Sää vaihtelee ja valon määrä lisääntyy – kuinka nukut?

Nukahdatko helposti, vai vietätkö yösi etsien hyvää asentoa ihmetellen, miksi uni ei tule? Tai heräätkö yöllä ja päässäsi pyörii päivän työt ja huolet – vai laukkaavatko ajatuksesi ihan muuten vaan?

Kevyt uni ja huolestuneisuus kulkevat usein käsi kädessä, koska niiden juuret ovat vata-doshassa. Vata hallitsee liikettä niin kehossa kuin mielessäkin: se säätelee veren virtausta, suoliston toimintaa, hengitystä sekä ajatusten ja tunteiden liikkumista. Kun vata on lisääntynyt, niin se voi aiheuttaa huolestumista, levottomuutta ja kevyttä unta.

Onneksi voimme vaikuttaa itse tilanteeseen. Vatan laatuja ovat keveys, kylmyys, epäsäännöllisyys ja liikkuvuus. Tasapainotamme näitä lisäämällä päiväämme ja ruokavalioomme vastakkaisia laatuja. Näin pääsemme ongelman juurelle, emmekä vain hoida oireita! Helpointa on korjata ruokavaliota ja päivärytmiä.

Tässä muutama vinkki:

1. Syö rauhoittavia ruokia ja rauhoita ruokailuhetki

Nyt tarvitsemme lämpimiä ruokia. Syö vain pieniä määriä raakoja vihanneksia ja pidä salaattien määrä kohtuullisena, varsinkin iltaisin. Ruoan ei tarvitse olla raskasta, kasvisten tulisi olla lautasella pääosassa. Syö istuen, äläkä puuhaa muuta ruokailun aikana, vaan anna mielesi rauhoittua. Istu ruokailun jälkeen 5 – 10 minuuttia, se rauhoitta vataa ja saa ruoansulatuksen hyvin käyntiin.

2. Syö päivällinen/iltaruoka ajoissa

Kun syöt kevyehkön iltaruoan ainakin kolme tuntia ennen nukkumaan menoa, ruoansulatusprosessi ehtii käsitellä sen ajoissa, eikä se häiritse yöllä aktivoituvia kehon lepo- ja uudistumisprosesseja. Raskas iltaruoka voi häiritä näitä prosesseja, ja voit heräillä yöllä sen takia. Jos heräät tästä syystä, sinulla on yleensä kuuma ja jotenkin epämukava olo.

3. Parhaat iltaruoat

Keitot ovat parasta iltaruokaa. Juuressosekeitto on erittäin tasapainottava ja ravitseva. Myös puurot ja höyrytetyt kasvikset ovat mainio iltapala, pienen proteiinin kera. Riisi rauhoittaa oloa, samoin viljatuotteet. Mung Dhal -keitto, jossa on vähän vihanneksia, on erinomainen iltaruoka. Siitä saat myös proteiinia. Keiton kanssa kannattaa syödä vähän riisiä tai muuta viljatuotetta, jotta aminohappokoostumus olisi täydellinen. Vältä illalla juustoja ja paistettua ruokaa. Paras juoma iltateeksi on Vata tee.

4. Pimennä makuuhuone ja rauhoita ilta

Koska valon määrä aamulla kevään tulon myötä lisääntyy, saatat alkaa herätä hyvin aikaisin. Makuuhuoneen pimentäminen auttaa asiassa. Iltaisin vältä kännykän, tabletin ja TV:n ruutua, varsinkin klo 21 jälkeen. Jos haluat oikein ”hifistellä”, tee pieni iltakävely ennen nukkumaan menoa, katsellen taivasta ja rauhoittuen. Voit kuunnella vielä sängyssä rauhoittavaa musiikkia, kuten Rain Melodya.

5. Tee mini-öljyhieronta

Öljy on tehokas vatan rauhoittaja. Voit hieroa iltaisin pienen määrän öljyä jalkoihisi (jalkaterät ja pohkeet), alavatsalle ja otsaan. Kylmäpuristettu seesamöljy tai oliiviöljy ovat hyviä hierontaöljyjä. Sen jälkeen voit ottaa lämpimän suihkun. Voit myös tehdä itsellesi 5 – 10 minuutin jalkakylvyn ja sen jälkeen hieroa öljyä jalkoihisi. Lämpötyyny alavatsalla rauhoittaa ja sopii niille, jotka eivät herää yöllä kuumissaan.

6. Vata Balance –yrttiyhdistelmä auttaa stressaantuneeseen ja rauhattomaan oloon. Siinä on useita ainesosia, jotka ayurvedisen tiedon mukaan tukevat mielen toimintoja, mm. ashwagandhaa. Kun mielesi on rento, niin kehosikin voi yleensä paremmin.

Samhita
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.