Syksy saapui ja vata lisääntyi

Syksy on täällä! Nyt kun lämpötila on pudonnut koleaksi, kehomme tekee paljon töitä sopeutuakseen tähän muutokseen. Kesän ayurvedinen pitta-vuodenaika on vaihtunut kylmään ja tuuliseen vata-doshan aikaan, jota jatkuu Suomessa kevään ensipäiviin asti. Tiesitkö, että noin neljännes geeneistämme muuttaa aktiivisuustasoaan vuodenajan vaihtumisen myötä?  Osa geeneistä aktivoituu ja toiset passivoituvat. Arvioidaan, että geeneistämme jopa noin 5000 reagoi vuodenaikojen vaihteluun*. Tämä muutosprosessi vaati keholta sopeutumista, mikä voi tilapäisesti laskea vastustuskykyämme.

Mitä voimme tehdä, jotta vuodenajan vaihtuminen sujuu miellyttävästi? Tärkeintä on muistaa, että kehosi kaipaa nyt tavallista enemmän lepoa. Hyvä unirytmi on tärkeää ja päivälläkin kannattaa levätä, jos väsyttää. Nyt kaikkien – kehotyypistä riippumatta – kannattaa kiinnittää huomiota vatan tasapainottamiseen parin viikon ajan. Vuodenajan vaihtuminen lisää tätä liikkuvaa elementtiä kehossa ja mielessä. Vata huomioimalla muutoksesta tulee sujuva.

Muistellaanpa hetki, mitä voimia nämä kolme elementtiä – vata, pitta ja kapha – edustavat. Yksinkertaistettuna voimme todeta, että jokaisessa solussamme ja elimessämme on kaikkea näitä kolmea laatua. Vata edustaa kaikkea liikettä, kuten solun tai elimen toimintaa. Pitta edustaa lämpöä ja energiantuotantoa – kehossa aineenvaihduntaa. Kapha edustaa kaikkea sitä kiinteää ja nestemäistä ainetta, jota kehossamme.

Vatan laadut eli liikkuvuus kehossa ja mielessä

Kun vuodenaika vaihtuu, tapahtuu luonnossa paljon muutoksia eli vataa, mikä vaikuttaa myös meihin ihmisiin. Olosi voi muuttua levottomaksi ja siten saatat lisätä liikaa aktiviteettia päivääsi. Kylmän sietokykysi heikentyy ja energiatasosta tulee hyvin vaihteleva. Ruoansulatus voi heiketä ja uni muuttua kevyemmäksi. Yleensä nämä ensioireet näkyvät hermostossa: olo ei tunnu enää tasapainoiselta ja vakaalta kun mielessä on liikaa ajatuksia ja ehkä myös turhia huolia.

Vata dosha hallitsee kehossa ja mielessä tapahtuvia prosesseja, kuten hermoston aktiviteetteja ja suoliston toimintaa. Vatan laatuja ovat mm. kuivuus, kylmyys, karkeus, epäsäännöllisyys, liike ja muutokset. Nämä laadut lisääntyvät nyt myös kehossamme, koska säätilakin kylmenee ja tuulet ovat välillä hyvinkin voimakkaita.

Toisaalta Vata antaa meille energiaa, intoa, joustavuutta ja luovuutta. Se pitää meidät liikkeessä ja antaa pontta vuorovaikutussuhteisiimme.

Jos rasitat itseäsi paljon tai vataa on liikaa, ajatukset voivat vaeltaa miten sattuu ja ahdistuneisuus tai huolet lisääntyvät. Nämä ovat merkkejä hermoston ylikuormittumisesta.

Parasta vatan rauhoitusta on säännöllinen ruokailu- ja vuorokausirytmi ja aiemmin mainitsemani riittävä lepo. Nyt on tärkeää syödä pääosin lämmintä ruokaa: uuniruoat, padat, keitot ja risotto-tyyppiset ateriat ovat hyviä vatan rauhoittajia. Voit maustaa ruoat curry-tyyppisillä mausteilla ja yrteillä, mutta vältä kovin tulista ruokaa. Lisää juureksia ruokavalioosi, Vata-churna sopii hyvin niiden mausteeksi. Ruokailuvälit eivät saa olla liian pitkiä, jottei vata häiriinny.

Raitis ilma on hyväksi vastustuskyvylle, mutta suojaa itsesi syksyn viimalta. Pidä myös pää lämpöisenä ja vältä viimaa korville. Jos sisällä ollessasi palelet, ota avuksi lämmin jyvätyyny tai kuumavesipullo alavatsalle, se rauhoittaa vataa ja lämmittää ihanasti. Iltaisin voit nauttia kupin Vata-teetä ja lukea hyvää kirjaa lämpimän peiton alla. Hiljaisuus on lepoa vatalle ja hermostolle.

Ayurvedisiä tuotteita vatan rauhoittamiseen

Entä jos tulee flunssan oireita

Lepo on paras lääke. Tyhjennä kalenteriasi pariksi päiväksi, niin immuunipuolustuksella riittää energiaa virusten torjuntaa. Intensiivinen liikunta kannattaa tällöin vaihtaa vähäksi aikaa pieniin ulkoiluihin. Raitis ilma tekee hyvää, jos ei ole kuumetta.

Jos huomaat hengitysteissä limaisuutta, jätä heti pois kaikki maitotuotteet – mukaan lukien hapanmaitotuotteet ja juustot – sekä sokerit. Nämä lisäävät limaisuutta. Erään tutkimuksen mukaan maitotuotteet – varsinkin kylmät ja makeat (maito, jäätelö, jogurtti jne.) – aiheuttavat paksua limaa. Tämä lima on mahdollisesti myös limakalvoja ärsyttävää, lisäten näin limakalvojen omaa liman muodostusta.**

Limakalvoillamme kuuluukin olla limaa, mutta se on yleensä ohutta ja se suojaa limakalvoja. Kun lima paksunee, se on merkki kuona-aineista.  Vaikka sinulla ei olisikaan vielä limaisuutta, niin vältä iltaisin raskaita ruokia (juustot, lihat, rasvainen ruoka) ja maitotuotteita; illalla ruoansulatuksen teho on heikompi eikä pysty täysin käsittelemään raskaita ruokia. Tämä johtaa limaisuuteen hengitysteissä.

Käytä mausteita ja yrttejä ruoassa tehostamaan ruoansulatusta. Lämmin ruoka sulaa paremmin ja nopeammin kuin kylmä ruoka, koska lämpimässä vatsahapot ja entsyymit pystyvät paremmin pilkkomaan ruoka-aineet molekyyleiksi. Siksi suosittelemme myös lämmintä ruokajuomaa.

Kurkuma on hyvä limanmuodostuksen pysäyttäjä. Voit käyttää kapseleita tai jauhetta. Kurkuma ja hunaja sekoitettuna (suhteessa 1:1) on tunnettu ayurvedinen keino rauhoittaa ja viilentää nielun ja kurkunpään limakalvojen ärsytystä.

Höyryhengitykseen suosittelen Herbal Oil with Mintiä. Pari tippaa höyryhengitysveteen avaa nenän ja desinfioi voimakkaiden eteeristen öljyjen avulla. Älä liioittele tippojen määrää, äläkä sivele sitä paljaalle iholle laimentamatta. Tuote on hyvin riittoisa.

For the Cold Season on hyvä tuote pitää varastossa. Sitä kannattaa aina ottaa flunssan ensioireisiin, pari tablettia kerralla. Tai voit ottaa sitä 1-2 tablettia päivässä ennaltaehkäisevästi. For the Cold Seasonilla on meidän perheessä torjuttu monta flunssaa.

Amalaki eli Amla-marja puristeet sisältävät runsaasti vatsaystävällistä C-vitamiinia. Lisäksi Amalaki rauhoittaa kehon liiallista kuumuutta eli pittaa. Sitä käytetään usein ennaltaehkäisyyn ja flunssan hoitoon.

Lisää ayurvedisiä vastustuskyvyn boostereita löydät täältä

*Xaquin Castro Dopico et al: Widespread Seasonal Expression reveals annual differences in human immunity and physiology. Nature Communications 12. May 2015.

**Zaitlin P. et al. Mistaken beliefs and the facts about milk and dairy foods. Nutrition Today 2103; 48:135. Thiara G. et al. Milk consumption and mucus production in children with ashma. Canadian family physician. 2012;58:165.

 

rain-4835435_1280
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.