Lämmin ayurvedinen kasvissalaatti

Vuodenaikaan sopiva hieman kevyempi lounasvaihtoehto voi olla esim. lämmin kasvissalaatti bataatista ja kesäkurpitsasta. Tässä ohje:

  • bataattia
  • kesäkurpitsaa
  • jääsalaatin tai babypinaatin lehtiä
  • leipäjuustoa, paneer-juustoa tai tofua tms. proteiinia
  • hedelmää: persimoni tai sharon / papaija / tuore ananas
  • pehmeitä viikunoita (miel. luomu)

mausteet: suola, yrttisuola, basilika (tuore tai kuivattu)

Huuhtele salaatti tai pinaatti, pilko ja laita tarjoiluastiaan pohjalle. Ripota päälle vähän sitruunamehua ja oliiviöljyä. Pilko hedelmät.

Kuori ja pilko bataatti, mausta suolalla maun mukaan. Pilko kesäkurpitsa, mausta basilikalla ja yrttisuolalla. Jos käytät tuoretta basilikaa, lisää se pilkottuna kypsentämisen jälkeen.

Kypsennä bataatti ja kesäkurpitsa höyryttämällä mutta jätä kesäkurpitsa vähän kiinteäksi. Voit laittaa kesäkurpitsan ja bataatin kypsenemään yhdessä. Bataatti kypsyy kauemmin.

Pilko viikunat ja juusto ja lisää höyrytyskattilaan noin viideksi minuutiksi.

Ota kesäkurpitsat erikseen ja sekoita sekaan hieman oliiviöljyä (ja tuore basilika). Kasaa lämpimät bataatti ja kesäkurpitsa tarjoiluastiaan salaatin päälle ryhmittäin, niin saat kauniin salaatin.

 

 

kasvissalaatti.fi

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.