Juhlasta takaisin arkeen – hyvään arkeen

Talven juhlakausi on nyt juhlittu – pikkujoulut, joulun aika ja uuden vuoden vastaanotto on tehnyt monia poikkeamia päivittäiseen arkeemme. Olemme syöneet ja juoneet juhlaruokia ja herkkuja, lisäksi iltaisin on moni saattanut syödä tavallista tukevammin. Sukulaisten ja ystävien tapaaminen ja ehkä heidän luokseen matkustaminenkin on lisännyt istumista ja ehkä valvomista iltaisin. Aina ei kaikki suju edes niin kuin pitäisi, ja yhdessäolokaan ei ole aina pelkkää juhlaa, joten keholla ja mielellä voi olla näin alkuvuodesta monenlaista sulateltavaa.

Kaiken virkistyksen ja ylimääräisen aktiivisuuden jälkeen voi seurata väsymys ja ruoansulatus voi olla niin heikko, että kehoon on kertynyt tavallista enemmän kuona-aineita, mikä väsyttää myös. Nyt onkin aika keskittyä palautumaan. Sen voi helpoimmin aloittaa palaamalla kasvispainotteiseen ruokavalioon ja juomalla runsaasti lämmintä vettä. Näin aineenvaihduntasi pystyy helpommin poistamaan kuona-aineita. Lisäämällä päivääsi vielä vähän joogaa tai venyttelyä, ulkoilua sekä tarvittaessa pari ayurveda-tuotetta saat paljon aikaan jo parissa viikossa.

Mistä tiedät, että ruoansulatus on heikentynyt?

Ensimmäinen merkki on heikentynyt ja viivästynyt nälän tunne. Toinen se, että hengitys saattaa tuoksua tunkkaiselle; kolmas merkki on, jos vatsa ei toimi normaalisti. Suolen pitäisi tyhjentyä ainakin kerran päivässä. Neljänneksi, yleinen olotilasi voi olla nuutunut.

Tässä on sinulle viisi ayurvedistä vinkkiä juhlakaudesta palautumiseen. Poimi niistä omasi.

  1. Aloita päiväsi kypsennetyllä omenalla
    Pilko omena, ja laita kattilan pohjalle n. 1 cm vettä. Lisää omenapalat, kun vesi kiehuu. Anna kypsyä pari minuuttia – joko ihan kypsäksi tai puolikypsäksi. Lisää halutessasi kanelia. Tämä ayurvedinen aamun ensimmäinen ruoka on helppo sulattaa. Se sisältää runsaasti kuituja, vitamiineja, mineraaleja ja flavonoideja. Siksi kypsennetty omena onkin hyvä laihdutusruoka ja auttaa polttamaan rasvaa.

Voit parantaa vatsasi toimintaa nauttimalla omenan kanssa yön yli liotettuja rusinoita, luumuja tai viikunoita pilkottuna.

  1. Ayurvedinen ruoanvalmistus edistää palautumista
    Kun valmistat lounasta tai iltaruokaa, saat mausteiden ja vihannesten parhaat puolet esiin, kun yhdistät mausteet ayurvedisesti. Näin ruoansulatusentsyymit toimivat tehokkaammin. Voit valmistaa vihannekset kahdella tapaa:
  • höyrytä vihannekset tai kypsennä pienessä määrässä vettä kuten em. omena. Kuumenna 1-2 tl gheetä pannulla tai kattilassa miedolla lämmöllä ja lisää siihen mausteet: ensin kokonaiset siemenet. Kääntele niitä gheessä pari minuuttia. Lisää sitten jauhemausteet, kääntele niitä hetken, kunnes ne tuoksuvat. Sekoita mausteet ja ghee vihannesten kanssa, lisää suola. Koristele tuoreilla yrteillä.
  • aloita kypsentämällä mausteet kuten edellä, ja lisää sitten pannulle pilkotut vihannekset ja kääntele niitä miedolla lämmöllä muutama minuutti. Peitä pannu/kasari kannella ja hauduta. Lisää tarvittaessa vähän kuumaa vettä tai kasvislientä, lisää suola. Koristele tuoreilla yrteillä.

Ruoan jälkeen kannattaa vielä ottaa Digest Special-tabletti auttamaan ruoansulatusnesteiden toimintaa, jos näläntunteesi on heikko tai tunnistit muita oireita heikentyneestä ruoansulatuksesta.

  1. Juo keitettyä vettä, Meda-teetä tai Digest Plus -teetä pitkin päivää, pari siemausta kerralla.
    Keitä juoma termokseen ja juo se lämpimänä. Litra teetä riittää. Tämä aktivoi kuonan poistoa ja ruoansulatuksen tehoa.
  2. Jos tunne-elämäkin kaipaa sulatteluapua, kannattaa tukea sydäntä. Sen vaikutus tunteisiin on ayurvedassa merkittävä. Moderni terminologia voisi selittää asian näin: sadhaka agni (joka huolehtii sydämen voimasta) on yhteydessä niihin neurohormoneihin, jotka sijaitsevat aivoissa, sydämessä ja eri puolilla kehoa. Sydämessä sijaitsevat neurohormonit lähettävät signaaleja aivoihin esim. masennuksen tai onnellisuuden rekisteröimiseksi, riippuen siitä, kuinka yksilö käsittelee kokemusta. Jokaisella on oma tapansa käsitellä tunnekokemuksia, ja meidän tulisi kunnioittaa muiden psyko-emotionaalista reagointitapaa. Se perustuu aina heidän aiempiin kokemuksiinsa. Myös kehotyypillä on vaikutus reagointitapaamme. Eniten meillä on valtaa itseemme ja omaan tasapainoomme.

Ravitse sydäntäsi vaikkapa makeilla ja raikkailla hedelmillä. Esimerkiksi mehukas päärynä on hyvä välipala. Kannattaa myös tutustua Kapha balance -tuotteeseen. Sen aiempi nimi oli Blissful Joy, joka kuvastaa sen vaikutusta paremmin.  Kapha balance sopii siis hyvin muillekin kuin kaphalle. Sen adaptogeeniset yrtit on valittu tukemaan tasapainoa emotionaalisesti haastavissa tilanteissa, tukemaan sydäntä ja edistämään kuona-aineiden poistoa. Kun kuona-aineet alentavat energiatasoa, ne voivat myös aiheuttaa epämiellyttävää tai surullista oloa. Ota Kapha balancea 1-2 tablettia aamuisin ja iltaisin aterian yhteydessä.

Lisää sydämestä ja sadhakasta voit lukea täältä: https://samhita.fi/kevat-ilon-vai-alakulon-aikaa/.

  1. Ulkoile, ui ja liiku – yksin tai yhdessä.
    Happi auttaa kehoa toipumaan, uinti ja vesiliikunta aktivoi aineenvaihdunnan ja poistaa turvotusta. Pienelläkin ulkoilulla on merkitystä.

Pian nautimme taas valoisammasta ajasta ja toivottavasti myös aurinkoisista keleistä. Näillä ohjeilla olet valmis ottamaan tämän vuoden vastaan iloisena ja energisenä. Hyvää tätä vuotta!

 

clutter-560701_1280
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.