Palaako kynttiläsi molemmista päistä?

Tunnetko ihmisiä, joilla on niin kiire, että ei oikein ehdi enää tehdä mitään? Ehkä olet itsekin välillä ajanut itsesi ylikierroksille, kenties jopa uupumukseen. Niin sanottu loppuun palaminen ei ole harvinaista nyky-yhteiskunnassa. Jos olet mahdollisesti tällä tiellä, kannattaa jatkaa lukemista. Ayurveda voi tarjota sinulle näkökulman, joka auttaa ehkäisemään liikaa kiirettä ja helpottamaan myös uupumuksen kanssa.

Ellet ole eläkkeellä tai muutoin vetäytynyt aktiivielämästä syrjään, toiminta ja tavoitteellisuus ovat tärkeä ja positiivinen osa elämääsi. Kun tavoitteet ja ponnistelu erilaisten aikaansaamisten eteen alkavat hallita elämääsi niin, että vapaapäivinä tai lomallakin on vaikea päästää suoritusmoodista irti, olet huomaamatta päästänyt pienen egosi kuskin paikalle. Egollesi tavoitteet ja niissä edistyminen on kaikki kaikessa. Jos annat egosi päättää, se ei välttämättä hellitä ennen kuin on myöhäistä.

Jos rajas ottaa ylivallan, on aika valpastua

Mistä on kysymys, kun ego vie sinua enemmän kuin hyvinvoinnillesi on hyväksi? Ayurvedan näkökulmasta katsoen omat voimat ylittävässä piintyneessä touhussa ja pinnistelyssä on aina kyse siitä, että rajas on saanut ylivallan. Rajas on yksi kolmesta laatuominaisuudesta, joiden vaikutus heijastuu kaikkeen toimintaamme. Kaksi muuta ovat sattva ja tamas:

  • Rajasisia ominaisuuksia ovat aktivisuus, motivaatio, tavoitteellisuus, kamppailunhalu ja kilpailullisuus.
  • Sattvisia mielen ominaisuuksia ovat puhtaus, kirkkaus, tiedostavuus, eettisyys, positiivisuus ja valpas mielenrauha.
  • Tamas taas on vastuussa passiivisuudesta, tietämättömyydestä, tietoisuuden puutteesta ja tylsyydestä.

Kun panostat elämässäsi paljon ja pitkään tavoitteelliseen toimintaan, pinnistelet jaksamisesi rajoilla ja jopa sen yli, rajaksen rooli on liian suuri. Käytännössä mielesi painostaa sinua tekemään enemmän kuin kehollesi ja hermostollesi on hyväksi. Tämä ajaa hermostosi ylikierroksille, tehden levon ja pysähtymisen vaikeaksi.

Kun olet ylikierroksilla, pysähtyminen ei ole helppoa. Ylikierroksilla oleva ei halua hiljentää tai hiljentyä eikä edes välttämättä pysty olemaan hiljaisuudessa. Jos ylikierroksilla on ajettu pitkään, rajasiset tottumukset ja tavat voivat olla syvällä kehossa ja mielessä. Kun väsyttää, ei oteta lepoa tai unta, vaan lisää kahvia; kun ajatukset häiritsevät, ei hiljaisuutta, vaan musiikkia kovemmalle, päänsärkyyn pilleri ja ei kun meno jatkuu…

Mitä pidempään rajas-ylivalta jatkuu, sitä enemmän elämän kokonaisuus järkkyy. Lopulta rajas putoaa jalustaltaan, joko romahtaen ja pakottaen sinut lepäämään – tai niin, että Sinä valpastut ja tiedostat mistä on kysymys ja ryhdyt toimeen. Tai tässä tapauksessa paremminkin ryhdyt toimesta vähempään toimeen…

Rajas-laatu ei sinällään ole ongelma. Siitä tulee ongelma vasta kun se saa ylivallan. Näin ei käy, jos noudatat ayurvedisiä rutiineja ja pidät huolta kehostasi ja doshiesi tasapainosta. Vata on doshien kuningas ja monen epätasapainon alkusyy, mutta rajaksen ottaessa vallan myös pittaa pitäisi yleensä tasapainottaa.

Jos sinulle on käynyt niin, että koet ylirasittumisen tai jopa loppuun palamisen oireita: olet jatkuvasti väsynyt, et palaudu kunnolla edes viikonloppuisin tai lomilla, alat menettää kiinnostusta työhösi tai jopa itseesi – on aika herätä. Tiedät itsekin sisimmässäsi, että näin ei voi jatkua loputtomiin.

Puhu asiasta lääkärillesi tai terveydenhoitajallesi ja hae tukea läheisiltäsi. Tunnusta tilanteesi sellaiseksi kuin se oikeasti on. Rajasisesta toiminnan, touhun ja pinnistelyn kierteestä ei ole ihan helppo vapautua. Se on kuitenkin hyväksi ja tarpeen sekä itsellesi että läheisillesi. Vaikka perustelisit ylirasittumistasi muiden eteen tekemisellä, et oikeasti ole hyödyksi enää edes läheisillesi, jos olet jatkuvasti väsynyt ja ainakin sisäisesti ärtyisä.

Kun huomaat olevasi ehkä ylirasittunut, tee ainakin muutama näistä asioista:

  1. Laita kalenteriin itsellesi omaa aikaa, jolloin voit tehdä mitä haluat, tai vain olla. Tunti päivässä on jo hyvä, mutta jos sekin tuntuu liialta ”uhraukselta” touhusi keskellä, ala ottaa edes pieniä mikrotaukoja. Minuutti, pari useamman kerran päivässä kiireen keskellä voi jo avartaa ajatuksiasi.
  2. Vähennä kahvin ja mustan teen juontia janojuomana ja muutoinkin. Jos voit olla jopa niitä ilman, saatat hyvinkin huomata yöunesi laadun parantuvan heti. Joillekin on helpompaa lopettamisen sijaan vaihtaa kofeiinikahvi yrttikahviin. Esim Raja’s Cup saattaa olla sinulle sopiva korvike. Moni kokee ayurvediset teet hyvin tasapainottavina, varsinkin Vata-tee rauhoittaa oloa.
  3. Vähennä – tai älä ainakaan lisää – rajasisen ravinnon määrää. Rajasista ravintoa on esim. liha, valkosipuli, chili ja muut voimakkaat mausteet, sinappi, ketsuppi, ranskalaiset perunat, suklaa ja alkoholi.
  4. Jos olet uupunut liiasta suorittamisesta ja aktiivisuudesta, ulkoilu, kevyt liikunta ja luonnossa olo voi tehdä sinulle hyvää, mutta raskas tavoitehakuinen liikunta kannattaa nyt jättää toistaiseksi pois.
  5. Helli itseäsi käymällä hieronnassa tai vaikkapa jalkahoidossa. Pelkkä yrttikylpy jaloillesi lämpimässä vadissa ennen nukkumaanmenoa voi jo rauhoittaa ja tukea untasi. Jalkojen hieronta vata tai pitta hierontaöljyllä rauhoittaa vielä astetta enemmän.
  6. Mieti hyvinä hetkinä arvojasi, sinulle tärkeitä asioita. Hyviä hetkiä ovat esim. hetket luonnossa tai kotona rentouttavan meditaation jälkeen; ne hetket, jolloin sattva on hetkellisesti syrjäyttänyt rajaksen.
  7. Kirjaa tärkeimmät arvosi johonkin ja seuraa ainakin jonkin aikaa, elätkö oikeasti ne huomioiden. Käytätkö aikaasi asioihin, joita oikeasti pidät kaikkein tärkeimpinä elämässäsi?
  8. Perhe ja sinulle läheiset ihmiset tarvitsevat rakkauttasi ja läheisyyttäsi. Saat antamasi varmasti takaisin. Lasten kanssa leikkiminen lisää sattvaa ja vähentää rajasta.
  9. Muista ainakin iltojen rauhoittaminen muille mukaville asioille kuin työlle ja suorittamiselle. Mukavat asiat illalla lisäävät sattvaa elämääsi.
  10. Kun olet löytänyt hyvän tasapainon levon ja aktiivisuuden välille, pidä rutiinistasi kiinni. Noudata hyvää päivärutiiniasi myös viikonloppuisin.
Ayurveda_ja_uupumus
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.