Kaamosaikaan kannattaa katsoa kaphaa ja valoa

Väsyttääkö päivällä, mutta virkistyt nukkumaan mennessä? Tekeekö mielesi hiilihydraatteja? Nyt on se aika vuodesta, jolloin auringonvalo on harvinaista herkkua. Kaiken kukkuraksi lisääntynyt pimeys usein vähentää liikkumistamme ja kontakteja toisiin ihmisiin, mikä ei sekään ainakaan vähennä kaamosoireilua.

Vähentynyt auringonvalo heikentää D-vitamiinin saantia ja aiheuttaa monelle serotoniinipitoisuuden laskua, mikä lisää ruokahalua. Lyhyt valoisa aika voi häiritä kehon melatoniinitason tasapainoa, mikä vaikuttaa uneen ja mielialaan.

Pimeydessä on aina myös valon siemen. Ayurvedassa kaamosoireet nähdään paitsi vata- myös kapha ongelmaksi. Häiriöitä ilmenee erityisesti prana vatassa, joka sijaitsee päässämme ja rinnassa. Prana vata hallitsee elämänenergiaamme. Jos se on epätasapainossa, iltapäiväväsymys voi olla voimakasta.

Vata lisääntyy syksystä ja alkutalvesta saaden usein meidät syömään epäsäännöllisemmin. Tämä huipentuu joulun ja vuoden vaihteen poikkeavaan ruokailurytmiin: moni syö raskaasti, epäsäännöllisesti ja silloinkin kun ei ole nälkä.

Runsas syöminen, pimeät aamut ja heikentynyt ruoansulatus lisäävät kaphaa johtaen kuona-aineiden muodostumiseen – mikä pahentaa entisestään väsynyttä ja velttoa oloa. Jos virikkeitä on tavallista vähemmän ja liikunta on vähäisempää – kuten pimeään aikaan saattaa joskus käydä – kapha lisääntyy vielä enemmän.

Auringonvalo ja melatoniinin tuotanto

Ihminen on vuosituhansien aikana tottunut olemaan ulkona päiväsaikaan ja lepäämään kun on pimeää. Siksi elimistömme tuottaa melatoniinia pimeän aikaan, mikä saa aikaan väsymyksen. Melatoniinin eritys loppuu aamulla, kun valon määrä lisääntyy. Se onkin keskeinen vuorokausirytmien tahdistaja. Tutkimusten mukaan melatoniinilla on merkittävä rooli myös infektioiden, tulehdusten, syövän ja autoimmuunitautien torjunnassa*.

Useat tutkimukset osoittavat, että kaamosmasennusta potevilla melatoniinipitoisuudet ovat poikkeuksellisen alhaiset alkuyön aikana. Vähentynyt melatoniinipitoisuus illalla estää kehoa siirtymästä lepotilaan aiheuttaen siten univaikeuksia. Tämän seurauksena unen aikana tapahtuvat kehon uudistumisprosessit heikentyvät, mikä lisää hermostollista stressiä.

Kun ihmiset altistuvat aamulla auringonvalolle tai erittäin kirkkaalle keinovalolle, heidän yöllinen melatoniinituotantonsa toteutuu aikaisemmin ja he nukahtavat yöllä helpommin. Kirkkaalle aamuvalolle altistumisen aiheuttama melatoniinirytmin muutos on ollut tehokas hoito unettomuutta ja PMS- oireyhtymää sekä kaamosmasennusta vastaan. Ayurvedan mukaan aamu on kapha-aikaa. Kirkas valo vähentää kaphan vaikutusta ja antaa energiaa päivään.

D-vitamiinin ja mielihyvähormonien merkitys

Auringonvalolla on meihin kaksi vaikutustietä, silmät ja iho. Auringonvalossa on myös ultraviolettisäteilyä, mikä saa ihomme tuottamaan tarvitsemaamme D-vitamiinia. Tällä hetkellä puhutaan paljon D-vitamiinin hyödyistä immuniteetillemme suhteessa viruksiin. Lisäksi se edistää kalsiumin imeytymistä ja on tärkeää mm. sydänterveydelle ja aineenvaihdunnalle.

Lisäksi auringon ultraviolettisäteily tuottaa aivoissa mielihyvähormoneja kuten endorfiinia ja serotoniinia. Mielihyvähormonit auttavat meitä tuntemaan olomme energisemmäksi. Serotoniini tasapainottaa ruokahalua, kun taas sen puute lisää sitä. Serotoniinin sanotaan myös hoitavan verisuoniterveyttämme. Vaikka ulkona ei paistakaan aurinko, päivänvalo vaikuttaa meihin silti.

Kuinka löydän paremman kaamosajan tasapainon

Useimmilla meistä avain kaamosajan tasapainoon on kaphan ja prana-vatan tasapainotuksessa.

Aurinko on maapallon lämmön, valon ja energian lähde. Kasvit pystyvät yhteyttämisen avulla sitomaan auringon energiaa ja muuttamaan sen eläinten ja ihmisten ravintoaineiksi. Nyt onkin tärkeää syödä runsaasti kasviksia ja hedelmiä sekä käyttää mausteita ja yrttejä ruoanlaitossa. Vältä raskaita, kaphaa nostavia ruokia kuten rasvaiset ja käristetyt ruoat, jogurtti ja juusto.

Liike on aina terapiaa kaphalle. Liikunta lisää mielihyvähormonien tuotantoa. On osoitettu, että liikunta ulkona lisää näitä hormoneja enemmän kuin sisätiloissa tehty liikunta. Silloin kun pystyt, liiku aamulla edes osa työmatkasta. Etätyö antaa aikaa käydä aktivoimassa kehoa aamulla, kun valo näyttäytyy. Jos teet joogaa tai liikuntaa sisällä, tuuleta hyvin ennen aloittamistasi. Raitis ilma ja happi ovat pranaa, eli tärkeitä kehon ja mielen energian tuotannolle. Muista, että prana on ayurvedassa aivan ytimessä myös yleisen immuniteetin kannalta.

Ole itsellesi armollinen. Voit olla väsynyt myös siksi, että kehosi ei saa riittävästi energiaa. Älä painosta itseäsi liikkumaan enemmän kuin mihin sinulla on voimavaroja. Lisääntynyt ruokahalukin voi johtua energian puutteesta, kun yrität kompensoida valon puutteen ja runsaan sisälläolon aiheuttamaa energiavajetta. Nyt pitäisi ohjata se ruokahalu terveellisempään suuntaan, jotta ruoka ravitsee mahdollisimman hyvin. Hedelmät ja smoothiet ovat väsyneelle hyvä pika-apu ja välipala, samoin kuppi virkistävää teetä.

Panosta päivärytmissäsi taas säännöllisyyteen ja tee valintoja, jotka pitävät doshasi tasapainossa. Voit aloittaa siemailemalla kapha-teetä aamulla ja iltapäivällä. Jos sinulla on ongelmana liika makean syönti, voit käyttää hunajaa rauhoittamaan makeanhimoasi. Se ei lisää kaphaa samoin kuin muu makea.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että hieronta voi alentaa sykettäsi ja verenpainettasi, rentouttaa lihaksiasi ja lisätä kehosi luonnollisen ”hyvän olon” kemikaalien tuotantoa. Hyvän hieronnan tuloksena on rauhallinen rentoutumisen tunne, joka auttaa meitä voittamaan stressin kasaantumista.

Jos et halua käydä hierojalla, suosittelen ayurvedista öljyhierontaa. Paras aika öljyhieronnalle on aamu – silloin se virkistää, kun käyt suihkussa hieronnan jälkeen. Voit myös kokeilla öljyhierontaa nukkumaan mennessä jaloille ja alavatsalle. Se auttaa uneen. Tehoa lisää lämmin kuumavesipullo tai jyvätyyny alavatsalle/alaselälle/jaloille. Näillä keinoin rauhoittuu yleensä kovallekin laukalle lähtenyt vata.

Ayurvedisen tietoisuusharjoituksen, Transsendenttisen meditaation, on todettu myös tehostavan kehon serotoniinituotantoa ja ehkäisevän stressin kasaantumista.**

Ayurveda-tuotteista Brahmi tukee hermostoa ja antaa voimaa aivotoimintaan. Ashwagandha uudistaa hermostoa, vähentää stressiä ja tukee hormonitoimintaa. Kapha balance keventää mielen raskautta ja antaa voimaa toimia. Tuote sopii kaikille kehotyypeille.

Lisää ayurvedisia täsmäneuvoja kaamokseen

 

Lähteitä: mm. Ayush.com verkkosivusto

*Current Opinion in Investigational Drugs 5/2006

** -https://tm-women.org/alleviating-depression/# ja
– Meditation and Yoga can Modulate Brain Mechanisms that affect Behavior and Anxiety-A Modern Scientific Perspective, Ancient Science of life. 2015 Apr; 2(1): 13–19

Kaamos
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.