Mitä ja milloin – eri ikäkaudet ayurvedan näkökulmasta

Ayurveda-ja-ikääntyminen

Tunnetko kehotyyppisi ja tiedätkö iän merkityksen siihen? Ayurvedan vanhoilla tietäjillä oli selkeä käsitys siitä, mitkä ovat suurimpia haasteitamme eri ikäkausina. Tässä artikkelissa luomme katsauksen eri ikäkausien haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Näin kesän tullen pohdimme erityisesti pitta-aikoja ja ikäjaksoa välillä 30 – 50 vuotta.

Varhaislapsuutta ja nuoruutta välillä 0 – 30 vuotta dominoi kapha. Tällöin olemusta hallitsee kestävyys ja voima. Lasten energisyys ja jaksaminen ovat ihan omaa luokkaansa, mutta kapha voi tuoda mukanaan myös mm. hengitystieongelmia.

Teini-iässä eletään muutaman vuoden pitta-kausi, jolloin lapsen pyöreys ja kapha vaihtuvat puberteetin tuomaan kuumuuteen ja muihin pitta-haasteisiin. Jos kuumuus menee teini-ikäisellä yli, se saattaa näkyä paitsi ihossa myös kriittisyytenä vanhempia kohtaan. Keskimäärin kaikki pitta-haasteet ovat kesäisin suurempia kuin talvella.

Luonnollisesti pitta-haasteet ovat suurimpia pitta-kehotyypin lapsilla. He ovat yleensä älyllisesti varsin aktiivisia. Heille vanhemmilta saatu rakkaudellinen huomio on todella tärkeää. Vanhempien ei yleensä kannata asettaa heille tavoitteita, koska määrätietoisuutta heillä on riittävästi omastakin takaa. Muitakaan neuvojasi he eivät yleensä kaipaa, mutta on eduksi, jos voit tukea heitä säännölliseen ruokailurytmiin tai rentouttavien asioiden pariin.

Nuorisolla on tutkitusti haasteita nukkumaanmenon kanssa ja kronobiologit ovatkin päätelleet, että on kyse biologisesta normista. Kapha-kautta elävä nuoriso lähtee aamuisin hitaasti käyntiin ja valvoo herkästi myöhään, koska jaksaminen ei ole heille ongelma.

Ajan merkityksestä kirjan Milloin?-nimisen  kirjan kirjoittanut Daniel H. Pink kertoo, että tutkimusten mukaan 20-30 vuoden iässä ihmisen päivärytmi on kaikkein myöhäisimmillään ja aikaistuu sen jälkeen koko loppuiän.

Pitta on aktiivisimmillaan keski-iässä

Ikäkausi 30 – 60 vuotta on ayurvedisesti pittan hallitsemaa aikaa. Tänä ikäkautena voi olla hyvä kiinnittää erityishuomiota seuraaviin asioihin:

  • 30-40 vuotta: Älykkyys eli kyky hankkia ja soveltaa tietoja ja taitoja on parhaimmillaan. Estrogeeni- ja testosteronitasot ovat korkealla. Tämä tukee stressinsietokykyä ja antaa energiaa.
  • 40-50 vuotta: Ikä jolloin hormonitoiminnassa tapahtuu isoja muutoksia. Kannattaa kiinnittää tavallistakin enemmän huomioita hyviin elämäntapoihin. Ihon hyvinvointiin kannattaa panostaa; siihen auttaa monipuolinen ravintoaineiden saanti sekä maksan toiminnan tukeminen vihreillä vihanneksilla ja yrttivalmisteilla.
  • 50-60 vuotta: Pitta-ajanjakson lopulla – viimeistään – kaikilla meillä alkaa olla haasteita näön kanssa. Silmien hyvinvointiin kannattaa kiinnittää huomioita. Liiallinen pitta on ayurveda-tiedossa yleinen syyn näön heikentymiseen.

Ikävuosina 30-50 luonnollinen painopisteemme on aktiivisuudessa, identiteetin muodostamisessa, luontaisten lahjojen, kykyjen tai kiinnostuksen kohteiden kehittämisessä ja taitojen hiomisessa. Tämä on luonnollinen henkinen kypsymisprosessi.

30-50 -vuotisina monet perustavat perheen, luovat uraa ja tulevat yhteisömme myötävaikuttaviksi jäseniksi. Se on aktiivisuuden ja saavutusten aikaa! Tänä aikana ihmiset ovat usein tavoitteellisia, keskittyneitä, motivoituneita. He voivat olla myös kilpailuhenkisiä tai kiihkeitä, mitkä molemmat ovat pitta-doshan ominaisuuksia. Kun mieli ja äly toimivat pitkään aktiivisesti ja velvoitteet tekevät elämästä kiireistä, se voi joskus johtaa siihen, että fyysiset ja emotionaaliset tarpeet jäävät huomiotta.

Kuulostaako tämä tutulta? Kun rasitus johtaa tulielementin epätasapainoon, seurauksena voi olla ärtyneisyyttä, ruoansulatushäiriöitä, närästystä, tulehdustiloja, riitaisuutta/hermoston kireyttä ja ylikuormitusta. Erityisesti ne tulevat esiin näin kesäisin.

Mikä auttaa tasapainottamaan kuumaa Pitta-elementtiä 30-50 vuoden iässä?

Muista kaikessa maltti ja tasapainota työsi haasteita rentoutumiseen varatulla ajalla. Varaa aikaa läheisille ja aseta tärkeään asemaan – myös kalenteriin –  itsehoitoaktiviteetit, kuten liikunta, meditaatio, jooga, hieronta, chillailu, lomailu ja harrastuksista nauttiminen. Hyödynnä tilaisuudet olla myötätuntoinen itseäsi tai muita kohtaan ja ilmaise kiitollisuutta.

Vanhempana vata alkaa syrjäyttää pittaa

Vata alkaa lisääntyä vanhetessa, yli 60-vuotiailla. Moni huomaa sen nukkumisessaan, joku toinen siinä, että viima ja veto alkavat häiritä. Kun vata alkaa vähitellen lisääntyä, kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

  • 60-70 vuotta: Vitaalisuus, Ojasta* kannattaa vahvistaa ja elävöittää. Vaidya Palakurthi Manoharin mukaan ikääntymisprosessi alkaa mielestä ja vaikuttaa siten kehoon. Kun käyttäytymisemme ja tunteemme ovat tasapainossa ja mielemme onnellinen, kehomme edistää luonnollisesti hyviä ruoansulatusprosesseja. Kun nämä toimivat täydellisesti, syntyy Ojasta.
  • 70-80 vuotta: Voima. Fyysisen voiman ja tasapainokyvyn säilyttämiseen ja kehittämiseen kannattaa kiinnittää huomiota viimeistään tässä iässä. Fyysisten harjoitteiden lisäksi riittävä ravinnon saanti on tärkeää.
  • 80-90+ vuotta: Aistien käyttö. On tärkeää aktiivisesti käyttää kaikkia aisteja ja nauttia niiden tuomista ärsykkeistä: kuulla ja kuunnella, koskettaa, nähdä, tuntea ja tunnustella, haistaa ja maistaa. Muistathan aina tavatessasi halata vaaria ja mummia!

*Ojas on aineenvaihdunnan hienoin tuote, joka saa meidät ikään kuin loistamaan sisältä ulospäin.

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.

Samhita