Sää viileni, mutta jäikö kuumuus kehoosi?

Helteet väistyivät, mutta kesä jatkuu. Millainen on olosi: jäikö kuumuus kehoon ja mieleen tai vaivaako vatsa? Hellejaksosta saattaa jäädä mieleesi ja kehoosi joskus jälkivaikutuksia. Ärtyneisyys, kehon kuumuus, veltto olo ja vatsavaivat ovat tyypillisiä liiallisen kuumuuden – eli pitta doshan kerääntymisen merkkejä. Edellä kerrotut vaivat johtuvat usein kuumuuden vaikutuksista ruoansulatukseen ja erityisesti maksaan.

Kuumuus ”sijaitsee” maksassa ja ruoansulatuskanavassa

Ayurvedan mukaan kehomme aineenvaihdunta ja kaiken ”sulattaminen” tapahtuu tulen (agnin) avulla. Agneja on kehossamme useita, mutta tärkeimmät sijaitsevat ruoansulatuskanavassa ja maksassa. Ne vastaavat vatsahappojen ja entsyymien toiminnasta sekä ravintoaineiden hyödyntämisestä. Näiden agnien toiminta voi häiriintyä kuumalla säällä: ne voivat joko heikentyä tai toimia liian voimakkaasti aiheuttaen näin ruoansulatusvaivoja. Jos agnit eivät toimi kunnolla, maksan toiminta ja koko ruoansulatusprosessi häiriintyy. Samoin kykymme ”sulattaa tunteita” häiriintyy – ja tämä tuntuu epämukavana olona. (lue lisää: Miksi helteellä myös tunteet käyvät kuumina?)

Maksalla on siis läheiset siteet agniin ja melkein kaikkiin pitta doshan laatuihin, joista tärkein on kuumuus. Seurauksena on, että maksa on erittäin herkkä liialliselle kuumuudelle ja liiallinen pitta onkin melko usein maksan epätasapainotilan syy tai sen seuraus. Maksan toimintaa tukemalla voi vähentää kehon kuumuusoireita.

Kokosin alle muutamia keinoja kehon viilentämiseen ja maksan toiminnan tukemiseen.

1. Sitruunavesi

Sitruunaveden juominen ensimmäiseksi aamulla auttaa agnia ja puhdistaa ruoansulatuskanavaa yön aikana mahdollisesti sinne kerääntyneistä kuona-aineista. Huolimatta sitruuna- ja askorbiinihappopitoisuudestaan sitruunavesi on myös hyvin alkalisoiva ja siksi se rauhoittaa pittaa. Lisäksi sitruunavesi on vankka antioksidanttien lähde, sitä pidetään maksa stimuloivana aineena: se auttaa maksaa puhdistumaan ja tukee sappinesteen eritystä.
Purista tuoreesta sitruunasta mehua lasilliseen lämmintä/huoneen lämpöistä vettä ja juo se vähintään 15 minuuttia ennen aamiaista. Mehun määrä on 2 tl – ½ sitruunaa, riippuen mieltymyksestäsi.

2. ”Sininen vesi”

Tietyillä väreillä voi olla syvästi rauhoittava vaikutus järjestelmiimme. Yksi tapa vähentää pittaa erityisesti maksassa on nauttia viilentävällä sinisellä valolla käsiteltyä vettä.
Täytä lasikannu tai pullo puhtaalla vedellä. Peitä purkki jollain sinisellä sellofaanilla tai muulla ohuella valoa läpäisevällä kalvolla/kankaalla. Voit myös käyttää sinistä lasia/pulloa. Aseta astia aurinkoon muutamaksi tunniksi, jotta vesi saa sinistä valoa. Juo 1-3 kupillista tätä vettä päivässä. Älä tyrmää ajatusta ennen kuin olet kokeillut – tällä käytännöllä voi olla yllättävänkin merkittävä viilentävä vaikutus. Myös sinisten vaatteiden käyttäminen kuumalla voi tuntua mukavalta.

3. Liver Care, Amalaki (Amla) ja Shatavari -yrttivalmisteet maksan tukena

Liver Care sisältää yrttejä, jotka tukevat maksan toimintaa ja maksan agneja sekä auttaa puhdistamaan maksan mikrokanavia. Näin maksa pystyy paremmin vastaanottamaan vitaaliravintoaineita ja tehostamaan omia toimintojaan. Maksan puhdistuminen tapahtuu hitaasti, koska se on iso elin, joka toimii koko ajan. Siksi Liver Carea kannattaa vähintään syödä kolme kuukautta, ja tukea puhdistumista syömällä päivittäin vihreitä vihanneksia, omenia ja vähän varsiselleriä. Vähärasvainen ruokavalio helpottaa maksan kuormitusta puhdistusprosessin aikana.

Amalaki (Amla) viilentää pittaa ja tukee solujen uudistumista koko ruoansulatuskanavassa, tukien siten koko ruoansulatusprosessia. Se on voimakkaasti pittaa viilentävä yrtti, ja se rauhoittaa myös liiallisia vatsahappoja. Amalakilla on voimakas antioksidanttinen vaikutus koko kehoon.

Shatavari sisältää makeaa ja karvasta makua, jotka viilentävät pittaa. Se viilentää koko ruoansulatusprosessia. Shatavaria käytetään laajalti mm. vaihdevuosien kuumiin aaltoihin. Lisää Shatavarista seuraavassa uutiskirjeessämme.

4. Kehon ja mielen viilentäminen pittaa rauhoittamalla

Huolehdi kehosi viileydestä ja nuku ikkuna auki aina kun mahdollista. Muista säilyttää rento ote myös työhön palatessasi: elämässä on paljon asioita joista kannattaa nauttia.  Kohtuullisuuden ja vapaa-ajasta nauttimisen lisäksi voit lukea vinkkejä.

5. Kehoa viilentäviä juomia

Kokeile itse tehtyä lassi-juomaa ja tuunattua pitta-teetä, ohjeet tässä.

sunset-2278403_960_720
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.