Kuuman kesäajan Pitta-ruokavalio

Pitta-ruokavalio-ja-kesä

Kesä on kauneimmillaan ja ensimmäinen pitkä hellejakso on jo takana. Lämpö vaatii vastapainoksi raikkautta ja viileyttä. Helpoin tapa viilentää itseään on uinti, luonnossa kävely ja viilentävä ruokavalio. Ayurvedassa lämpö edustaa pitta-doshaa ja pittaa rauhoittava ruokavalio viilentää kehoa ja mieltä. Siihen kannattaa siirtyä viimeistään nyt, toki oma kehotyyppi huomioon ottaen.

Kun muut kehotyypit soveltavat pitta-ruokavaliota, kannattaa huomioida seuraavat asiat: kapha-tyypille on tärkeää vähentää maitotuotteita, makeaa ja rasvoja; vata-tyyppi voi puolestaan käyttää kesällä hieman enemmän myös ”lämmittäviä” ruoka-aineita, kuten mausteita ja energiapitoista ruokaa.

”Pitta on ominaisuuksiltaan kuuma, joten vältä erityisesti kesällä pippureita, jalapenoa ja chiliä, jotka ovat tulisen makuisia.”

Länsimainen ravitsemustieto on peräisin laboratoriosta ja sen ravitsemusajattelun ydin on ravintoaineissa: rasvoissa, proteiineissa, hiilihydraateissa sekä vitamiineissa ja hivenaineissa. Ayurvedinen ravitsemustieto perustuu enemmän aisteihin ja aistihavaintoihin, siihen miten kehomme – ja kehotyyppimme – reagoivat. Aistitiedon pohjalta voidaan rakentaa tasapainoinen ruokavalio ilman että ravitsemuksesta tulee älyllistä puuhastelua. On kiinnostavaa, että ns. intuitiivinen syöminen* on viime aikoina saanut paljon jalansijaa myös Suomessa. Samoin kuin ayurvedassa, siinäkin on tärkeässä osassa kehon oma älykkyys.

Yleisperiaate tasapainottavaan ruokavalioon

Jos haluat tasapainottaa tiettyä doshaa, vältä ruokia, joilla on samanlaisia ominaisuuksia kuin ko. doshalla. Esimerkiksi:

  • Pitta on ominaisuudeltaan kuuma, joten vältä pippureita, jalapenoa ja chiliä, jotka ovat tulisen makuisia.
  • Kapha on kylmä ja raskas, kuten esimerkiksi viili, jäätelö ja jogurtti.
  • Vata on kuiva, kevyt ja karkea, kuten esimerkiksi näkkileipä tai mysli.

Pitta-tyypeillä on luonnostaan vahva ja tehokas ruoansulatus. Sen heikkeneminen kestää kauan. Pitta-tyyppi pitää myös ylensyönnistä, tätä hänen pitää tietoisesti varoa. Kaikki, mikä tekee aterioista rauhallisia ja harmonisia, auttaa myös rauhoittamaan tätä doshaa.

Pitta-ruokavalio auttaa närästykseen ja liikahappoisuuteen. Se vie vähän aikaa vaikuttaakseen, mutta auttaa lähes poikkeuksetta.

Kesäisin Pittan tasapainottamiseksi kannattaa suosia erityisesti viileää, virkistävää ruokaa. Salaatti sisältää karvaan ja kutistavan maun, ja se on olemukseltaan viileä. Maito ja jäätelö ovat myös hyviä pittan tasapainottajia, mutta niidenkään määrässä ei kannata liioitella.

Pittaa rauhoittava ruokavalio

  • Suosi lämpimiä (ei höyryävän kuumia) tai huoneenlämpöisiä ruokia. Ruoka saa olla kohtuullisen raskas. Pelkkä salaatti sopii, jos siitä tehdään ”ruokaisa”, eli siihen lisätään proteiinia ja öljyä/salaattikastiketta.
  • Karvaat, makeat ja kutistavat maut sopivat pittalle:
    • Vihreät lehtivihannekset, pavut ja linssit, tuoreet ja kuivatut yrtit, juurekset, kukkakaali, kurpitsa ym. makeahkot vihannekset. Perunaa käytetään vihannesten tapaan, ei pääruokana.
  • Makeat, ei liian happamat hedelmät, vain vähän sitrushedelmiä. Sitruuna ja lime ovat ok.
  • Sekasyöjälle vaalea liha (kana, kalkkuna) ja järvikalat sopivat parhaiten – ei suuria annoksia eläinproteiinia eikä punaista lihaa. Kananmunat ovat ok kohtuudella nautittuna
  • Viljoista suurin osa sopii pittalle. Kuorellinen riisi lisää pittaa, vaalea riisi puolestaan viilentää pittaa. Ruis lämmittää, mutta kannattaa valita usein vähän kuivahtanut ruisleipä, se on vähemmän hapanta.
  • Pittaa tasapainottavaa kutistavaa makua on mm. kaaleissa ja palkokasveissa ja yleensäkin vihreissä vihanneksissa. Kutistava maku supistaa suun limakalvoja.
  • Käytä kohtuullisesti voita ja rasvaa. Ghee on paras rasva, se viilentää. Oliiviöljy on myös neutraali vaihtoehto.
  • Juustoista kannatta pitkään kypsytettyjä juustoja käyttää vain vähän, tuorejuustot ovat parempia.
  • Makeutus: hunajaa ei kannata käyttää paljoa kesällä, muut makeutusaineet ovat ok.
  • Maitotuotteet: hapanmaitotuotteet nostavat jonkin verran pittaa, joten käytä niitä kesäisin vähemmän.
  • Mausteet: korianteri, kardemumma ja fenkoli ovat parhaat, samoin tuoreet ja kuivatut yrtit. Seuraavat mausteet lisäävät Pittaa voimakkaasti ja niitä tulee ottaa vain pieniä määriä: inkiväärijauhe, kumina, mustapippuri, sarviapila, neilikka, sellerinsiemen, suola ja sinapinsiemen. Chilipippuria ja cayennea tulee välttää erityisesti kesäisin.

Vältä erityisesti näitä:

  • tulista, hapanta, suolaista, etikkasäilöttyä ruokaa
  • tomaattisosetta ja -pyrettä, sinappia ja chiliä
  • alkoholia
  • kahvia

Kasvisruokavalio sopii pittalle paremmin kuin millekään muulle kehotyypille.  Jos et ole kasvissyöjä, huolehdi siitä, että ruokavaliosi sisältää runsaasti maitoa, viljatuotteita ja vihanneksia.

Ruokajuomaksi sopii huoneenlämpöinen vesi, mintusta tai lakritsinjuuresta tehty tee tai Pitta-tee.

Pittan kannattaa syödä välipaloja: Voimakkaan ruoansulatuksen vuoksi on hyvä ottaa välipala, jos ruokailuvälit kasvavat liian pitkäksi. Tällöin vältetään heikotusta ja liiallista näläntunnetta. Välipalaksi sopii hedelmät ja mikä tahansa pikkupurtava, joka ei ole liian suolainen kuten perunalastut.

Kaikki pittaa tasapainottavat tuotteet löydät täältä.

*Intuitiivinen syöminen: https://sydan.fi/fakta/intuitiivinen-syominen-on-kehon-kuuntelua/

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.