Hiusten, kynsien ja luuston kesäkunto

tutustu ayurvedan ohjeisiin hiusten ja kynsien hoidossa

Kiva kun päästiin talvesta ja hiuksia litistävistä hatuista, sekä alkukevään kosteudesta, joka teki hiuksista pörröiset. Nyt on sitten kuumaa ja hiostavaa – ja taas on haasteita hiusten kanssa.

Tuntuvatko hiuksesi veltoilta ja ryhdittömiltä? Ayurvedan mukaan hiuksiesi terveys heijastaa kehosi terveyttä kokonaisuutena: kaikki riippuu hyvästä ravinnosta, tasapainoisesta elämäntavasta ja hyvästä hoidosta. Hiuksiin vaikuttaa myös aina keho-mielityyppisi ja ikäsi. Lisäksi hormonaaliset vaihtelut, stressi, ilman saasteet, sää ja lääkitys vaikuttavat koko kehoomme, myös hiuksiin.

Nämä helpot ayurvediset keinot auttavat sinua hoitamaan paitsi hiuksiasi myös luustoasi ja kynsiäsi – joiden kaikkien hyvinvointi on ayurveda-tiedon mukaan riippuvainen samoista aineenvaihdunnan prosesseista.

Terveellinen ruokavalio ja hyvä ruoansulatus on ydinasia – niin kuin aina ayurvedassa!

Elottomat hiukset voivat olla seuraus huonolaatuisesta ravinnosta ja/tai imeytymisongelmista. Hiuksesi ja kyntesi ovat luuaineenvaihdunnan sivutuotteita, joten huolehdi luustostasi. Terve luukudos on riippuvainen terveestä rasvakudoksesta, joten valitse ruokavalio, joka auttaa puhdistamaan rasvakudosta.

Suosi terveellisiä rasvoja, kuten oliiviöljyä tai gheetä. Vältä vaikeasti sulavia ruokia, kuten valkoista sokeria, jääkylmiä juomia ja ruokia, ruoantähteitä, valmisruokia ja friteerattuja ruokia.

Ayurveda-asiantuntijat suosittelevat erityisesti vihreitä vihanneksia. Varsinkin pinaatti, lehtikaali, mangoldi, parsaa ovat suositeltavia, niiden suurten hivenainepitoisuuksien ja entsyymien takia. Hiusten superfoodeja ovat myös tuore kookos, mantelit, kurpitsansiemenet ja saksanpähkinät, maito ja Lassi-juoma tuoreesta jogurtista.

Mausteet ovat tärkeitä: ne edistävät ruoansulatusta ja ravintoaineiden imeytymistä, mikä tukee hiusten, luiden ja kynsien uudistumista. Kokeile tätä ayurvedista ohjetta: Kypsennä pikaisesti sarviapilaa, kuminaa, kurkumaa ja korianteria (samansuuruiset määrät jokaista) gheessä ja lisää vihannesten päälle. Vaihtoehtoisesti voit kypsentää luomu Churna-mausteseosta (Vata, Pitta ja Kapha), joissa on samoja mausteita.

Kalsiumin riittävä saanti on tärkeää

Ravintolisistä tärkeimmät ovat kalsium ja D-vitamiini, joka edistää kalsiumin imeytymistä. Kalsiumin tulee olla lyijytöntä ja sen molekyylien tulee olla pieniä, jotta elimistö imee sen helposti. Siksi mm. seesamin siemenet jauhettuna ja koralli ovat hyviä kalsiumin lähteitä.

Muista, että kalsiumin laatu on todella tärkeää, ei niinkään sen määrä. Kalsiumin yhdistäminen yrtteihin tehostaa sen imeytymistä, ja yrtit tukevat samalla koko kehon hyvinvointia. Calcio Care -valmisteessa on kestävän kehityksen mukaan kerättyä korallia. Koralleja ei kerätä elävästä korallista, vaan tuotteessa käytetään luonnollisesti rikkoontuneita punakorallin osia. Calcio Caressa on mukana myös Amla, joka sisältää mm. C-vitamiinia sekä Guduchi, joka ayurveda-tiedon mukaan edistää kalsiumin imeytymistä.

Stressi on haitallista – myös hiuksille ja kynsille

Stressikemikaalit pitävät hermoston aktiivisena ja aiheuttavat lihasjännitystä. Yleinen kokemus on, että stressi happamoittaa kehoa. Stressikemikaalien neutralointiin keho saattaa käyttää mm. kalsiumia, joka on emäksinen aine. Siksi stressin alentuminen voi todella parantaa kudosten ravinnonsaantia koko kehossa.

Ayurveda-tiedon mukaan liiallinen ajattelu ja stressi vaikuttavat aineenvaihduntaan ja siten myös hiusten kasvuun. Kannattaa siis pitää taukoa tai lähteä ulos, kun huomaa päässään pyörivän jatkuvan ajatusrumban tai kun olo kuuma ja ärsyyntymiskynnys selvästi alentunut*. Brahmi-yrtin sanotaan lisäävän energiaa pään alueelle, joten se voi olla hyödyllinen valmiste, jos teet paljon ajatustyötä.

Suosi luonnollisia hiustuotteita ja hoida päänahkaasi ölyillä

Shampoopullon kyljessä oleva lista on usein pitkä ja vaikeaselkoinen. Koska shampoon kemikaalit, kuten natriumlauryylisulfaatti, DEA ja propyleeniglykoli voivat vahingoittaa hiuksiasi, on parempi käyttää tuotteita, jossa on hellävarainen yrttikoostumus. Hiukset ja päänahka pystyvät imemään kosteutta ja ravinteita, joita käytetään paikallisesti. Hiusten harjaus stimuloi päänahan verenkiertoa edistäen myös hiusten hyvinvointia ja yrttien ym. imeytymistä.

Päänahan ja hiusten öljyämisellä pidät huolta myös päänahan ihosta, ja samalla koko kehostasi. Ayurvedisessä ihonhoidossa usein käytetyt hierontaöljyt toimivat tehokkaasti myös päänahassa: ne imeytyvät hyvin, ravitsevat hiusten juuria ja edesauttavat niiden puhdistumista. Hierontaöljyt sisältävät eteerisiä öljyjä, joten varmista öljyjen sopivuus itsellesi, jos olet tuoksuherkkä.

Lämmitä öljy esimerkiksi vesihauteessa ja hiero sitä hellästi sormillasi/kämmenelläsi päänahkaan, vältä liikaa hankaamista. Öljyä ei tarvitse laittaa paljoa. Lopuksi sipaise hieman öljyä myös hiuksiin, erityisesti kuiviin latvoihin. Anna öljyn vaikuttaa: kiedo päähän ohut pyyhe tai puuvillahuivi/turbaani. Anna öljyn vaikuttaa 30 minuuttia – 2 tuntia, jos mahdollista. Tällöin se rauhoittaa myös koko kehon ja ajatukset.

Voit myös jättää öljyn päänahkaan yöksi, se auttaa nukkumaan hyvin. Jos olet kapha kehotyyppi tai saat helposti raskaan, tukkoisen olon, yön yli kestävä hoito voi olla sinulle liian pitkä. Voit tehdä öljyhoidon 1-2 kertaa viikossa, tarpeen mukaan. Muista suojata tyynyliinasi, jos jätät öljyn yöksi päänahkaan. Öljyn pois pesussa voi auttaa se, ettet kastele hiuksia ennen shampoon lisäämistä, vaan laitat shampoon suoraan öljyiseen ihoon ja hiuksiin.

Onko sinulla hilsettä? Kokeile sekoittaa hierontaöljyyn muutama tippa sitruunamehua, ja jätä öljy vaikuttamaan puoleksi tunniksi ennen pesua. Ayurveda-tiedon mukaan hilse voi olla merkki heikentyneestä ruoansulatuksesta tai sopimattomasta ruokavaliosta.

Vahvista hiuksia ja kynsiä ravintolisillä

Ayurvedan mukaan hiustesi terveyteen, väriin ja kiiltoon vaikuttaa maksan toiminta: tällöin kehon kuona-aineet eivät poistu verestä tehokkaasti ja niitä voi kerääntyä päänahkaan ja hiustuppeen. Kehon tervettä toimintaa ja puhdistumista tukevat mm. Triphala Plus ja Radiant Skin -valmisteet.  Nämä perinteiset tuotteet tukevat ayurveda-tiedon mukaa ruoansulatusta ja maksan toimintaa, sekä kuona-aineiden poistamista suolen kautta.

Kokeile myös luomu Amalaki (Amla) -yrttitabletteja: Amla on intialainen karviaisen sukuinen hedelmä, jota ayurveda-kirjallisuudessa suositellaan hiusten ja kynsien vahvuuden parantamiseksi. Sen korkea C-vitamiinipitoisuus tukee koko kehon elinvoimaa.

Calcio Caren mainitsinkin jo aiemmin: se tukee luukudoksen aineenvaihduntaa ja auttaa poistamaan kuona-aineita.

Yleisen immuniteetin sekä mielen ja kehon tukemiseksi Amrit Kalash yrtti-hedelmätahna on erinomainen. Se sisältää runsaasti luonnollisia antioksidantteja, vitamiineja, beetakaroteenia ja muita ravintoaineita, joita kehosi tarvitsee tunteakseen ja näyttääkseen hyvältä.

Eri kehotyyppien hiuslaadusta ja hiusten hoidosta voit lukea lisää täältä.

*Helsingin Sanomat uutisoi 24.7.2022 otsikolla ”Ruoka, parempi mieli” uudesta tutkimuksesta, joka osoittaa nälän ja ärsyyntyneisyyden välisen yhteyden – sen, että ”nälkä tekee vihaisemmaksi”. Tämä on ayurvedassa tiedetty aina.

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.

Samhita