Vata-aika tuli niin että tupsahti – näin vireytesi säilyy

Ayurvediset vinkit syksyyn eli  vata vuodenaikaan

Alkusyksystä olemme yleensä energisiä, valmiita aloittamaan uusia harrastuksia ja muuttamaan elämäntapoja, mutta kun syksyn pimeys, sateet ja kylmyys jatkuvat, tarmo saattaa vähän hiipua. Viihdymme kotona, perheen ja lähimpien ystävien seurassa. Väsymme, kaipaamme takkatulta ja saunan lämpöä.

Tämä on luonnollista, koska syksyn ominaisuuksiin kuuluu kylmyys, tuuli ja vaihtelevat säät. Kehossa ja mielessä nämä muutokset voivat aiheuttaa väsymystä ja sairastelua. Keho tuntuu myös kuivemmalta, nivelet jäykemmiltä ja iho karkeammalta, kädet ja jalat ovat helposti kylmät.

Ayurvedassa näitä ilmiöitä kutsutaan vata-doshan aiheuttamiksi. Tämä vata-doshan aika on Suomessa varsin pitkä, se jatkuu syksystä keskitalven yli alkukevääseen asti. Jos sinulla on kehotyypissäsi runsaasti vataa, olet erityisen altis väsymykselle, kylmyydelle ja kuivuudelle. Pitta-kehotyypille viileä sää voi tuntua hyvältä, mutta hänenkin kannattaa siirtyä lämpimään ruokaan ja omaksua rauhallisempi elämäntyyli. Tähtitaivaan alla kävely on pittalle hyvää terapiaa syksyllä. Kaphalle on tärkeää nousta aamulla ajoissa, tavata ystäviä sekä löytää mukavaa liikuntaa, jotta hän pärjää syksyn flunssakauden.*

Säilytä hyvä energiataso

Vaikka tekisikin mieli käydä talviunille kuten karhu, voit säilyttää energisyytesi vähemmälläkin levolla. Lepoa kannattaa silti lisätä, erityisesti iltaan. Lounastauoistakaan ei kannata tinkiä, vaan pidä silloin ruokailun lisäksi pieni lepohetki: syö kiireettä ja käy vähän ulkona, tai ota muuten hetki aikaa itsellesi. Lämpö tuo energiaa, joten pukeudu lämpimästi ja syö lämmintä ruokaa. Jooga on hyvä liikunta erityisesti kylminä vuodenaikoina.

Säilytä harmoninen olo

Kylmä, tuulinen ja vaihteleva sää koettelee myös hermostoa. Siksi onkin tärkeää säilyttää hyvä päivärytmi, joka vakauttaa oloa. Ruokailurytmin tulee olla säännöllinen ja ruoan pääosin lämmintä. Tämä käy helpoimmin, kun suunnittelet ateriasi etukäteen. Lisäksi on tärkeää mennä nukkumaan klo 22 mennessä, sillä alkuyön uni uudistaa parhaiten hermostoa, kehoa ja mieltä.

Syksyllä keho tarvitsee öljyä, sisäisesti ja ulkoisesti. Tämä onkin tärkein vuodenaika tehdä öljyhieronta ennen suihkua. Näin pidät huolta immuniteetistasi ja varmistat ihosi pehmeyden. Käytä Vata-hierontaöljyä tai kylmäpuristettua seesamiöljyä, jonka kuumennat kattilassa ennen ensimmäistä käyttöä. Toki pitta- ja kapha-kehotyypit voivat käyttää myös oman tyyppinsä mukaista hierontaöljyä.  Öljyhieronta tulisi tehdä syksyisin joka kerta ennen suihkuun menoa, koska se rauhoittaa hyvin vataa ja hoitaa ihon – kehomme suurimman elimen – lisäksi myös mm. niveliä. Voit tehdä öljyhieronnan myös ennen saunaa ja mennä öljyisenä löylyyn. Tällöin öljy imeytyy hyvin ja lämpö vaikuttaa puolestaan vataa rauhoittavasti. Lauteet kannattaa suojata laudeliinalla.

Syksyn tasapainottava ruokavalio

Tasapainottava ruokavalio hoitaa kehoa ja mieltä. Nyt on lupa syödä ”lohturuokia”, mutta kohtuudella. Lämmin, öljyinen ja tukeva ruoka tukee immuniteettia ja kehon vahvuutta. Samalla se valmistaa kehoa talveen sekä rauhoittaa mieltä ja tunteita. Myös makea maku ravitsee kehoa ja mieltä sekä maadoittaa oloa. Juurekset, viljatuotteet ja mm. talvikurpitsat sisältävät runsaasti makeaa, vataa tasapainottavaa makua.

Siirry viimeistään nyt salaateista tukeviin keittoihin tai juuresruokiin. Käytä sieniä ja sipuleita, jos pidät niistä: nekin maadoittavat oloa. Eläintuotteista kana ja lohi lämmittävät kehoa. Ghee on hyvä rasvan lähde, se tukee suoliston toimintaa ja ravitsee koko kehoa. Pähkinät, mantelit ja seesamin siemenet tuovat ruokaan lisää hyviä öljyjä. Pata- ja uuniruoat ovat nyt hyvä vaihtoehto viikonloppuihin. Leivänpaahdin kannattaa myös kaivaa nyt esiin ja ottaa käyttöön. Makean himoon voit kokeilla napostella esimerkiksi muutamia tuoreita taateleita tai viikunoita. Lisää oheen vielä hieman pähkinöitä tuomaan kuituja ja hyviä öljyjä.

Mausteista esimerkiksi inkivääri, mustapippuri ja kaneli ovat erinomaisia tähän vuodenaikaan. Hermostoa rauhoittaa mm. unikon siemenet ja jauhettu muskottipähkinä. Voit puristaa sitruunan tai limen mehua valmiin ruoan päälle, jotta saat ruokaan myös hapanta makua. Tämä edesauttaa ruoansulatuksen voimaa ja ruoansulatusnesteiden toimintaa. Miedon happamuuden takia myös lämpimät omenaruoat ovat hyviä jälkiruokia: nekin ovat hyviä ruoansulatuksen apureita. Kokeile omenaa pilkottuna ja pannulla vesitilkassa/ghee-tilkassa haudutettuna, tai uuniomenana.

Syksyn parhaat ayurveda-yrtit ja tuotteet

Kuten ruokavaliossa, myös ayurveda-tuotteissa kannattaa suosia juurista tehtyjä valmisteita, kuten Ashwagandha. Nimi Ashwagandha tarkoittaa ”hevosen vahvuutta”. Ayurveda-tiedon mukaan se vakauttaakin hermostoa ja antaa energiaa. Aswhagandhaa käytetään myös parantamaan unen laatua. Ashwagandha sopii parhaiten vatalle tai vata-pittalle.

Chyavanprash on makea yrtti-hedelmäsose, josta voi nauttia koko perhe. Sen on todettu sisältävän runsaasti antioksidantteja ja sitä käytetään vahvistamaan immuunijärjestelmää. Makean makunsa takia se kelpaa myös lapsille. Chyavanprash sisältää ruokosokeria, gheetä ja hunajaa. Näiden tehtävänä on edistää yrttien vaikutusta kehossa. Chyavanprashin päiväannos on pieni, 1 – 2 teelusikallista.

Vata Balance tukee normaalia hermoston toimintaa ja siten koko kehoa. Se sopii kaikille kehotyypeille.

Yhteenveto

Syys-lokakuu on aika, jolloin luonnossa tapahtuu paljon muutoksia, kun luonto valmistautuu talveen. Kehomme sopeutuu luonnossa tapahtuviin muutoksin. Jos emme anna keholle aikaa sopeutua ja tue tätä prosessia, kylmyys ja tuuli voi aiheuttaa kehon ja mielen epätasapainoa – mikä heikentää kehon ja mielen energiatasoa sekä terveyttä. Näillä ruokavalio- ja päivärytmiohjeilla tasapainotat kehoa ja mieltä, jotta saat syksystä esiin sen parhaat puolet: nautit ruskasta ja kuulaista, kauniista syyspäivistä.

*Lue lisää kehotyypeistä: https://samhita.fi/ayurveda-on-tietopankki-hyvinvointiin-ja-tasapainoon/

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.

Samhita