Henkisen hyvinvoinnin ydinasiat ayurvedassa

Miltä tuntuisi aloittaa jokainen päivä onnellisena ja hyvällä tuulella? Kuvittele, että pysyt rauhallisena ja positiivisena ja olet sopusoinnussa tunteiden kanssa kaikissa tilanteissa… eli lyhyesti sanottuna tunnet olosi hyväksi ja terveeksi omassa kehossasi ja mielessäsi.

Maharishi Ayurveda tarkastelee myös henkistä hyvinvointia eri kehotyyppien ja elementtien kautta. Länsimaisen lääketieteen näkemyksestä poiketen ayurveda kuvaa henkistä hyvinvointia kehon, mielen ja tunteiden kokonaisuudeksi.

Henkiseen hyvinvointiin vaikuttaa ayurveda-tekstien mukaan neljä tekijää:

  • sisin, henkinen itse
  • mieli, joka ajattelee, tuntee, päättää, ja käyttää intuitiota
  • fyysinen keho, fysiologia 
  • ympäristön vaikutus mielentilaan: fyysinen, sosiaalinen ja maantieteellinen.

Näiden tekijöiden tasapaino tukee tunne-elämän ja ajatusten hyvinvointia, mutta aina elämä ei ole helppoa. Esimerkiksi viime aikojen liikkumis- ym. rajoitukset ovat tuoneet elämäämme eristäytymistä – fyysistä ja sosiaalista – mikä on voinut aiheuttaa stressiä ja masennusta. Siksi kerrommekin, kuinka voit palauttaa henkisen hyvinvointisi ja ”biohakkeroida itsesi terveeksi”:

Hallitse fysiologiasi: älä uuvuta itseäsi. Opi tasapainottamaan lepoa ja toimintaa. Uni on erittäin tärkeä osa tätä, koska se liittyy useisiin sairauksiin.

Hallitse ruokavaliosi ja pidä ruoansulatuksesi kunnossa: Syö hyvänlaatuista ruokaa eli runsaasti vihanneksia, palkokasveja, pähkinöitä, hedelmiä, kokonaisia ​​jyviä. Esim. Välimeren ruokavalio sisältää nämä elementit.

Mielen, tunteiden ja kehon hallinta on tärkeää, ja sitä voidaan katsoa eri dosha-elementtien (vata-pitta-kapha) mukaan:

  • Hallitse ahdistuksen tasoa, joka on seuraus liian runsaasta vatasta. Vatalle tyypillistä on myös levottomuus, hermostunut olo ja jatkuva ajatusten virta. Vataa häiritsee erityisesti epäsäännöllisyys ja stressi. Tärkeimmät tasapainottavat tekijät ovat säännöllisyys, lepo ja hyvä rutiinit. Vata balance ja Mind Rest -yrttivalmisteet ovat hyvä ensiapu tilapäiseen vatan rauhoittamiseen.
  • Hallitse ärtymystä ja vihaisuutta, mikä on liiallisen pittan aiheuttamaa. Ayurvedan mukaan yliaktiivinen mieli voi johtaa vihaisuuteen. Muita pittalle tyypillisiä piirteitä ovat kärsimättömyys ja liiallinen kriittisyys. Tasapainota tällöin kehoa ja mieltä levon/aktiviteetin määrällä, kehoa viilentämällä sekä viilentävällä ruokavaliolla. Tieto siitä, että vihan tunne on eräänlainen epätasapaino, antaa sinulle siihen toisen näkökulman ja mahdollisuuden hallita sitä. Huolehdi siis kehosi viileydestä ja rentoudu! Shatavari yrttivalmiste on hyvä ensiapu pittan rauhoittamiseen.
  • Hallitse aktiivisuuden, levon ja passivisuuden suhdetta. Liika passiivisuus pahentaa kaphaa, mikä voi johtaa hitauteen, tylsyyteen, toimettomuuteen ja masennukseen. Muita liiallisen kaphan merkkejä voivat olla pitkittynyt suru, korostunut omistushalu ja yleinen haluttomuus tehdä mitään. Syö kevyemmin, hakeudu liikkumaan luontoon ja nouse aamulla aikaisemmin ylös. Kokeile myös Kapha Balancea, joka antaa sinulle voimia toimintaan.

Pidä huolta sosiaalisista suhteistasi. Ystävällisyys, myötätunto ja kosketus – fyysinen ja emotionaalinen – ovat tärkeitä hyvinvoinnillemme.

Hyväntekeväisyys muuttaa meitä positiivisemmaksi. Antamalla päästämme irti egosta, mikä laajentaa tietoisuutta: lisäämme elämäniloa ja vähennämme epäluuloa muuta maailmaa kohtaan. Tämä on henkisen hyvinvoinnin kannalta tärkeä tekniikka.

Sisin olemuksemme tai henkisin itsemme: ayurvedan ja joogan oppikirjat kertovat paljon tästä olemisen tasosta. Hermosto, mieli ja keho laskeutuu syvään lepoon ja hiljaisuuteen meditaation tai hiljentymisen kautta. Rakkauden, kunnioituksen, rohkaisun ja onnellisuuden antaminen tuo myös sisäistä rauhaa. Samoin musiikki, taide ja luonto auttavat meitä muodostamaan yhteyden sisimpään alueeseemme. Tämä kokemus antaa oman perspektiivin sisimpämme lisäksi myös tämän listan aiempiin kohtiin.

Hallitse aikaa ja sitä, mitä teet ajallasi. Arvota aikaasi sen mukaan, mitkä asiat ovat sinulle tärkeimmät. Ajan hallinta ei koske ainoastaan tekemistäsi vaan se liittyy myös ympäristöösi ja siihen, missä olet, missä käytät aikaasi. Käytätkö aikaasi myös fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin tarvittaviin toimenpiteisiin? Annatko aikaa riittävästi perheelle tai itsellesi, jotta voit kokea sisimpäsi ja tuntea rakkautta.

Lopuksi vielä vähän tunteista
Kun haluat vaikuttaa tunne-elämäsi epätasapainoon, ”biohakkeroinnista” ja huomion tietoisesta kohdentamisesta voi olla apua mahdollisen epätasapainon korjaamisessa. Huomiolla on suuri voima. Esimerkiksi: jos olet järkyttynyt, voit kohdistaa tähän asiaan tietoista myötätuntoa / kunnioitusta / empatiaa / ymmärrystä.
Tällaisella lähestymistavalla on vaikutus sosiaaliseen ympäristöösi, mutta eniten itseesi. Voit kohdistaa samaa ”huomiolääkettä” myös suoraan itseesi – eli tuntea tietoisesti myötätuntoa, kunnioitusta ja rakkautta itseäsi kohtaan. Tällä voi olla selvä parantava vaikutus, sillä se mihin laitat huomiosi, kasvaa… 

lähteet: Maharishi Ayurveda-lääkäri Dr. Robert Schneiderin haastattelu,  Ayurvedan perusteos Charaka Samhita

Henkinen hyvinvointi on tasapainoa

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.