Joulun jälkeistä väsymystä ilmassa?

Näin tammikuun alussa saattaa olo olla vähän veltto joulun matkojen, ruokien ja herkkujen jälkeen. Varsinkin jos ruokien ja herkkujen jälkeen on lähinnä istuttu sisällä. Rutiineista poikkeaminen on toki mukavaa, ja sitä kannattaakin silloin tällöin tehdä. Tässä on kuitenkin vinkkejä, kuinka palata normaaliin ja päästä irti mahdollisesta herkkukoukusta.

  1. Maistuuko suklaa ja makeiset edelleen?
    Aloita muutos kaupassa: osta makeita hedelmiä, mandariineja, rusinoita ja pähkinöitä. Karkkihyllyn sijaan poikkea kylmäosaston smoothie-hyllyllä. Se virkistää ja energisoi kauppareissun jälkeen paremmin kuin suklaapatukka.
  2. Menikö ruokarytmi sekaisin?
    Palaa säännölliseen ruokarytmiin ja syö riittävän ravitseva lounas, jossa on monia makuja sekä vihreitä vihanneksia. Kun saat riittävästi makuja ruoasta, niin napostelun tarve vähenee.
  3. Onko raskas olo ruoan jälkeen?
    Käy kävelemässä viisi – kymmenen minuuttia ruoan jälkeen, mieluiten ulkona jos mahdollista. Tämä aktivoi ruoansulatusprosessin. Juo ruokajuomana lämmintä vettä, Digest Plus -teetä tai vihreää teetä. Ayurveda-tuotteista Digest Special ja Triphala Plus ovat parhaat ruoansulatuksen vahvistajat.
  4. Tekeekö edelleen mielesi pizzaa, limuja ja sipsejä?
    Talvella tekee usein mieli vataa rauhoittavia makuja ja rasvaista tai suolaista ruokaa. Vataa voi kuitenkin tasapainottaa muutoin kuin pikaruoalla. Suosittelen ennemmin juureksia, uuni- tai pataruokia ja hyvän laatuista proteiinia. Hyviä rasvojen lähteitä ovat oliiviöljy, avokado, ghee ja rasvainen kala. Helpoin ruoka on laittaa juureksia uuniin ja tehdä jogurtista niille kastike, oheen rapeaa salaattia.
  5. Kyllä kai ainakin ranskalaisia perunoita voi syödä?
    Viime aikoina on puhuttu paljon korkeissa lämpötilassa kypsentämisen vaaroista. Tutkimus Mount Sinain lääketieteellisessä tutkimussairaalassa New Yorkissa* toi esiin, että paistaminen, grillaaminen ja mikroaaltouunissa kypsentäminen luovat ruokaan haitallisia yhdisteitä, jotka aktivoivat kehon ikääntymisprosesseja ja liittyvät vakaviin sairauksiin, kuten sydänsairauksiin ja diabetekseen. Näitä yhdisteitä, joita kutsutaan AGE:iksi*, muodostuu, kun sokerit, proteiinit ja rasvat sulautuvat yhteen korkean lämpötilan kypsennyksessä.
    Mikroaaltouunissa paistettu ruoka on ehkä haitallisinta. Kuten The Lancet- tiedejulkaisussa (9. joulukuuta 1989) on raportoitu, mikroaalloilla lämmitetyt vauvankorvikkeet muuntavat tietyt trans-aminohapot synteettiseen muotoon, jotka ovat myrkyllisiä hermostolle. Sveitsiläisen tutkijan tohtori Hans Ulrich Hertelin vuonna 1992 julkaisemat lisätutkimukset toivat esiin, että ruoan kypsentäminen mikroaaltouunissa voi johtaa korkeaan syöpää aiheuttavien aineiden määrään ja alhaisempaan ravintoarvoon.
  6. No mitäs muuta sitten syödään, jotta vata pysyy rauhallisena? Aamulla syödään lämmintä, kuten puuro tai paahtoleipä lisukkeilla, tai edes juodaan lämmintä teetä. Mukaan vielä hedelmiä tai smoothie. Päivällä ruokakauraa, riisiä, quinoaa, juureksia, vaaleaa lihaa tai kalaa tai kasvisproteiinia. Illalla tehdään keittoja tai vaikkapa maitopuuro, jossa on mausteena esim. kuivahedelmiä, mantelirouhetta ja chian siemeniä. Jos lämpimät puurot kutsuvat, niin vilkaise Puuron uusi aika -nimistä kirjaa. Siitä saat runsaasti ideoita.
  7. No seuraavaksi suosittelet tietysti liikuntaa… Niinpä niin 😉 Jos joulu meni lekotellen, liikuntaa kannattaa lisätä kuitenkin vähitellen, ei isolla kertarysäyksellä. Hyvä aloitus on kävelylenkit ulkona. Hiihto on ihan mainio laji, mutta sen harrastus kannattaa aina aloittaa maltilla. Se aktivoi niin ison joukon käyttämättömiä lihaksia, että keholle vie hetken totutteluun. Myös muut talviulkoilulajit ovat suositeltavia.Jos ulos ei huvita mennä, niin onneksi kotona voi tehdä joogaliikkeitä ja venytellä, ja tehdä vaikka reipas kuminauhajumppa. Happi auttaa kehoa uudistumaan. Siksi ulkoilmaa olisi hyvä käydä haistelemassa pakkasillakin silloinkin, kun ei varsinaisesti ”harrasta” mitään talvilajia.
  8. Entä jos kaikki ohjeet vain ärsyttävät? Sellaistakin tapahtuu. Silloin on parasta olla ottamatta niistä stressiä. Kyllä sekin aika tulee, että ne alkavat kiinnostaa. Etene omien voimavarojesi mukaan. Jos rauhoitat ja kevennät vähän syömistäsi ja kävelet vähän ruoan jälkeen, niin olet jo ihan oikealla tiellä.

Lisälukemista:
Miksi maut ovat niin tärkeitä: https://samhita.fi/miksi-maut-ovat-ayurvedassa-niin-tarkeita/

Ayurvedassa makea on ok, mutta sokeri ei

* Lähde: J Am Diet Assoc. 2010 Jun; 110(6): 911–16.e12.

Ayurvedajavasymys

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.