Ayurveda on tietopankki hyvinvointiin ja tasapainoon

Koska olemme saaneet viime kuukausina paljon uusia Ayurveda-uutiskirjeen tilaajia, haluamme tällä postauksella varmistaa, että olemme kaikki niin sanotusti samalla sivulla.

Moni meistä haluaa parantaa yleistä hyvinvointiaan ja olla terveempi versio itsestään. Aloitamme syömään terveellisemmin ja liikkumaan enemmän. Tämä on toki merkityksellistä, mutta fyysinen puoli ei ole ainoa – eikä aina tärkeinkään – hyvinvoinnin osatekijä, johon meidän tulisi keskittyä.

Pysyvän hyvinvoinnin saavuttamiseksi meidän tulisi ymmärtää kokonaisuus: kuinka keho, mieli ja henkinen harmonia yhdessä rakentavat hyvinvointiamme. Terve keho pitää sinut fyysisesti kunnossa ja aktiivisena. Terve mieli pitää sinut keskittyneenä ja sitoutuneena. Henkinen harmonia pitää sinut tyynenä ja tyytyväisenä, parhaimmillaan autuaan tai kuplivan onnellisena. Ayurveda-tieto on erinomainen väline, kun haluat saavuttaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja olet valmis huomioimaan nämä kaikki siihen kuuluvat osa-alueet.

Ayurvedaan tutustuminen on vähän kuin maailmankaikkeuden tutkimista: tietopohja on laaja, kaunis ja monimutkainen – mutta kun alat ymmärtää sitä, se onkin täysin terveeseen järkeen perustuvaa loogista tietoa. Ayurveda on tuhansia vuosia vanha hyvinvointijärjestelmä, josta aikojen saatossa kehittyi lääketiede ja jota voi hyvin käyttää länsimaisen lääketieteen rinnalla. Sen arvo perustuu siihen, että se oikeasti tarjoaa sinulle paljon keinoja, joilla itse voit vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiisi.

Tasapaino rakentuu parhaiten, kun tunnet itsesi ja elämäntilanteesi

Keho, mieli, henkinen olemus ja ympäristötekijät* vaikuttavat toisiinsa: tasapainossa ollessaan ne tukevat toisiaan täydellisesti. Jos jollakin osa-alueella on epätasapainoa, se vaikuttaa myös muihin kokonaisuuden osiin.

(*Ympäristöllä tarkoitetaan tässä asuinympäristöä ja läheisten ihmisten vaikutusta sinuun. Monessa ayurveda-teksteissä puhutaan myös ihmisen yhteydestä koko universumiin.)

Ayurveda-tieto auttaa ehkäisemään tulevia terveysongelmia ja mielen tai tunteiden epätasapainoa. Tavoitteena on, että tunnet itsesi riittävän hyvin, jotta tunnistat mahdolliset epätasapainotilasi ja osaat itse korjata ne.

Tavoitteena sisäinen harmonia

Kun saavutat sisäisen harmonian, se tuo sinulle positiivista energiaa ja hyvinvointia. Kaikki tämä heijastuu myönteisesti kehoosi ja immuunijärjestelmääsi. Tasapainomme voi kuitenkin häiriintyä elintapojemme vuoksi: ruokavaliota, liikuntaa, ammattia ja ihmissuhteita koskevat valinnat voivat aiheuttaa fyysistä, emotionaalista tai henkistä epätasapainoa. Tämä epätasapaino heikentää immuniteettiamme ja tekee meistä alttiimpia sairastumiselle.

Ayurveda-tieto tähtää kokonaisvaltaiseen tasapainoon – kehon, mielen ja hengen vahvaan harmoniaan. Työkaluina siihen on ruokavalion lisäksi mm. jooga, meditaatio, tietoinen syöminen ja päivärytmi. Työn ja yksityiselämän tasapainon hallinta on tärkeää. Oleellista on myös ajankäytön tasapainottaminen: kenelle tai mille annat aikaasi, ja kuinka paljon aikaa tarvitset itsellesi?

Ayurvedan keho-mielityypit

Ayurveda-teksteissä kerrotaan, että maailma rakentuu viidestä elementistä: avaruudesta, ilmasta, tulesta, vedestä ja maasta. Ayurvedan keho-mielityypit perustuvat näiden luonnon elementtien ominaisuuksiin. Samat elementit löytyvät myös kehostamme, mielestämme ja tunteistamme. Ihmisen keho-mielityyppi muodostuu näiden luonnon elementtien yhdistelmien (=doshien) yksilöllisestä suhteesta.

Dosha-tieto on työkalu, jolla omaa ymmärrystään maailmasta voi yksinkertaistaa.

Doshia on kolme: vata, pitta ja kapha. Jokainen dosha vastaa eri toiminnoista kehossa ja mielestä, joten jokaisella meistä on kaikkia kolmea doshaa, jokaista yksilöllinen määrä. Sinun tavoitteenasi kohti hyvää oloa onkin yksilöllisen dosha-suhteesi mukaisen tasapainon saavuttaminen. Tämä on hyvinvoinnillesi oleellisen tärkeää.

Alla on kuvaus jokaisesta keho-mielityypistä. Jos haluat tietää kehotyyppisi tarkasti, niin Ayurveda-konsultti voi määritellä yksilöllisen kehotyyppisi. Verkkosivuillamme on kehotyyppitesti, josta saat myös kohtuullisen hyvän kuvan kehotyypistäsi ja tämän hetken tasapainotilasta. Kun lähetät kehotyyppitestin vastauksen meille, saat vielä lisätietoa yksilöllisestä tuloksestasi.

Ayurvediset kehotyypit eli doshat

Vata muodostuu ilmasta ja avaruudesta

Vata kehossamme käyttäytyy ilman ja avaruuden ominaisuuksilla. Ilma kuvaa liikettä ja avaruus on kuivaa, viileää ja kevyttä. Vata onkin vastuussa liikkeestä, kuten esimerkiksi verenkierrosta, hermoimpulsseista ja hengityksestä. Liike näkyy myös ajatusten virtana. Syksy edustaa Vata-vuodenaikaa viileiden, kirkkaiden päiviensä vuoksi.

Vata-doshan hallitsemia ihmisiä kuvataan yleensä energisiksi ja luoviksi. Heidät tunnetaan siitä, että heidän ajatuksensa eivät ole kaavamaisia, vaan mielikuvitus toimii rikkaasti. Toisaalta ajatukset voivat helposti harhautua syrjäpoluille. Lisäksi vata-tyypin vointi on varsin riippuvainen ulkoisista tekijöistä, kuten säästä, ympärillä olevista ihmisistä ja ympäristöstä. Vata-tyypeillä on vaihteleva ruokahalu ja ruoansulatus. Iho ja hiukset ovat yleensä kuivat.

Vatan vahvuudet: oppii nopeasti ja toimii nopeasti, on erittäin luova, hyväntuulinen ja helposti innostuva, monitoimiosaaja, hyväsydäminen, joustava, usein ”liikkeellä”, luonnostaan hoikka.

Vatan heikkoudet: unohtelevainen, välillä ahdistunut, epävakaa mielialaltaan, erittäin herkkä kylmälle, kärsii nukkumisvaikeuksista, omaa epäsäännöllisen ruokahalun ja ruokailutottumukset, on taipuvainen ruoansulatusongelmiin ja ilmavaivoihin, omaa heikon verenkierron (kylmät kädet ja jalat).

Vatan perusominaisuudet (kevyt, liikkuva, kylmä, epäsäännöllinen) liiallisena aiheuttavat helposti epätasapainoa vata-kehotyypissä. Runsas matkustaminen, kovat äänet, jatkuva stimulaatio, huumaavat aineet, sokeri ja alkoholi horjuttavat vatan tasapainoa. Tällöin vata-tyyppi tarvitsee maadoitusta. Rutiinit ovat hänelle vaikeita, mutta välttämättömiä.

Myös muut kehotyypit kärsivät helposti liiallisen vatan aiheuttamista ongelmista. Tällöin on tärkeää hallita stressiä meditaation ja muiden rentouttavien keinojen avulla, ja ylläpitää lämpöä kehossaan.

Yleiset ohjeet vatan tasapainottamiseen:
  • Pidä kehosi riittävän lämpimänä ja suojaudu kylmältä ja tuulelta.
  • Pidä mielesi rauhallisena
  • Vältä kylmiä ruokia ja raakaruokia. Pääpaino on lämpimässä ruoassa ja juomissa.
  • Pidä säännöllinen päivärytmi ja rutiini
  • Lepää riittävästi, aina kun tunnet siihen tarvetta.

Vataa tasapainottavia tuotteita löydät täältä.

Pitta muodostuu tulesta ja vedestä

Pitta vastaa kehossamme tulen ja veden ominaisuuksista, joista tuli on hallitseva. Pittan peruslaadut ovat kuuma ja öljyinen. Pitta vastaa ruuan muuntamisesta ravintoaineiksi sekä aineenvaihduntatoiminnoista kaikissa elimissämme ja kudoksissamme. Henkisesti pitta edustaa tulta, mikä näkyy temperamenttina, intohimona ja toimintatarmona. Kesä tunnetaan pitta-kautena aurinkoisten, kuumien päiviensä vuoksi.

Pittan omaavien ihmisten sanotaan yleensä olevan lihaksikkaita ja usein urheilullisia. Heidät tapaa usein mm. vahvoina johtajina. He ovat erittäin motivoituneita, tavoitteellisia ja kilpailuhenkisiä ja heillä on sitkeä mielenlaatu.

Pitta-tyyppisellä iholla voi olla paljon luomia ja pisamia. Hiukset ovat yleensä silkkiset, ja pittalla esiintyy usein ennenaikaista harmaantumista tai hiustenlähtöä. Pitta-voittoisilla henkilöillä on voimakas aineenvaihdunta, hyvä ruoansulatus ja voimakas ruokahalu. He hikoilevat helposti, ja heidän kätensä ja jalkansa pysyvät lämpiminä kylmissäkin olosuhteissa.

Pittan vahvuudet: hän on usein älykäs, oppii nopeasti, määrätietoinen, hallitsee taidot helposti, voimakas halu menestyä, vahva, luontainen johtaja, nopea aineenvaihdunta, hyvä verenkierto, terve iho ja hiukset.

Pittan heikkoudet: varsinkin epätasapainossa hän voi olla kärsimätön, altis konflikteille sekä usein nälkäinen. Mielialan vaihtelut nälkäisenä voivat olla voimakkaita. Hän voi olla altis aknelle ja tulehduksille, yleensä hän on myös herkkä kuumuudelle.

Niiden, joilla on pitta-dosha kohonnut, tulisi keskittyä työn ja vapaa-ajan tasapainoon ja välttää voimakasta kuumuutta (esim. sää, runsas saunominen ja mausteinen ruoka). Hänen tulisi muistaa kohtuus kaikissa teoissaan ja puheissaan.

Yleiset ohjeet pittan tasapainottamiseen:
  • Vältä liiallista lämpöä
  • Vältä hyvin rasvaisia ruokia
  • Rajoita suolan saantia
  • Syö viilentäviä, ei-mausteisia ruokia
  • Kuntoile silloin, kun päivä ei ole kuumimmillaan.

Pittaa tasapainottavia tuotteita löydät täältä.

Kapha muodostuu maasta ja vedestä

Kapha vastaa kehossamme maan ja veden ominaisuuksista – kostea, raska ja viileä. Kapha antaa vakautta, rakennetta, kasvua, suojaa, kestävyyttä ja rauhallisuutta. Esimerkkejä kapha doshasta kehossamme ovat aivo-selkäydinneste, soluseiniemme rakenne ja limaisuus esim. hengitysteissä. Henkisesti kapha hallitsee muistia ja oppimiskykyä sekä rakkauden ja rauhallisuuden ominaisuuksia. Kevät tunnetaan kapha-kautena.

Kaphan hallitsemia ihmisiä kuvataan vahvoiksi, isoluisiksi ja huolehtiviksi. Kapha-tyypeillä on yleensä voimaa, kestävyyttä ja jaksamista. Tasapainossa heillä on taipumus olla suloisia, rakastavia, vakaita ja maadoittuneita. Kapha-tyypit saattavat lihoa helposti ja heidän aineenvaihduntansa voi olla hidas. Heidän silmänsä ovat suuret ja viehättävät, ja ripset ja kulmakarvat ovat tuuheat. Uni on syvää ja pitkäkestoista.

Kaphat tunnetaan siitä, että he pitävät asiat kasassa ja ovat tukena muille. Kapha-ihmiset hermostuvat harvoin, he miettivät ennen kuin toimivat ja kulkevat elämässä hitaasti ja harkiten.

Kaphan vahvuudet: empaattinen, huolehtiva, luottavainen, kärsivällinen, rauhallinen, viisas, iloinen, romanttinen, vahvat luut, lihakset ja nivelet, terve ja kestävä keho sekä hyvä immuunijärjestelmä.

Kaphan heikkoudet: taipuvainen painonnousuun, hidas aineenvaihdunta, velttous, uneliaisuus, hengitysongelmat (esim. astma ja allergiat). Hän on altis masennukselle sekä tarvitsee säännöllistä motivaatiota ja kannustusta.

Kapha-tyyppi edistää parhaiten terveyttään keskittymällä säännölliseen liikuntaan ja erilaisiin aktiviteetteihin sekä terveelliseen ruokavalioon. Hänen kannattaa pitää keho lämpimänä esim. saunomalla tai syömällä lämmintä, mausteista ruokaa.

Yleiset ohjeet kaphan tasapainottamiseen:
  • Harrasta paljon liikuntaa
  • Vältä raskaita, rasvaisia ja öljyisiä ruokia
  • Pysy aktiivisena ja tapaa ystäviä usein
  • Vältä maitotuotteita sekä jäisiä ruokia tai juomia
  • Vältä päiväunia ja myöhään nukkumista aamuisin

Kaphaa tasapainottavia tuotteita löydät täältä.

fruits-g3354beac3_1280

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.