Terveet ja vahvat hiukset ayurvedan keinoin

Ayurvedan mukaan kaikki hiukset ovat kauniita omalla uniikilla tavallaan: paksut ja kiiltävät, harmaantuneet ja ohuet tai hienot ja silkkiset. Seuraavilla ayurvedisilla ohjeilla saat kaikista hiuksista niiden parhaat puolet esiin, edistät hiusten kasvua ja ehkäiset hiusten lähtöä.

Hiusten kunto heijastaa koko kehomme kuntoa. Vaikutat hiusten hyvinvointiin syömällä monipuolista ravintoa ja ylläpitämällä tasapainoisen elämäntyylin. Hiusten kuntoon vaikuttavat erityisesti kesäkuumat, uiminen, kehotyyppimme, ikä ja stressitekijät. Oikealla hoidolla voit saada kauniit, kiiltävät hiukset.

Kehotyyppimme vaikuttaa hiusten laatuun. Voit päätellä melko helposti hiustyyppisi sen värin ja rakenteen mukaan. Hiustyyppisi ei kuitenkaan ole aina sama kuin päädoshasi, joten katso tästä vinkit hiustyyppisi tunnistamiseen:

  1. Vatan kuivat hiukset ja päänahka tarvitsevat erityistä hoitoa ja huolenpitoa:

Vata-hius on yleensä karkea ja päänahka on kuiva. Hiusten määrä voi olla vähäisempi kuin muilla kehotyypeillä. Erityisesti iäkkäillä hiusten lähtö on yleistä. Hiusten ja päänahan kuivuus korostuu, kun vata-dosha on epätasapainossa. Tarvitset lempeän pesuaineen, joka hoitaa päänahkaa.

  1. Pittalla on punertava tai vaalea ”liinatukka”:

Pitta-hiuslaatu on ohut ja silkkinen, mutta sitä voi olla paljon. Koska pitta huolehtii aineenvaihdunnan aktiviteetista ja siten pigmentin ja proteiinin muodostumisesta, voi pittalla – varsinkin pitta-häiriössä – esiintyä ennenaikaista harmaantumista tai kaljuuntumista. Myös liiallisen pittan aiheuttamaa päänahan ärtyneisyyttä voi esiintyä. Tämä rauhoittuu viilentävillä ja rauhoittavilla tuotteilla sekä koko kehon pittan alentamisella.

  1. Kaphalla on liehuva, paksu tukka:

Kapha-hiuslaatu on paksu ja vahva, mahdollisesti aaltoileva. Kapha-laatu vastaa rakenteesta ja ”voitelusta”, ja kapha-hius onkin usein kiiltävä. Toisaalta päänahka rasvoittuu herkästi, varsinkin jos kaphaa on liikaa. Samoin kaphalla voi olla öljyistä hilsettä, erityisesti jos tukka on paksu.

Oikean shampoon valinta

Hellävarainen puhdistus mahdollisimman luonnollisella tuotteella on oleellista, jotta hiukset ja päänahka voivat hyvin. Monet shampoot ja hiustenhoitotuotteet sisältävät runsaasti kemikaaleja, esimerkiksi lauryylisulfaattia, propyleeniglykolia, mineraaliöljyjä, silikoneja ja allergisoivia parabeenejä. Näistä voi keräytyä hiuksiin jäämiä, jotka vahingoittavat niitä ja vähentävät hiusten luonnollista kiiltoa. Vierasaineet voivat myös ärsyttää päänahkaa. Nämä aineet voivat jopa imeytyä päänahan verenkiertoon ihohuokosten kautta, siksi kannattaa aina lukea shampoon ainesosaluettelo.  Suosi luonnollisia, vähemmän vieraita kemikaaleja sisältäviä shampoita. Lisäksi huuhtele hiukset aina pesun lopuksi haalealla vedellä, jotta hiussuomut sulkeutuvat.

Maharishi Ayurvedan vata-pitta-kapha shampoot eivät sisällä keinotekoisia lisäaineita. Ne sisältävät mietoja kasvipohjaisia aineita, jotka pesevät hellävaraisesti. Tuotteet eivät sisällä mineraaliöljyjä, parabeeneja tai silikoneja. Vehnäproteiinit auttavat hiusten rakennetta ja tekevät siten hiuksista helpommin kammattavat. Kaikki shampoot sisältävät yrttejä, jotka tasapainottavat liiallista vataa, pittaa tai kaphaa. Tuoksut ovat luonnollisia ja niillä on BDIH/Cosmos Natural luomusertifikaatti.

Harjaa hiuksiasi säännöllisesti, sillä se stimuloi hiusten karvatuppia ja vaikuttaa näin hiusten hyvinvointiin. Käytä pehmeitä, pitkiä vetoja päänahasta hiusten latvoihin asti. Voit myös käyttää puista kampaa harjan sijaan. Harjaa vasemmalta oikealle, ja takaisin oikealta vasemmalle sekä edestä taakse.

Hilsettä? Kuivalle hilseelle sopii hyvin hiusten öljyhoito. Jos päänahkasi ei ole ärtynyt, voit tipauttaa öljyyn muutaman pisaran sitruunamehua. Anna öljyn vaikuttaa noin puoli tuntia ennen pesua. Hilse voi olla myös merkki heikosta ruoansulatuksesta, joten sinun kannattaa tarkastella ruokavaliotasi.

Hoida hiuksia ja päänahkaa öljyllä

Liiallinen auringonvalo voi vahingoittaa päänahkaa ja aiheuttaa hiustenlähtöä. UV-säteet voivat imeä luonnollisen öljyn päänahasta ja hiuksista, jolloin ne kuivuvat. Pitkäaikainen auringonvalo voi aiheuttaa päänahan punoitusta, kutinaa, ärsytystä ja nopeuttaa hiustenlähtöä. Näin kesällä suosittelemmekin päänahan ja hiusten suojaamista öljyllä. Kokeile esim. viilentävää kylmäpuristettua kookosöljyä tai ayurvedista hierontaöljyä päänahkaan ja hiuksiin.

Pään öljyhieronta: Lämmitä ruokalusikallinen öljyä kehonlämpöiseksi ja hiero se sormenpäilläsi kevyesti päänahkaan ja hiusten latvoihin. Kun hierot pehmeästi öljyllä, stimuloit ja kosteutat päänahan ihoa, mikä voi edistää hiusten kasvua. Jos päänahkasi on kuiva, jätä öljy pariksi tunniksi imeytymään, peitä pää pyyhkeellä tms. Päänahan öljyhieronta rentouttaa oloa ja auttaa uneen. Voit jättää öljyn jopa yön yli, jos olet vata- tai pittatyyppi, mutta suojaa tyynyliinasi öljyyntymiseltä. Hiusten pesu: suomalainen hiuslaatu voi imeä öljyä itseensä liikaakin. Jos olet käyttänyt runsaasti öljyä, sinun kannattaa laittaa shampoo päähän ennen kuin kostutat hiukset. Hiero shampoota vähän aikaa ja huuhtele lämpimällä vedellä. Toista shampookäsittely hiuksiin.

Oikea ravinto hoitaa hiuksia sisäisesti

Kuten muutoinkin ayurvedassa, ruoka ja ruoansulatus ovat tärkeä osa myös hiusten kuntoa. Tällöin kudokset saavat riittävästi tarvitsemiaan ravintoaineita. Eloton, veltto hius voikin olla heikon ravitsemuksen tai ravintoaineiden imeytymishäiriön seuraus.

Kuten luusto ja hampaat, myös hiukset ovat kalsiumperäistä kudosta, jota kutsutaan ayurvedassa Asthksi.  Tätä kudosta voidaan ravita hyvällä ruoalla ja yrteillä. Tärkeintä on syödä riittävästi hyviä proteiineja. Lisäksi on syytä varmistaa kalsiumin riittävä saanti. Ayurvedinen Calcio Care-tuote on hyvä kalsiumin lähde. Se tukee kalsiumperäisten kudosten aineenvaihduntaa ja auttaa poistamaan kuona-aineita.

Marjat ovat hiusten superfoodia, joten syöthän niitä joka päivä. Samoin sinkkiä sisältävät ruoka-aineet ovat hyväksi iholle, hiuksille ja kynsille. Pähkinät, pavut ja linssit sekä seesamin siemenet (esim. Tahini) ovat hyviä sinkin ja proteiinin lähteitä.

Ruokavalio: kypsennetyt vihreät vihannekset ovat hiuksia vahvistavan ruokavalion pääosassa! Pinaatti ja mangoldi ovat nopeasti kypsennettynä oiva valinta, samoin parsakaali ja merilevät. Suosi myös avokadoa, bataattia, pähkinöitä (erityisesti saksanpähkinöitä) ja manteleita.  Käytä hyviä rasvoja kehotyyppisi mukaan: oliiviöljy ja ghee ovat erityisen suositeltavia.

Ayurveda-yrteistä Amalakin sanotaan edistävän hiusten kasvua: siinä on paljon antioksidantteja, jotka voivat edistävää kudosten uusiutumista. Ota Amalakia 1- 2 tablettia päivässä lämpimän veden kanssa. Myös Guduchi on hyväksi hiusten kasvulle. Se alentaa pittaa ja vataa, jotka aiheuttavat hiusten lähtöä ja harmaantumista.

Muista myös stressin merkitys hiusten kunnolle. Stressi lisää vataa, mikä voi vaikuttaa hiusten kasvuun ja edesauttaa aikaista harmaantumista sekä heikentää ravintoaineiden imeytymistä. Erityisesti kesällä – pitta-aikana – kannattaa ylimääräistä stressiä välttää.

paloma-lamadreinspirada--unsplash 1200x800

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.