päässä pyöriviä negatiivisia ajatuksia:

  • Vältä päiväunia keväisin, ja erityisesti kuumaan kesäaikaan.
  • Ota iltamaito kurkuman kera, ja käytä mieluummin mantelimaitoa (ks. resepti yllä)
  • Liiku ja ulkoile riittävästi päiväsaikaan.

Näiden ohjeiden myötä toivotamme sinulle hyviä unia! Huomaa, että jos sinulla on ollut univaikeuksia jo pidemmän aikaa, vie yleensä myös niiden tasapainotus hieman pidemmän ajan. Kehitys oikeaan suuntaan voi alkaa silti nopeastikin.  

Ayurveda ja uni

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.