Ayurvedistä salaattia lounaaksi?

Mietitkö ayurvedisiä ateriavaihtoehtoja työpaikalle? Ayurveda ei suosittele kylmien ruokien syömistä usein tai suurina annoksina, koska ne heikentävät ruoansulatusta ja lisäävät vata-doshaa, mutta silloin tällöin voit valmistaa lounassalaatin. Pienillä tuunauksilla saat salaattiateriastasi herkullisen ja terveellisen kokonaisuuden

Yleistä

Koska salaatti on kylmä ja raaka ruoka, paras aika sille on lounasaika, jolloin ruoansulatus on vahvimmillaan. Ayurvedinen ruoka on aina tuoreesti valmistettua ja tämä sääntö koskee myös salaatteja. Mitä kauemmin salaatti odottaa ruokailijaa, sitä vähemmän siinä on vitaaliaineita. Salaatti tulisikin syödä viimeistään kuuden tunnin sisällä valmistuksesta. Suosittelemme salaattiaterialle lämmintä ruokajuomaa, esim. yrttiteetä tai Digest Plus -teetä, tai kuumaa vettä. Nämä edistävät ruoansulatusta ja ravintoaineiden imeytymistä.  Muutoin kehon pitää ensin käyttää energiaa ruoan lämmittämiseen – ja tämä energia on siten pois ruoansulatuksen tehosta.

Salaatin ainekset ja valmistus

Valitse aina parhaat ja tuoreimmat raaka-aineet. Lähiruoka ja vuodenajalle tyypilliset raaka-aineet ovat parasta. Ruoansulatuksesi pystyy käsittelemään ne tehokkaasti, koska geeniperimäsi on siihen oppinut. Valitse vihreiden vihannesten lisäksi myös kokojyväviljaa, papuja ja linssejä, pähkinöitä ja tuoreita yrttejä.

Salattiin kannattaa lisätä runsaasti kevyesti kypsennettyjä vihanneksia: höyrytä, kypsennä miedolla lämmöllä pannulla gheen kanssa, grillaa, paahda tai keitä. Näin lisäät ja vaihtelet kasvisten makua ja parantavia ominaisuuksia. Lisää salaatin kastikkeeksi vähän kylmäpuristettua oliiviöljyä ja mausta salaatti esim. mustapippurilla, inkiväärillä ja intian kuminalla (jeera). Mausteet aktivoivat ruoansulatusnesteitä ja edistävät lymfakiertoa.

Vinkkejä salaatin tuunaukseen

  • Ripottele vähän Churna-mausteseosta salaatin päälle, mieltymyksesi mukaan.
  • Proteiinilisäksi voit käyttää kypsennettyjä kuivapapuja tai linssejä, esim. aduki- tai mustapapuja. Näiden kanssa käy hyvin voimakkaamman makuinen kastike.
  • Paneer-juusto tms. tuorejuusto on hyvä proteiinin
  • Suosi sitruunamehua balsamicon tai etikan sijaan. Sitruunalla on hyviä terveysvaikutuksia. Fermentoituja etikkatuotteita ei yleensä suositella ayurvedassa. Ne lisäävät pittaa.
  • Voit käyttää salaattikastikkeena myös vihannesmehua tai jogurttia.

Salaattiaineksia eri kehotyypeille

Vataa tasapainottavat mm. kurkku (mielellään kuorittuna), kypsennetty punajuuri ja porkkana, parsa, retiisit haudutettuna gheen tai oliiviöljyn kanssa, kaura, riisi (basmati on paras), vehnätuotteet kuten couscous, kamput, spelt tms.

Pittaa tasapainottavat mm. parsa, kukkakaali, kesäkaali, ruusukaali, parsakaali ja varsiparsakaali, fenkoli, riisi ja kookos.

Kaphaa tasapainottavat mm. parsakaali ja varsiparsakaali, ruusukaali, kukkakaali ja kesäkaali, parsa ja pavut. Viljoista parhaita ovat amarantti, ohra, tattari ja hirssi.

Tärkeintä on, että salaatti on riittävän ruokaisa ja tuore. Muista myös syödä iloisella mielellä ja ateriaan keskittyen, silloin kehosi pystyy parhaiten käyttämään nämä herkulliset raaka-aineet parhaaksesi.

rabbit-1903016_960_720
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.