Ihana, kamala lämpö hellitti, mutta…

Helteinen sää valtasi kesäkuun vaikuttaen kehoon ja mieleen. Saimme nauttia auringosta ja lämmöstä pitkän talven ja viileän kevään jälkeen. Kuumuus alkoi monista jo tuntua epämukavalta, kun sitä kesti niin pitkään. Kesällä – myös viileälläkin säällä – lämmön eli pittan kiihdyttävä vaikutus saattaa jäädä kehoon ja mieleen aiheuttaen monia ongelmia.

Helle uuvuttaa kehoa ja useat meistä nukkuvat silloin huonosti. Sen seurauksena voimme olla väsyneempiä ja ärtyneempiä. Ayurvedan mukaan nämä oireet ovat seuraus kehon ja mielen ylikuumenemisesta – siitä, että pitta-elementti ikään kuin tulvii yli. Samaan oirekuvaan kuuluu se, että luontainen näläntunteemme vaihtelee suuresti: tunnemme itsemme välillä ylinälkäiseksi, tai emme tunne nälkää juuri lainkaan. Jos kehon kuumuutta jatkuu pitkään, se vaikuttaa terveyteemme. Siksi onkin hyvä tietää, kuinka pysymme ”cooleina” –  miten kehomme pitta-elementti pysyy kesästä huolimatta tasapainossa.

Seuraavana on lista muutamista merkityksellisistä asioista:

  • Käytä aurinkolaseja tai auringolta suojaavaa hattua. Pysy varjossa päivän kuumin aika. Erityisen tärkeää on suojata pää liialta kuumudelta. Liikunta kannattaa ajoittaa aamupäivään tai myöhäiseen iltapäivään. Klo 10 – 14 on pitta-aika, jolloin keho kuumenee herkimmin. Sopivia kesän liikuntamuotoja ovat uinti, rauhallinen pyöräily ja kävely luonnossa.
  • Nauti laadukasta ruokaa, jotta vatsa ja maksa voivat hyvin. Suosi kevyesti valmistettua kasvisruokaa, mausta ruoka tuoreilla yrteillä, esimerkiksi basilika, sitruunamelissa, minttu ja salvia. Jos haluat mausteisempaa ruokaa, inkivääri ja intiankumina ovat hyviä vaihtoehtoja.
  • Tee ja etsi asioita, jotka lisäävät hyvää oloa. Näin vahvistat sydämen voimaa.
  • Ylipäätään tee vähemmän: helle ei ole kovan suorittamisen aikaa, vaikka epätasapainossa oleva pittasi sitä saattaakin vaatia.
  • Vesi on pitta-elementille tärkeää. Juo riittävästi, käy uimassa, kävele veden äärellä ja nauti vedestä kaikilla aisteillasi: kuuntele ja katsele.
  • Pitta tasapainottuu kauneudesta ja hyvästä fiiliksestä: luonto ja sen kauneus rauhoittaa ja viilentää.
  • On tärkeää nauttia hyvästä seurasta ja pitää hauskaa – ilo ja rentoutuminen tasapainottavat.

Kaikki nautinnon ja ilon kokemukset tasapainottavat pittaa ja hermostoamme. Ilo on aina hyväksi, mutta helteellä vielä tavallista enemmän. Nyt kannattaa välttää väittelyjä ja kiistoja, sillä ne lähtevät helposti lapasesta kuumuuden – ja lisääntyneen pittan – johdosta. Suosi siis myötämielistä seuraa.

Viileyttä voi etsiä myös ulkoisesti jäähdyttämällä vaatteita pakastimessa, pitämällä vähän kosteaa T-paitaa tai otsalla viileään veteen kostutettua pyyhettä. Sisareni keksi täyttää kumisen kuumavesipullonsa jääkylmällä vedellä ottaa pullon yöksi peittonsa alle jalkojen juureen. Se viilensi mukavasti.

Ruoansulatuksen teho saattaa olla heikentynyt, koska kehomme käyttää paljon energiaa viilentymiseen: kehon lämpötilan pitää olla vakio niin kuumalla kuin kylmällä. Kehomme siirtää kuumuutta kohti ihoa, jotta voimme jäähdyttää itseämme tehokkaammin mm. hikoilemalla. Tämä kuitenkin vähentää kuumuutta sieltä, missä sen kuuluu olla, eli ruoansulatuksessa. Siellä tarpeellinen ”tuli” heikkenee.

Nyt on tärkeää syödä kohtuullisesti. Vaikka etsimme viileyttä myös ruoasta, vältä jääkylmiä ruokia ja juomia, kuten jäätelöä ja olutta. Jääkylmä ruoka tai juoma heikentää kehon energiantuotantoa, kun keho joutuu käyttämään energiaa ravinnon lämmittämiseen ennen ruoansulatusprosessia.  Tiesitkö, että fermentoidut tuotteet – kuten olut ja siideri – itse asiassa lisäävät kehon kuumuutta? Saman tekee alkoholi ihan yleisesti.

Hyvään Pittaa rauhoittavaan ruokavalioon kuuluu lisääntynyt vihreiden kasvien ja salaatin nauttiminen sekä kypsät, makeat hedelmät ja avocado. Salaatti voi olla vaikeasti sulavaa ruokaa, jos ruoansulatus on heikentynyt. Silloin kehosi ei ehkä saa hyödynnettyä sen sisältämiä ravintoaineita. Salaatin kanssa kannattaakin ottaa vähän lämmintä ruokaa tai juomaa. Viljoista Basmati-riisi on eniten kehoa viilentävä.

Ayurveda-tuotevinkit kesälle:

  • Pitta-tee huoneenlämpöisenä viilentää oloa ja sopii hyvin janojuomaksi. Tee kannullinen Pitta-teetä, jota nautit päivän mittaan. Litraan vettä kannattaa laittaa kaksi tai kolme pussia. Voit maustaa teetä esim. mintun oksalla tai lisätä siihen tilkan maitoa. Se rentouttaa myös mieltä.
  • Pitta-churna mausteseos auttaa heikentynyttä ruoansulatusta. Se sopii hyvin kasvisten maustamiseen. Kokeile esim. porkkanalle, fenkolille ja bataatille. Pitta-churna viilentää oloa, ja sitä voi juoda veteen sekoitettuna.
  • Shatavari yrttipuriste viilentää pittaa tehokkaasti sekä vahvistaa kehoa ja hermostoa.
  • Amalaki (amla) yrttipuriste auttaa kehon energian tuotantoa ja tasapainottaa kaikkia doshia. Vaikka sen maku on hapan, muuttuu sen laatu viilentäväksi ruoansulatusprosessin edetessä. Näin se on hyvä pittan rauhoittaja.
dog-764484_1280
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.