Kutiseeko tai kuivuuko ihosi – talvi-ihon ayurvediset hoitovinkit

Talvella iho kuivuu pakkasen ja kuivan huoneilman vuoksi. Toisilla meistä päänahka kutisee herkästi ja erityisesti kasvojen, käsivarsien ja jalkojen iho on rutikuiva. Ilmiö on ayurvedisesti johdonmukainen, koska kuiva, kevyt ja karkea vata-dosha on talvella hallitseva elementti. Vata-aikaa jatkuu  kevään vesi- ja räntäsateisiin ja sumuisiin päiviin asti.

Syömme yleensä talvella tukevammin, koska se auttaa kehoa pysymään lämpimänä. Mieli tekee proteiinipitoisia ja vähän rasvaisempia ruokia, mikä saattaa – yhdistettynä vähän heikkoon ruoansulatukseen – lisätä veren epäpuhtauksia. Epäpuhtauksia kertyy erityisesti silloin, kun suoliston nukkapinta on huonossa kunnossa ja suolistosta pääsee vereen pienenpieniä sulamattomia ruokapartikkeleita.

Mitä kannattaa tehdä, jos huomaat ihon olevan samea ja kuiva?

Juo riittävästi.
Talvella on tärkeää juoda lämmintä, ei mielellään ollenkaan huoneenlämpöistä viileämpää. Tee termospulloon litra yrttiteetä tai ayurveda-teetä ja juo se päivän aikana.

Ruokavaliolla on tärkeä merkitys. 
Lisää ruokavalioosi hyviä rasvoja kuten avocadoa, gheetä, manteleita pähkinöitä. Parapähkinästä saat ihon tarvitsemaa seleeniä, 3-4 pähkinää päivässä riittää. Saksanpähkinässä on tosi hyviä omegaöljyjä, niitäkin kannattaa ottaa muutama päivässä.

Kasviksista juurekset ovat edelleen suositeltavia. Kokeile mm. bataattia ja juuriselleriä, jossa on runsaasti hivenaineita ihon rakennusaineiksi. Vihreät kasvikset, kuten pinaatti ja sinimailasen idut antavat elimistölle tuoretta voimaa ja tärkeitä ravintoaineita. Punaiset ja oranssit vihannekset, esim. paprikat, porkkanat ja tomaatti sisältävät beetakaroteenia, joka on A-vitamiinin esiaste. Tämä vitamiini on hyväksi iholle ja maksalle.

C-vitamiini edistää puolestaan ihon uudistumista, ja sitä tarvitaan kollageenin muodostukseen. Monet käyttävätkin Amalaki (Amla) -puristeita talvella turvatakseen riittävän C-vitamiinin saannin. Kannattaa tutustua myös Radiant Skin –tuotteeseen, josta lisää toisessa artikkelissa.

Nyt viimeistään kannattaa päästää irti lisätystä sokerista ja etsiä keholle energiaa muista lähteistä, kuten ulkoilusta, hedelmistä tai marjoista. Suolistobakteereilla on suuri merkitys ihon hyvinvointiin. Esimerkiksi ruusufinnillä vaikuttaa olevan yhteyttä suoliston kuntoon. Maitohappobakteereita suoliston kuntoon saat parhaiten itse tehdystä jogurtista tai lassi-juomasta. Aineenvaihdunta tykkää myös venyttelystä ja joogasta. Kaikkea kohtuudella, niin keho kiittää!

Entä ihonhoitotuotteet?

Ayurvedisesti ulkoista hoitamista tärkeämpää on, mitä ravintoa iho saa sisäisesti. Mutta toki ulkoisella hoidollakin on merkitystä.

Vartalon ihoa kannattaa aktivoida ja kuoria hellävaraisesti Garshan-raakasilkkikäsineillä ennen suihkuun menoa. Suihkun jälkeen käytä kostealle iholle ravitsevaa ihoöljyä. Tähän käy esimerkiksi ayurvediset hierontaöljyt tai manteliöljy. Kuiviin jalkapohjiin voit kokeilla öljyn lisäksi gheetä: hiero öljy jalkateriin nukkumaan mennessä, ja laita ohuet puuvillasukat yöksi jalkoihin. (Jalkapohjien rasvaus on myös voimakkaasti vataa rauhoittava toimenpide ja tukee siten hyvää yöunta!)

Päänahan ihoa kosteuttaa hyvin hoitoturve. Voit hieroa sitä pieniä määriä päänahkaan noin 15 minuuttia ennen hiusten pesua. Älä liioittele turpeen määrää, se on hyvin sottaavaa. Jos se valuu, sitä on laitettu liikaa. Hoitoturvetta löydät luontaistuotekaupoista. Voit käyttää sitä myös muualle ihoon.

Turve on erittäin hyvä atooppiselle iholle. Tällöin kostuta iho ensin ja levitä sitten ohuelti turvetta. Esim. kyynärtaipeet tai polvet voi peittää talouskelmulla vaikutusajaksi, niin turve ei pääse kuivumaan ja se aiheuttaa vähemmän sotkua. Iholla turve ei saa kuivua, koska se voi tarttua turhan tiukasti kiinni. Samaa ongelmaa en ole huomannut kuitenkaan päänahan hoidossa.

Kasvojen ja kaulan iholle ovat ayurvedan 3-in-1 kasvovoiteet ihan parasta näin viileään vuodenaikaan. Ne toimivat aikuiselle iholle päivävoiteena ja yövoiteena, sekä kaikenikäisille kasvonaamiona. Levitä hieman kostealle iholle taputtamalla ja anna vaikuttaa. Naamiona käytettäessä kannattaa voidetta laittaa paksulti ja antaa sen imeytyä 15 minuuttia. Sen jälkeen voit joko jättää sen kasvoille tai huuhdella pois lämpimällä vedellä.

Ayurvediset ihotyypit: tunnista vata, pitta ja kapha iho

Vata-iho
on kuiva, rakenteeltaan ohut eikä siinä yleensä ole epäpuhtauksia. Iho voi olla pintakuiva. Jos vataa on liikaa, ihon pinta on karhea ja ehkä myös hilseilevä.

Pitta-iho
tuntuu yleensä lämpimältä ja se voi olla vähän punertava. Pitta-iho on usein herkkä sekaiho, joka on taipuvainen ihottumiin, akneen ja couperosaan.

Kapha-iho
on usein paksu ja helposti rasvoittuva. Kapha-iho ikääntyy hitaammin, koska se on luonnostaan paksumpi ja sisältää enemmän kollageenia.

Lue lisää ayurvedisistä ihotyypeistä ja ihon hoidosta https://samhita.fi/ayurvedinen-ihonhoito/

 

 

 

 

 

 

Samhita somelaatu-3060

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.