20 ayurveda-vinkkiä Pitta-doshan tasapainottamiseen

Pitta-doshaan liittyy kuumuus kehossa ja mielessä. Oireita pittan epätasapainosta: kärsimättömyys, helposti ärtyminen, nopeasti yltyvä näläntunne, voimakas hien haju, kiistanhaluisuus, närästys, tulehdukset.

Pittan tasapainossa pysymiseen suositellaan erityisesti seuraavia keinoja:

1. Muista kohtuus
Kun pitta on ylikierroksilla, se ajaa helposti kohtuuttomuuksiin – on sitten kyse työnteosta, urheilusta, syömisestä tai juomisesta. Pittaa tasapainottaa kohtuullisuus kaikilla elämän alueilla.

2. Vältä ylitöitä, tee tilaa vapaa-ajalle ja rentoutumiselle. Vähintään aina silloin, kun huomaat stressin kasaantuvan, erota työ- ja vapaa-aika selkeästi toisistaan. Stressi lisää pittaa voimakkaasti.

3. Pitta rasittuu varsinkin puhuessa tai silmiä rasitettaessa (esim. tietokoneella työskennellessä tai voimakkaassa auringonvalossa ilman aurinkolaseja) – ja luonnollisesti tasapainottuu näitä askareita vähentämällä.

4. Huolehdi siitä, että elämässäsi on hetkiä, jolloin silmäsi saavat jotain kaunista katseltavaa: taidetta, luonnon kauneutta, nais- tai mieskauneutta…

5. Katsele kesäisin tilaisuuden tullen auringonlaskua ja tee halutessasi illan viileyden laskeutuessa pieni kävelylenkki. Aina kun käyt iltakävelyllä, kävele rauhallisesti ja aisti  ympäristösi. Pittan on hyvä saada huomionsa pois toiminta-ajatuksistaan ja suunnitelmistaan, jotta hän voi kokea itsensä kokonaisuutena, tunteineen ja tarpeineen.

6. Varsinkin kesällä, vältä urheilua ja oleilua auringossa pitta-aikaan eli keskipäivän (sekä myös keskiyön!) tunteina. Kehon viileydestä voi huolehtia esim. viileällä suihkulla, uimalla tai oleskelemalla viileässä.

7. Saunoessasi, huolehdi aina pään pitämisestä viileänä (esim. märällä pyyhkeellä tai viileää vettä valaen). Jos pittasi on häiriintynyt, vältä saunomista ylipäätään.

8. Kun pitta on koholla, vältä kiihtymistä eri muodoissaan (aggressiivisuutta, kiihtymistä peleissä, väkivaltafilmejä ym). Nauru ja ilo tasapainottavat pittaa.

9. Pittalla on taipumus suorittaa asioita: työtä, urheilua ym., jolloin hän ei enää nauti niistä. Hän myös helposti kuvittelee olevansa ainoa, joka osaa tehdä asiat tarpeeksi hyvin. Vastapainoksi pitta tarvitsee tekemistä, jossa ei voi suorittaa, ja josta hän nauttii.

10. Pittalle sopivaa liikuntaa ovat mm. uinti, patikointi ja joukkuepelit silloin kuin voittaminen ei ole tärkeää.

11. Syö säännöllisinä ruoka-aikoina, älä jätä aterioita väliin.

12. Juo riittävästi aina kun janottaa, mutta älä jääkylmiä juomia, sillä se jähmettää ruoansulatuksesi.

13. Varsinkin kesäisin ja kuumassa ilmastossa, suosi ruoka-aineita, jotka vähentävät pittaa kehossasi: esim. ghee (puhdistettu voi), taatelit, vihannekset ja salaatit, kookos, makeat hedelmät (esim. vesimeloni, viinirypäleet, ananas). Maitotuotteet ovat suositeltavia (jäätelökään ei ole pahasta kuumana kesäpäivänä), mutta hapanmaitotuotteet kuten jogurtti lisäävät pittaa.

14. Mauista kannattaa suosia makeaa, karvasta sekä kutistavaa, eli viljatuotteita (erityisesti riisi) ja vihreitä vihanneksia. Tulisia, happamia ja suolaisia ruoka-aineita tulisi välttää, chili ja etikkasäilykkeet ovat erityisen pittaa lisääviä. Pittalla on taipumus kehon happamoitumiseen, joten happoisia hedelmiä/marjoja, hapotettuja limsoja ja runsasta makean syömistä tulisi myös välttää.

15. Lisää myös viileiden ja hieman raskaiden ruokien nauttimista ja vastaavasti vähennä kuumien, öljyisten ja kevyiden* ruokien syömistä, niin vältät monta kesälle tavanomaista huonon olon hetkeä. Tulikuuma ruoka ja juoma lisää pittaa.
(*esim. näkkileipä ja lehtisalaatti)

16. Käytä pittaa vähentäviä mausteita, mm. anis, fenkoli, kurkuma, kardemumma, korianteri, basilika ja muut yrttimausteet. Myös inkivääriä voi käyttää pitta-aikana (kesällä) sen makean jälkimaun ja ruoansulatusta edistävän vaikutuksen vuoksi, mutta kohtuudella.

17. Pittaa tasapainottavia Maharishi Ayurveda –tuotteita ovat: esim. ghee, Pitta-tee (mieluiten jäähdytettynä), Pitta-mausteseos, Pitta-hierontaöljy sekä viilentävä Rose-saippua.

18. Vältä kahvia, se aktivoi ja nostaa pittaa.

19. Vältä alkoholia, se lisää pittaa erittäin voimakkaasti. (Vaikka oluen karvas maku helpottaa kuumaa oloa hetkellisesti, alkoholi lisää pittaa hyvin nopeasti.)

20. Kuumalle ja välillä ylitehokkuuteenkin taipuvaiselle pittalle tekee hyvää olla välillä hidas: kävellä hitaasti, syödä hitaasti, oleskella kaikessa rauhassa…

ps. Huomasitko miten sininen väri tekstissä rauhoitti pittaasi? 😉

lake-4106324_640
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.