Stressi ja huolet – miten tuet tunteiden metaboliaa ayurvedan avulla?

Moni kokee näinä aikoina maailman tilanteesta huolta ja stressiä. On oma valintasi, kuinka paljon ja millaisia uutisia seuraat intensiivisesti. Huomaa kuitenkin, että k a i k k i näkemäsi vaikuttaa sinuun jossain määrin.

Erilaiset kokemukset saattavat kasaantua helposti, jos koetat painaa niitä alas etkä kommunikoi – edes itsesi kanssa. Kun tukahdutat stressiä, se vaikuttaa kehoon ja mieleen. Tunnista siis olotilasi, myös silloin kun et voi hyvin.  Itsellesi avautuminen on ensimmäinen askel kohti tunteidesi käsittelemistä ja muille puhuminen auttaa sinua ymmärtämään, ettet ole yksin.

Pura tilanne pois mieltä rasittamasta esim. puhumalla jollekulle, johon voit luottaa – tai kirjoita se paperille, jolloin purat omia tunteitasi itsellesi. Sekin ehkäisee hermoston rasittumista.

Jos todella haluat purkaa kehostasi ja mielestäsi stressiä, suosittelen Transsendenttista Meditaatiota. Se on erinomainen keino löytää sisäinen rauha. Meditaation tuottama syvä lepotila on fysiologisesti vastakohta ylenmääräisen stressin tuottamalle yliviritystilalle. Syvä lepo purkaa niin henkistä kuin fysiologistakin stressiä.

Tunteiden metabolia ayurvedassa

Ayurvedassa nähdään, että tunteilla on oma käsittelyprosessinsa, joka toimiessaan vastaa siitä, että tunnekokemuksemme ikään kuin neutralisoituvat ja muuttuvat muistoiksi. Kun tämä ”tunnemetabolia” toimii, tunteet eivät kasaannu tai heijastu tämän päivän tilanteisiin ja johda ylireagointiin. Jos metabolia ei toimi, niin kohdatessamme stressiä myös aiemmat stressit voivat aktivoitua kehossa tai mielessä lisäten siten hermoston ja kehon kuormitusta.

Hermoston jatkuva yliaktiivisuus rasittaa koko kehoa

Ihmisellä on kaksi eri tavalla toimivaa hermojärjestelmää: tahdosta riippuvainen (joka esim. liikuttaa lihaksiamme) ja tahdosta riippumaton, autonominen hermosto. Tämä tahdosta riippumaton hermosto puolestaan jakautuu sympaattiseen eli aktivoivaan osaan ja parasympaattiseen eli rauhoittavaan osaan. Kun stressaannumme, sympaattinen hermosto aktivoituu. Jos stressi on jatkuvaa, sympaattinen hermosto on jatkuvasti aktiivinen. Tämä liiallinen aktiivisuus esim. stressin takia vaikuttaa negatiivisesti kehoomme, mm. immuunijärjestelmään, ruoansulatukseen ja verenpaineeseen.

Ayurveda-tiedon mukaan vata-dosha hallitsee hermostoa. Vata on myös doshista merkittävin sairauksien ja epätasapainotilojen aiheuttaja liikkuvan luonteensa takia. Siksi kaikki mikä rauhoittaa vataa on hyväksi koko hermostolle. Palaan tähän asiaan myöhemmin tässä artikkelissa.

Väsymys – stressaantuneen vihollinen

Väsymys heikentää elinvoimaamme ja hermoston vastustuskykyä stressille. Ayurvedan mukaan meillä on tällöin liian vähän pranaa eli elämän energiaa. Jos prana on häiriintynyt keho-mielikokonaisuudessamme, tunnemme olomme joko heikoksi, henkisesti innottomaksi tai muuten vain ponnettomaksi. Voi myös olla, että käymme ylikierroksilla, jolloin levottomuus ja stressi vain yltyvät. Sitten kun meillä on riittävästi pranaa, sopeudumme uusiin tilanteisiin helposti eikä stressi pysty vaikuttamaan meihin samalla tavalla.

Jos nukumme kymmenen päivän ajan joka päivä tunnin liian vähän, väsymys tekee meistä kognitiivisesti kyvyttömiä, ikään kuin olisimme jättäneet väliin kokonaisen yön unen. Yleensä ottaen hermojärjestelmämme tarvitsee noin kahdeksan tuntia, ennen kuin se rauhoittuu kokonaan nukkuessamme. Jos emme nuku riittävän pitkää yöunta, emme sammuta sympaattista hermostoamme kokonaan edes yöllä.

Onneksi elinvoiman ylläpitämiseen riittää hyvät elämäntavat:

  • Mene nukkumaan ennen iltakymmentä ja nouse ylös aamukuuden tietämissä.
  • Liiku joka päivä raittiissa ilmassa: käy kävelyllä luonnossa. Saat pranaa ja energiaa erityisesti liikkumalla metsässä, vuoristossa tai meren tai järven rannalla. Hengitä syvään ulkoillessasi!
  • Tee joogaharjoituksia ja hengitysharjoituksia.
  • Syö tuoretta, hyvistä raaka-aineista tehtyjä ruokia (tuoreita vihanneksia, luomuhedelmiä, kokojyväviljaa, pähkinöitä ja manteleita ym. Vältä seisonutta ruokaa tai puolivalmisteita, niissä on hyvin vähän elämänenergiaa.
  • Juo riittävästi raikasta vettä.

Stressi, huoli ja eri kehotyypit – tunnistatko itsesi?

Vata-tyyppisen henkilön tunnereaktiot ovat useimmiten ahdistuneisuutta, pelkoa ja turvattomuutta.

Pitta-tyyppisen henkilön tunnereaktiot ilmenevät addiktioina, epäonnistumisen pelkona ja itsesyytöksinä.

Kapha-tyyppinen henkilö masentuu helposti. Tämä ilmenee mm. aikaansaamattomuutena, sisäänpäin kääntyneisyytenä ja pohjattomana väsymyksenä. Jos tunnistat itsesi näistä kuvauksista, sinun on syytä lähteä tasapainottamaan sitä doshaa, jonka oireita koet. Alla ohjeet eri tyypeille.

Stressaantunut vata:

  • Suosi lämpimiä, hyvin keitettyjä, ravitsevia ruokia. Jätä pois raakaruoat ja kylmät salaatit, koska ne ovat vaikeasti sulavia ja lisäävät Vata doshaa.
  • Pyri sammuttamaan tietokone ja puhelin jo pari tuntia ennen unille menoa. Kuuntele rauhoittavaa musiikkia tai lue kivaa kirjaa ennen nukkumaanmenoa. Painopeitto voi edistää syvää unta. Pidä huolta, että kehosi – ja erityisesti jalkasi – pysyvät lämpimänä. Voit käyttää esim. unisukkia tai kuumavesipulloa tuomaan lämpöä.
  • Sammuta valot aikaisin, klo 21.30 mennessä. Kun asetut nukkumaan ennen iltakymmentä raskaan, hitaan Kapha-syklin aikana, unesi on vaivattomasti syvempää ja levollisempaa.
  • Liiku: liikunta on terveellistä kaikille dosha-tyypeille, mutta vatalla sen on oltava kevyempää ja vähemmän intensiivistä. Päivittäiset, 30 minuutin kävelylenkit sekä kevyt joogaharjoitus ovat ihanteellisia.
  • Säännöllinen päivärytmi ja rutiini rauhoittavat Vata doshaa.
  • Siinä rutiinissa tarvitset rauhoittavia, nautinnollisia aktiviteetteja joka päivä. Kuuntele rakastamaasi musiikkia, katso iloa tuottavia elokuvia tai lue mukaansatempaavia kirjoja. Yritä rajoittaa aikaa, jonka käytät hurjien uutisotsikoiden lukemiseen ja katso sen sijaan vaikka hauskoja videoita.
  • Juo rauhoittavaa Vata-teetä parantaaksesi ruoansulatusta, tukeaksesi tervettä vatsan toimintaa ja palauttaaksesi Vata doshan tasapainon.
  • Kokeile Vata Balance -yrttivalmistetta rauhoittaaksesi ajatusten liiallista tulvaa tai ahdistunutta mieltä.

Stressaantunut pitta:

  • Tarvitset enemmän viilentäviä ruokia, liikuntaa ja yrttejä sekä elämäntapaa, joka poistaa painetta, kun et ole töissä.
  • Valitse viilentäviä ruokia, jotka auttavat pitkälle tasapainottamaan ylikuumentunutta Pitta doshaa. Nauti makeita hedelmiä. Mausta ruokasi viilentävillä yrteillä ja pysy erossa chilistä. Kokeile Pitta Churnaa, viilentävää mausteseosta.
  • Uinti on loistava urheilulaji pitta doshan tasapainottamiseen, koska se viilentää. Kokeile kävellä varjossa, purojen tai jokien lähellä tai muilla viileillä alueilla. Pitta doshaa rauhoittaa kauneus, joten yritä päästä ulos luontoon: aja puistoon ja kävele ympäriinsä nauttien keväästä ja sen äänistä.
  • Järjestä aikataulusi niin, että et ole liikaa määräaikojen paineissa, sillä tämä vain nostaa emotionaalista kuumuutta. Varaa itsellesi vapaa-aikaa joka päivään. Huomioi myös yhteydenpito ystäviin ja ajankäyttö perheen kanssa. Virkistävä, rento ja mukava vapaa-aika jäähdyttää ylikuumentunutta pittaa ja aktivoi sydämesi kauneuden.
  • Pitta-tee on yksi keino jäähdyttää tarvittaessa kehoa ja mieltä.

Stressaantunut kapha:

  • Stressitason pitämiseksi tasapainossa Kapha doshan hallitsemat ihmiset tarvitsevat stimuloivaa ruokaa, liikuntaa ja yrttejä sekä aktiivista elämäntapaa.
  • Syö enemmän lämpimiä, kevyitä ruokia kuten keittoja. Suosi mausteista ruokaa mieltymyksiesi mukaan ja luovu kylmistä, raskaista ja makeista herkuista kuten jäätelö ja juustokakku. Mausta ruokasi Kapha-Churnalla: Kaphaa tasapainottavalla mausteseoksella, joka sopii hyvin intialaiseen keittiöön.
  • Tee ilta-ateriasi kevyt ja yritä syödä se aikaisin, klo 18.00 mennessä, jotta hitaampi kapha-ruoansulatus ehtii tehdä työnsä ennen nukkumaanmenoa. Sinulle on tärkeää herätä aikaisin, mielellään kuuteen mennessä. Myöhään nukkuminen saa sinut tuntemaan olosi uneliaaksi ja tylsäksi ja lisää painonnousutaipumustasi.
  • Kestävän fysiologiansa ansiosta kaphat rakastavat liikuntaa, kunhan pääsevät sen alkuun. Yleensä et koskaan kadu, jos lähdet liikkeelle!
  • Pidä myös aivosi vireinä. Esimerkiksi erilaisten pelien pelaaminen voi pitää sinut sosiaalisesti ja henkisesti vireänä.
  • Aina kun tunnet olosi hitaaksi tai raskaaksi, juo kupillinen Kapha-teetä energiatasosi nostamiseksi.
  • Kokeile Kapha Balancea, jos sinulla on surumielisyyttä tai henkisesti raskas olo. Se vakauttaa emotionaalisia ylä- ja alamäkiä ja auttaa saamaan energiaa.

Tuntuuko, että sinulla on ongelmia useamman kehotyyppi-doshan kanssa? Kokeile Raja’s Cup ”kahvin korviketta”, se tasapainottaa kaikkia kehotyyppejä. Korvaa päiväkahvi Raja’s Cupilla, niin loppupäivä sujuu helpommin. Kehotyypistä riippumatta myös luonnon, ulkoilman ja sinulle sopivan liikunnan vaikutus henkiseen hyvinvointiin kannattaa muistaa läpi vuoden. Puolisoni lempisanonta on, että ”metsäkävelyltä tulee aina paremmalla tuulella kuin oli sinne lähtiessään”.

Ayurveda-tuotteet apuna stressin vähentämiseen – tutkittua ja perinnetietoa

Kalifornian yliopiston San Diegossa (UCSD) tutkijat suorittivat satunnaistetun, kontrolloidun pilottitutkimuksen mitatakseen Vata Balance -nimisen ayurveda-yrttivalmisteen vaikutuksia potilailla, jotka kärsivät yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä.

Tutkimus kesti kolme kuukautta. Yksi ryhmä otti kaksi Vata Balance- tablettia kahdesti päivässä, kun taas toinen ryhmä otti lumelääkettä. Kolmen kuukauden Vata Balance -kuurin jälkeen 80 %:lla Vata Balance -ryhmästä ei enää esiintynyt yleistä ahdistuneisuushäiriötä. Teho verrattuna toisen ryhmän lumetuotteeseen oli kaksinkertainen.

Syy Vata Balancea käyttäneiden koehenkilöiden kortisolitasojen laskuun oletetaan johtuneen siitä, että yrtit tehostivat aivojen aineenvaihduntaa.

Aromaöljyjen eteeriset öljyt auttavat tukemaan tasapainoa. Kukkien eteerisiä öljyjä on käytetty parantamisperinteissä vuosisatojen ajan. Hajuaisti on nopeavaikutteinen, voimakas keino luoda tasapainoa. Terapeuttiset aromaöljymme ovat tarkkoja sekoituksia 100 % puhtaista eteerisistä öljyistä.

Hierontaöljyt maadoittavat ja auttavat siten kestämään stressiä. Jos hierot jalkoihin ja alavatsaan öljyä nukkumaan mennessä, niin edistät siten syvän unen laatua ja määrää. Tarvittaessa lisää vielä lämpöä alavatsalle esim. jyvätyynyt tai kuumavesipullon avulla.

Meditaatio: Transsendenttisen Meditaation eduista on tehty yli 600 tutkimusta. Henkisen hyvinvoinnin osalta merkittävimmät tutkimukset kertovat konkreettisista muutoksia aivotoiminnassa sekä stressihormoni kortisolin ja muiden stressin indikaattoreiden selvän vähenemisen. Samaan aikaan meditaatio näyttää merkittävästilisäävän serotoniinin erittymistä, joka sekin on merkki rentoutumisesta.

 

 

 

man-gf2f9c0288_1280

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.