Miten parhaiten hyödynnät ayurvedisesti loppukesän marja- ja vihannessatoa

Marjat, hedelmät ja vihannekset sekä ayurvedinen ruokavalio

Näin kesän lopulla meitä hemmotellaan tuoreilla marjoilla ja ihanilla vasta maasta nostetuilla kotimaisilla vihanneksilla. Nyt on aika tankata energia- ja antioksidanttivarastoja! Monipuolinen kasvis-, marja- ja hedelmäanti mahdollistaa hienosti ayurvedisen syömisen – ruokavalion, joka tukee immuniteettia ja antaa meille energiaa pitkään talveen.

Terveellinen syyskesän ruokavalio tasapainottaa oloa usein hieman epäterveellisempää ravintoa sisältäneen lomakauden jälkeen. Se edistää myös hermoston vastustuskykyä stressiä vastaan. Täydet antioksidanttivarastot antavat energiaa. Tuoreet kotimaiset vihannekset, marjat ja hedelmät sopivat ayurvedisesti  loppukesään ja syksyyn erinomaisesti.

Kotimaiset marjat ja hedelmät edistävät ruoansulatusta ja kehon puhdistumista. Ne sisältävät runsaasti antioksidantteja.

  • Mansikka lisää virtsan eritystä eli toimii diureettina. Makeat mansikat sopivat kaikille doshille. .
  • Vadelmat ovat erinomainen marja herkkävatsaisille ja ne tasapainottavat pittaa ja kaphaa.
  • Mustikat sopivat kaikille doshille, niissä on erityisen paljon antioksidantteja, jotka alentavan ns. hiljaista tulehdusta. Mustikoita suositellaan erityisesti diabeetikoille ja vatsataudin toipumisvaiheessa. Myös ayurveda-tiedossa niitä arvostetaan ja pidetään silmien terveyttä tukevina marjoina.
  • Puolukat ovat vataa ja pittaa rauhoittavia kohtuullisesti nautittuina. Puolukat ovat myös diuriitteja. Puolukoitakin pidetään sopivana marjana diabeetikoille.
  • Omenat nostavat vataa kypsentämättömänä, kypsennettynä ne sopivat kaikille doshille ja ovat erinomainen kuidun lähde.
  • Kotimaiset luumut maistuvat usein vähän happamalle, mutta ne ovat kuitenkin hyvin emäksisiä hedelmiä. Ne voivat nostaa pittaa, jos nautit suuremman määrän, mutta vataa ja kaphaa ne rauhoittavat.

Vihreät vihannekset ovat erityisen hyviä kehon viilentäjiä

  • Vihreät pavut ovat hyväksi vatalle ja pittalle, kaphallekin ne ovat neutraaleja laaduiltaan.
  • Herneet ovat viilentäviä ja makeahkoja maultaan. Ne tasapainottavat pittaa ja kaphaa ja ovat palkokasveista helpoimmin sulavia. Niissä on runsaasti antioksidantteja ja ravintoaineita – erityisesti proteiineja. Joidenkin lähteiden mukaan ne sisältävät myös hyviä omega 3 rasvahappoja ja alfalinoleenihappoa.
  • Tankoparsa on pittaa ja kaphaa rauhoittava ja se vahvistaa kehoa. Vatalle se on kypsennettynä melko neutraali. Se on myös hyvä diureetti, eli nesteen poistaja. Parsasta voimakkain osa on juuri (Shatavari), mutta maanpäälliselläkin osalla on samoja vaikutuksia.
  • Parsakaali sisältää paljon ravintoaineita ja kuituja. Se kannattaa ostaa luomuna, koska parsakaalin kasvattamiseen käytetään paljon lannoitteita. Parsakaali tasapainottaa pittaa ja kaphaa ja on laadultaan neutraali vatalle.
  • Latva-artisokka on erityisen hyvä pittalle, sillä se puhdistaa maksaa ayurveda-tiedon mukaan. Liiallinen pitta ilmenee joskus maksan rasittumisena.
  • Avokado maadoittaa oloa ja on hyväksi vatalle ja pittalle. Siinä on erityisen hyvä rasvahappokoostumus luonnollisessa muodossa. Avocadosta kannattaa tehdä sose, johon lisäät sitruunamehua, mustapippuria ja vähän suolaa – sekä korianterin lehtiä, jos pidät niiden mausta.
  • Kesäkurpitsa vähentää vataa ja pittaa, mutta voi vähän lisätä kaphaa. Kypsennettynä se on helposti sulavaa ruokaa, joka sopii myös vatsavaivaisille: sen sanotaan neutraloivan liikahappoisuutta ja edistävän vatsan toimintaa.
  • Pinaatti on kesän vihanneksista pieni poikkeus. Sitä pidetään joissakin ayurvedalähteissä kuumentavana vihanneksena, joten se ei sovi kaikille pittaisen syyskesän aikana, vaan paremmin vasta ilmojen kylmettyä.

Yrteistä haluan nostaa esiin kolme, jotka sopivat hyvin syyskesään

  • Basilikan lehdet ovat vataa ja kaphaa tasapainottavia. Mausteena ne ovat ok myös pittalle. Basilikassa on runsaasti antioksidantteja. Se on hyväksi sekä sydämelle että hermostolle.
  • Lehtikorianteri poistaa kuumuutta kehosta. Se toimii myös diureettina, eli aktivoi lymfakiertoa. Korianteria kannattaa kokeilla myös päänsärkyyn. Ayurvedassa nähdään, että sen aiheuttaja kesällä tai alkusyksyllä voi olla pään alueen liiallinen kuumentuminen. Lehtikorianterista voi tehdä pestoa, tai sitä voi hauduttaa teeksi. Teen ei tarvitse olla vahvaa, vaan mieto korianterin maku riittää.
  • Ruusun terälehdet ovat erityisesti pittaa rauhoittavia ja hyviä sydämen tasapainottajia. Niitä kannattaa kerätä ja kuivattaa, jos kesän kuumuus tuntuu haitalliselta. Tuoreena terälehdet ovat ihanimmillaan. Niitä voi laittaa jälkiruokiin tai tehdä niistä kylmäuutetta esimerkiksi näin: Laita kourallinen tuoreita ruusun terälehtiä lasilliseen vettä (250 ml). Anna tekeytyä jääkaapissa 2-3 päivää. Siivilöi ruusuvesi sitten siivilän läpi. Ruusuvesi on kirkasta, ja siinä on mukava ruusujen tuoksu ja maku. Mahdollinen pittan aikaansaama ärtyneisyytesi haihtuu usein ensinuuhkaisuun…

Ehkä haluat lukea myös nämä loppukesän artikkelit:

Viilentäviä ja virkistäviä herkkuja

Ihana, kamala lämpö hellitti, mutta…

Sää viileni, mutta jäikö kuumuus kehoosi?

 

Ehkä haluat lukea myös Vielä on kesää jäljellä

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.

Samhita