Aurinkoa ja rantaelämää – entä ihon hoito?

Näin kesällä moni nauttii ulkona olosta tavallistakin enemmän: raitista ilmaa, kaunista luontoa, ystävien tapaamista, lasten riemua, harrastuksia veden äärellä ja vedessä. Kesä on Suomessa melko lyhyt, joten monelle tulee helposti tunne, että joka hetki kannattaa hyödyntää.

Auringonvalo edustaa terveyttä, positiivista mielialaa ja immuniteettia. Se käynnistää iholla D-vitamiinin tuotannon. Kesällä ulkoillessamme D-vitamiinitaso kohoaa ja se säilyy koholla vielä pari kuukautta kesän jälkeenkin. Aurinkovoiteet eivät estä D-vitamiinin muodostusta. Onkin parempi suojata iho liialta auringonvalolta kuin jättää suojavoide tai vaatetus pois D-vitamiinitason korjautumisen toivossa.

Aurinko edustaa kuumuutta ja pitta-elementtiä, joka ayurvedan mukaan hallitsee kehossamme ruoansulatusta ja aineenvaihduntaa sekä kehon lämpötilaa. Se säätelee myös sisäistä kelloamme ja aktivoi serotoniini-nimisen mielihyvähormonin muodostusta.

Kehotyypit ja aurinko

Eri kehotyypit – vata, pitta ja kapha – reagoivat aurinkoon ja lämpöön eri tavoin, samoin kun me reagoimme yksilöllisesti ruokaan ja moneen muuhunkin ulkoiseen ärsykkeeseen. Kaikkien kannattaa kuitenkin oleilla auringossa vasta klo 14 – 15 jälkeen, jolloin aurinko ei ole polttavimmillaan. Luontaistuotekaupoissa on hyviä vaihtoehtoja auringonsuoja-aineeksi, kannattaa tutustua.

Vata-tyypin iho on vähän ohuempi ja kuivempi kuin muiden kehotyyppien. Yleensä vata meissä tuo kehoon kylmyyttä ja palelua, joten auringon lämpö tuntuu hellivältä. Sinulla voi olla vata-tyyppinen iho, vaikka et olisikaan muuten vata-tyyppi. Ikääntyvä iho on tyypillisesti vata-laatuinen. Nauti auringosta kohtuullisesti, ja muista kosteuttaa iho hyvin illalla, ja käytä kosteuttavaa kasvonaamiota pari kertaa viikossa. Vata kasvovoide sopii tähän oikein hyvin: laita tätä runsas kerros kasvoille ja anna imeytyä. Sen voi hyvin jättää yöksi iholle. Voide on jonkin verran tahmea sen sisältävän kosteutta sitovan risiiniöljyn takia. Voit käyttää myös mm. kookosöljyä, ja aloe vera geeliä iholle, rauhoittamaan ja kosteuttamaan. 

Pitta-tyypin iho on yleensä herkkä ja helposti punoittava, ja siinä voi olla pisamia tai pigmenttiläiskiä. Pitta iho on muita arempi kuumalle ja voi palaa herkästi. Kannattaakin olla varovainen auringossa, ja käyttää vaatteita tai hyvää aurinkovoidetta, ja viilentää ihoa esim. uimalla usein. Pittallekin sopivat miedosti viilentävät kylmäpuristettu kookosöljy ja aloe vera iholle, erityisesti iltaisin. Voit myös ruiskuttaa kasvoille alkoholitonta ruusuvettä hillitsemään punoitusta. Ruusu kasvovoide sopii pitta-ihon kosteutukseen, käytä sitä samoin kuin vata-iholle suositeltua Vata-voidetta.

Kapha-tyypin iho on paksu eikä se pala herkästi. Yleensä kapha-tyypit pitävät auringosta, ja voivat nauttia siitä vähän enemmän kuin toiset. Kaphaa lämpö ei uuvuta niin kuin vataa ja pittaa. Muista kuitenkin suojata ihosi palamiselta ja välttää suurinta paahdetta. Kosteuta ihoasi ruusuvedellä ja aloe vera -geelillä.

Lisäkosteutuksena voit välillä käyttää myös Vata-, Pitta- tai Kapha-hierontaöljyä. Hiuksille voit tehdä tehohoidon kookosmaidolla. Laita maito kuiviin hiuksiin/latvoihin ja anna vaikuttaa vähintään 15 minuuttia ennen shampoopesua. Kookos kosteuttaa hiuksia ja ehkäisee hiusten proteiinikatoa.

Lue lisää ayurvedisestä ihonhoidosta ”Pohjoista Ayurvedaa” -kirjasta. Ekokosmetologit Rosi Sotkasiira ja Jaana Pokka antavat hyviä hoitoneuvoja eri ihotyypeille. Voit tilata kirjan verkkokaupastamme.

girl-2501102_1280
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.