Keto-, vegaani- ja raakaruokavalio – Ayurvedinen näkökulma

Ruokavalioita on monia erilaisia ja jokaisella niistä on puolestapuhujansa. Haluatko kokeilla dieettiä, mutta mietit, sopiiko se sinulle? Asiaa voidaan tarkastella ayurvedisestä näkökulmasta. Voit ajatella ayurveda-tietoa ikään kuin suodattimena: sopiiko tämä minun kehotyypilleni? Tällä kertaa annamme vinkkejä, mihin sinun kannattaa kiinnittää huomiota miettiessäsi keto-, vegaani- tai raakaruokavaliota.

Ayurveda-tieto antaa hyvä pohjan miettiä mitä tahansa ruokavalioita. Sen perustana on vuosituhansia vanha traditio ja tieto, joka ottaa kunnolla huomioon ihmisen yksilölliset piirteet ja ominaisuudet. Tämä yksilöllinen ajattelu puuttuu monista nykyisistä ruokavalio- ja liikuntaohjelmista. Monesti ajatellaan, että joku tietty ruokavalio sopii ja on hyväksi kaikille.

Ketogeeninen ruokavalio

Keto-dieetti suosii vähähiilihydraattista, runsaasti rasvoja sisältäviä ruoka-aineita. Näitä suosimalla kehon sanotaan siirtyvän ketoosiin – tilaan, jossa keho polttaa rasvaa. Yleensä ruokavaliossa suositaan lihaa, kalaa, kananmunaa, kasviksia (pääosin maan päällä kasvavia) ja luonnollisia öljyjä, kuten oliiviöljy, ghee ja voi. Keto-dieetissä vältetään sokeri- ja tärkkelyspitoisia ruokia, kuten leipä, pasta, peruna, riisi, makeat ja suolaiset piirakat, virvoitusjuomat ja mehut.

Ayurvedinen näkökulma ketogeeniseen ruokavalioon

Tohtori Keith Wallace on tutkinut eri ruokavalioita kehotyyppi-ajattelun perusteella. Hänen mukaansa keto-dieetillä on terapeuttisia vaikutuksia: se on alkujaan kehitetty Mayo-klinikalla epilepsian hoitoon. Ayurveda-lääkäri Nancy Lonsdorf suosittelee sitä myös henkilöille, jotka haluavat ennaltaehkäistä kognitiivisten toimintojen heikkenemistä.

Dr. Wallacen mukaan Vata-tyypeille runsasrasvainen ruokavalio sopii. Pitta-tyypeillekin se voi olla ok, mutta heidän kannattaa rajoittaa punaisen lihan osuutta. Kapha-tyypeille sen sijaan keto on hyvin vaativa, koska heillä on hidas aineenvaihdunta, eivätkä he sulata hyvin rasvoja – joita keto-dieetin energiamäärästä on yleensä noin 70 %.

Keto-dieettiin sisältyy myös pätkäpaastoa, mikä ei ole kaikille kehotyypille ihanteellista. Tällöin syödään yleensä aikainen, kevyt päivällinen, ja sen jälkeen pidetään 12 – 14 tunnin tauko ravinnotta. Tauon aikana keho menee ketoosiin eli aineenvaihduntaprosessiin, jossa glukoosivarastot käytetään loppuun ja keho alkaa käyttää kehoon varastoitunutta rasvaa. Tämä voi sopia pittalle, jolla on luonnostaan hyvä aineenvaihdunta. Toisaalta pittan verensokeri voi laskea liikaa, mistä voi seurata heikko olo. Vata voi paaston seurauksena esim. palella – eikä pitkä paasto tuo vatalle myöskään hänen tarvitsemaansa maadoitusta. Hermosto jää helposti ikään kuin ylivirittyneeksi. Kannattaa siis tarkkailla näitä oireita.

Vegaani ruokavalio

Vegaanisessa ruokavaliossa ei käytetä maitotuotteita eikä mitään eläinperäistä ravintoa. Vegaanit syövät kokonaisvaltaista kasvisruokaa kuten viljoja (usein täysjyvänä), palkokasveja, hedelmiä, vihanneksia, pähkinöitä ja siemeniä. Vegaani ruokavalio eroaa ayurvedisestä dieetistä siten, että ayurvedassa suositellaan myös tiettyjä maitotuotteita, kuten ghee, lämmin maito, lassi-juoma ja tuore paneer-juusto. Näitä pidetään ayurvedassa sattvisena eli kehoa ja mieltä ravitsevana ja voimistavana ruokana.

Ayurvedinen näkökulma vegaaniseen ruokavalioon

Vegaaniruokavalio sinällään sopii kaikille kehotyypeille, kun ravinnon monipuolisuudesta pidetään huolta. Ruoat voidaan valita kehotyypin ohjeiden ja ruoansulatuksen tehon mukaan. Wallacen mukaan vegaani ruokavalio voi olla hyvin hyödyllinen ruoansulatuskanavan terveydelle. Toisaalta se voi olla haasteellinen, jos suolisto on herkkä. Vihanneksissa on runsaasti kuituja, jotka toimivat prebiootteina eli hyödyllisten suolistobakteerien ravintona. Runsaskuituista ruokavaliota noudattavilla näyttäisi olevan enemmän erilaisia suolistobakteereja kuin vähäkuituista ruokavaliota käyttävällä. Runsasta suolistobakteerilajistoa pidetään hyvinvoinnin kannalta hyödyllisenä.

Raakaruokavalio

Raakaruokavaliossa syödään pelkästään kypsentämätöntä ruokaa. Ruoan kypsentäminen tuhoaa ruoassa olevia hyödyllisiä entsyymejä ja siksi ruoanvalmistustapoja ovat mm. mehustus, idättäminen, soseuttaminen, liottaminen, tai kypsentäminen max. 46 asteessa. Valmistustavan tulee olla hellävarainen. Ruokavalio koostuu kasviksista, hedelmistä, vihanneksista, palkokasveista, viljoista, iduista, siemenistä ja pähkinöistä. Lisäksi käytetään mm. kylmäpuristettuja öljyjä kuten oliivi, kookosöljy ja voi. Jotkut käyttävät myös raakaa lihaa ja kalaa.

Ayurvedinen näkökulma raakaruokaan

Yleisesti ottaen kypsennetty ruoka on helpommin sulavaa, ja raa’at vihannekset voivat olla haastavia erityisesti vatan ruoansulatukselle. Vata-laatuja ovat mm. kylmyys, kuivuus ja keveys – ja vataa pitäisi tasapainottaa vastakkaisilla laaduilla. Sen sijaan pitta ja kapha-tyypit, joilla on hyvä ruoansulatus, hyötyvät raakaravinnosta. Idätettyyn ruokaan vata-tyypin kannattaa lisätä vähän öljyä tasapainottamaan sen vata-laatuja kuivuutta ja viileyttä. Lämpöä voi lisätä myös käyttämällä ruokajuomana lämmintä vettä, vaikka se ei varsinaisesti raakaruokavalioon kuulukaan.

Raakaruokavaliossa, samoin kuin vegaanin ruokavaliossakin, voi olla tarpeen ottaa B12-vitamiinilisää, koska sitä saa lähinnä lihasta, maitotuotteista ja munista. Jos raakaruokavalioon kuuluu raaka liha tai kala, niin se ei yleisesti ottaen ole ayurvedistä. Tästä on kuitenkin yksi poikkeus eli Okasatmya-sääntö: ”Jos isoisäsi on antanut sinulle ruoaksi raakaa kalaa (esim. graavattua), niin se kuuluu osana perinteiseen ruokavalioosi, ja siksi se sopii sinulle”, sanoo Wallace.

Mietitkö vielä, mikä sinulle sopii?

Jos epäröit esim. herkän vatsasi tai ruokavaliorajoitustesi takia, mikä sinulle mahtaisi sopia, suosittelemme, että aloitat ns.” Rest and Repair –rutiinilla”. Lisää lepoa, kevyttä liikuntaa ja rentoutumista, jotta keholla on aikaa korjata itseään. Lisäksi poista ruokavaliostasi muutamaksi viikoksi vehnä, sokeri ja maitotuotteet, jotka voivat ärsyttää ruoansulatusjärjestelmääsi. Kun tilanne on hyvä, voit halutessasi lähteä kokeilemaan sinua kiinnostavaa dieettiä ja kokeilla, miten se sinulle sopii. Sovella sitä kuitenkin kehotyyppisi huomioiden.

Diets (002)
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.