Munuaiset – enemmän kuin tehokas suodatin

Tiesitkö, että noin 60-70 % kehomme painosta ja noin 85% aivokudoksestamme on vettä? Vettä tarvitaan aineenvaihduntaan, verenkiertoon plasmaksi, kuona-aineiden poistoon ja lämmönsäätelyyn – kuten hikoiluun, joka jäähdyttää kehoa. Aikuisella keskikokoisella ihmisellä on elimistössään nestettä noin 40 litraa. Elintoimintojemme tasapainon kannalta onkin tärkeää, että muistamme juoda riittävästi vettä – erityisen tärkeää se on näin kesällä, kuumassa ilmanalassa tai saunan jälkeen.

Munuaiset on elin, jota tarkastelemalla veden merkitys avautuu meille hyvin.

Munuaiset työskentelevät ympäri vuorokauden suorittaen monta tärkeää toimintoa, kuten veren puhdistamisen. Niillä on ratkaiseva tehtävä myös neste- ja elektrolyyttitasapainomme säännöstelemisessä ja D-vitamiinin aktivoimisessa elimistölle käytettävään muotoon. 

Munuaiset suodattavat joka minuutti 1-1,3 litraa verta. Ne erottavat verestä vieraat aineet ja huolehtivat, että vesiliukoiset aineenvaihduntajätteet ja myrkyt poistuvat kehosta virtsan välityksellä. Munuaisilla on tärkeä merkitys fysiologisten kehontoimintojen tasapainon säätelyssä. Niillä on myös hormonaalisia tehtäviä ja ne ovat mukana monissa aineenvaihduntatoiminnoissa.

Munuaisten kunnolla on ratkaiseva merkitys ihmisen hengissä pysymisen kannalta. Elimenä munuaiset ovat jatkuvasti altistuneina kovaan rasitukseen esim. myrkkyjen, kemikaalien, lääkkeiden vaikutusten vuoksi. Niiden suorituskyky heikkenee iän, lääkkeiden käytön, myrkkyjen ja sairauksien myötä. Niiden suorituskyky ei ole rajaton. Ennaltaehkäisy ja munuaisten kohtuuttoman rasituksen välttäminen ovat siksi avaintekijöitä niiden terveenä pitämisessä.

Myös ayurveda-terveystiedossa nähdään munuaisten tärkeä rooli. Ayurvedan mukaan kaikkia munuaisten toimintoja säännöstelee kehomme kolme luonnollista energiaa; Vata, Pitta ja Kapha. Vata-doshalla on erityisen tärkeä rooli, sillä se säätelee lämpötilaa, jolla Kapha ja Pitta munuaisissa toimivat.

Munuaisten terveyteen vaikuttavia tekijöitä

Vesi

Koska munuaiset säännöstelevät neste- ja elektrolyyttitasapainoamme, on tärkeää tietää kuinka paljon meidän tulisi saada vettä pitääksemme munuaiset terveinä. Samaan aikaan pitää kuitenkin muistaa, että myös tämä on yksilöllistä.

Erilaiset kehotyypit (vata, pitta, kapha) tarvitsevat eri määrän vettä. Hyvin suuntaa-antavasti voi todeta, että:

  • Pitta-kehotyyppi tarvitsee enemmän vettä, sillä hänen aineenvaihduntansa on hyvin aktiivinen ja hänellä on yleensä taipumus menettää paljon suoloja ja vettä hien välityksellä.  Tämän takia pittalle olisi optimaalista juoda päivittäin 2-2,5 litraa vettä, jotta hän pysyisi koko ajan hyvin nesteytettynä.
  • Vata-kehotyyppi tarvitsee päivittäin 1,5-2 litraa vettä.
  • Kapha-kehotyypit tarvitsevat vettä vähemmän, ehkä 1-1,5 litraa, sillä heillä on taipumusta nesteen kerääntymiseen kehossa.

Raskaana olevat ja imettävät naiset voivat tarvita enemmän vettä, jotta he pysyvät koko ajan hyvin nesteytettyinä. Sen lisäksi henkilön veden tarpeeseen vaikuttaa olennaisesti myös muut tekijät, kuten vuodenaika, työnkuva, auringossa oleminen, ulkolämpötila, ravinnon mukana saatujen suolojen määrä ja liikunta. Raskas liikunta saattaa lisätä veden tarvetta jopa litran liikuttua tuntia kohden.

Ravinto

Syömämme ruoan suola- ja mineraalimäärällä on merkittävä rooli munuaisten toiminnalle. Tasapainoinen vihannesten, maitotuotteiden, pähkinöiden ja viljatuotteiden saanti on terveelle ihmiselle keskeistä riittävän mineraalien saannin varmistamiseksi.

Mikä rasittaa munuaisia?

  • Lääkitys yleisesti, kipulääkkeet ja antibiootit
  • Keinotekoiset elintarvikeväriaineet, säilöntäaineet, emulgointiaineet, lisäaineet, alkoholi, säilykkeet, käsitelty liha ja valmisruuat
  • Suolan liikakäyttö (yli kaksi grammaa vuorokaudessa)
  • Liiallinen proteiinin kulutus

Vinkkejä munuaisten terveyden vahvistamiseen

Seuraavat keinot voivat auttaa munuaisten terveyden ylläpitämisessä:

  • Pittaa rauhoittavien emäksisten elintarvikkeiden nauttiminen. Näitä ovat esimerkiksi intialainen Amalaki-marja (Amla) ja minttu. Ne auttavat kehoa pysymään emäksisenä, mikä ehkäisee virtsatieinfektion ja munuaiskivien syntymistä.
  • Sitruunavesi ja vesimelonin mehu ovat emäksisiä nesteitä, jotka ovat suositeltavia munuaisille kehotyypistä riippumatta.
  • Muovipulloista ja -astioissa pitkään olleiden juomien välttäminen. Yleisesti ottaen vettä tulisi säilyttää astiassa vain 12 – 24 tuntia.
  • Persilja- ja korianterimehun juominen tukee munuaisten toimintaa ayurvedan mukaan. Voit tehdä näistä yrteistä myös miedon haudutetun teen: puoli litraa päivässä riittää.

Tärkeää: ayurvedassa ei milloinkaan suositella juotavaksi jäisen kylmää vettä. (perustelu löytyy tästä artikkelista)

girl-2241750_1280
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.