Vatsavaivat – ayurvedinen näkemys

Vatsavaivat, ruokavalio ja ayurveda

Useimmilla meistä on silloin tällöin ongelmia vatsan kanssa, kuten turvotusta tai ilmavaivoja. Tähän vaikuttaa esimerkiksi kiire ja stressi, liian nopeasti syöty ruoka tai liian raskas ruoka. Jos vatsaongelmia on usein, voi olla hyödyksi tutustua ayurvediseen perustietoon niiden syistä ja taustoista. Ayurveda käsittelee ruokaa ja ruoansulatusta osittain eri näkökulmasta kuin länsimainen terveystieto. Nämä näkemykset yhdistämällä näet asiat kokonaisuutena ja opit uutta.

Ayurvedassa ruoansulatus on todella tärkeässä roolissa. Sen sujuvan toiminnan myötä koko kehon aineenvaihdunta toimii hyvin. Miten tunnistat, että ruoansulatuksen kanssa on ongelmia? Juuri vatsavaivat ovat sen paras tuntomerkki. Jos ruoka ei sula hyvin, saatat ruoan jälkeen olla väsynyt tai tuntea vatsasi pinkeäksi; olo voi olla vähän kuvottava tai sinua janottaa vähän väliä. Ongelmista voi kertoa sekin, että aterian jälkeen menee pitkään, yli 4-5 tuntia, ennen kuin olet uudestaan nälkäinen.

Ruoansulatus on prosessi, jossa ruoka-aineet pilkkoutuvat ravintoaineiksi. Tämä tapahtuu vatsahappojen ja ruoansulatusentsyymien avulla. Ravintoaineet imeytyvät ohutsuolen seinämän läpi verenkiertoon, mikä kuljettaa nämä aineet solujen käytettäväksi. Ayurvedassa tähän prosessiin liittyy olennaisesti agni, jolla viitataan ruoansulatuksen voimaan ja ”tuleen”. Ruoansulatuksen merkitys terveyden perustana  on ayurvedassa melkein yhtä iso kuin kehotyypeillä. Jos agni ei toimi kunnolla, kehomme ei saa riittävästi ravintoaineita, eiväkä kuona-aineet poistu kehosta tarpeeksi hyvin. Tämä voi johtaa moniin ongelmiin ja sairauksiin.

Erityyppiset agnit eli ruoansulatuksen voimat:

Ruoansulatuksen voima voi häiriintyä monesta syystä. Esimerkiksi stressi ja tunnekuohut heikentävät ruoansulatusta, joten on parasta välttää syömistä, jos on vihainen tai hermostunut – ruoka ei yksinkertaisesti sula koska hermosto on liian aktiivinen, jopa ”taistele tai pakene” -tilassa. Myös silloin, kun olet sairas tai jos olet nukkunut huonosti, kannattaa syödä vain helposti sulavaa ruokaa, kuten keittoa – ja vähän pienempiä annoksia.

Toinen avainasia ruoansulatuksen kannalta on, että ruoka-aikojen tulisi olla säännöllisiä. Näin kehosi tietää, milloin on aika valmistautua ruoansulatukseen.

Ruoansulatuksesi tuli – eli hallitseva agnisi – voi olla:

  • Sama agni: säännöllinen ja tasapainoinen ruoansulatus, joka ylläpitää hyvää aineeenvaihduntaa. Sama agnia edistetään tasapainoisella ruokavaliolla ja ruokailutavoilla sekä säännöllisellä päivärytmillä.
  • Vishama agni: epäsäännöllinen, koska sitä hallitsee liiallinen vata-dosha. Yhtenä päivänä voi olla kova nälkä ja vatsa toimii hyvin, seuraavana päivänä tilanne voi olla päinvastainen. Tämä aiheuttaa ongelmia solujen ravintoaineiden saantiin ja kuonanpoistojärjestelmään. Tämä tila hoidetaan tasapainottamalla vataa koko kehossa.
  • Tikshna agni: terävä, liian voimakas ruoansulatus, koska sitä hallitsee liiallinen pitta-dosha. Tämä aiheuttaa soluissa liiallista aktiviteettia heikentäen näin kehoa. Tämä tila, johon usein liittyy myös happoisuutta tai närästyksen tunnetta, hoidetaan tasapainottamalla pittaa.
  • Manda agni: mieto, laiska ruoansulatuksen voima. Ruoansulatus ei ole tarpeeksi voimakas, ja ruoka-aineet eivät pilkkoudu tarpeeksi hyvin. Tämä tuottaa kehoon kuona-aineita. Tilaa hoidetaan tasapainottamalla kaphaa.

Hallitseva agnisi on usein sidoksissa kehotyyppiisi, mutta se vaihtelee myös sen mukaan, millainen epätasapainotila sinulla on.

Vata, pitta, suolisto ja hermosto

Hermosto yhdistää tiedonkulun aivoista suolistoon ja suolistosta aivoihin. Nykytiede tietää tästä yhteydestä jo paljon, mutta ei läheskään kaikkea. Ilmeisesti avainroolissa tiedon välittäjänä toimii vagus- eli kiertäjähermosto. Ayurvedassa taas nähdään, että hermostolla ja vata-doshalla on selkeä toiminnallinen yhteys.

Kuten jo mainitsin, stressi, kireys ja voimakkaat tunnetilat heikentävät ruoansulatusjärjestelmämme toimintaa. Kun keho ja hermosto on jatkuvassa virittyneisyyden tilassa, se ei ole valmis ruoansulatukseen. Silloin kun olet rentoutunut asia on toisin, silloin kehollesi on helpompaa suunnata voimavarojaan sinne missä on tarvetta, kuten ruoansulatukseen. Kun syöt ilman kiirettä ja stressiä, ruoansulatus toimii, kuten sen on tarkoituskin. (Lue lisää hermoston ja suoliston yhteydestä).

Liiallinen vata-dosha suolistossa aiheuttaa erityisesti ilmavaivoja. Kun suolisto venyy kaasujen täyttäessä sitä, se koetaan turvotuksena ja  vatsakipuna. Vata-ongelmien ratkomisessa keskitytään säännölliseen ruokailu- ja elämänrytmiin ja pieniin lepotaukoihin. Asafoetida ja intiankumina ovat mausteita, joita kannattaa lisätä ruokaan. Niiden sanotaan edistävän suolistokaasujen hajoamista ja vähentävän kaasujen muodostusta. Veitsenkärjellinen riittää! Molempia näitä mausteita on mm. Vata Churnassa.

Pitta-dosha puolestaan – liiallisena – on yhteydessä tulehduksiin ja limakalvon ärsytystiloihin. Pitta on olemukseltaan kuuma, hapan ja terävä, ja liiallisena se ärsyttää koko ruoansulatuskanavaa, aiheuttaen vatsakipuja. Pitta voi myös aiheuttaa suolistoon selkeän ärsytystilan ja hyvin löysän ulosteen. Tällöin suosittelen kokeilemaan hyviä ruoansulatusentsyymejä ja Gelsectan-tuotetta, jota voit tilata apteekista. Pittaa tasapainotetaan parhaiten varaamalla riittävästi aikaa rentoutumiseen ja arvottamalla oma hyvinvointi suorituskeskeisen elämäntavan edelle.

Kapha-dosha puolestaan hidastaa suolen toimintaa: osin heikentyneen ruoansulatuksen takia, osin kaphan hitaan ominaislaadun takia. Kapha-ruoansulatusongelmat hyötyvät kävelystä ruokailun jälkeen, ja yleensäkin kestävyysliikunnasta. Ruokailun jälkeinen kävely voi olla vain 100-200 metriä, mutta se aktivoi vatsan prosessit, jolloin ruoka ei ole liian pitkään mahalaukussa.

Kaikille kehotyypeille ja yleisiin ruoansulatusongelmiin sopii Digest Special -yrttivalmiste. Se tasapainottaa vatsan ja suoliston alueen liikettä, ja edistää ruoansulatuksen voimaa.

Jos tuntuu, että suolistossa on isompi epätasapainotila ja ehkä myös kuona-aineita, Triphala Plus -tuote voi olla hyvä lisä Digest Specialin oheen. Ne tukevat toisiaan, joten niiden synerginen teho on suurempi. Kumpaakin tuotetta kannattaa syödä noin kaksi kuukautta. Sen jälkeen voit päättää, jatkatko esim. Digest-tuotteella aina silloin, kun se tuntuu tarpeelliselta. Jos ongelmanasi on hidas ruoansulatus, silloin Triphala Plus tuotteen sijasta kannattaa kokeilla Triphala Guggulua, joka on tehokkaasti kaphaa ruoansulatuskanavasta poistava valmiste.

Vatsan turvotus ja siitä johtuva vatsakipu

Duodecim-lehti* listaa vatsan turvotuksen syiksi mm. runsasrasvaisen aterian, palkokasvit kuten pavut, linssit ja herneet, kaalit, sipulit, sienet, makeutusaineet kuten fruktoosi, ksylitoli ja sorbitoli sekä hiilihappopitoiset juomat.

Ayurveda-tieto suosittele syömään tuoretta ja vastavalmistettua ruokaa sekä mahdollisimman paljon kasviksia. Värikkäistä kasviksista saat paljon fytokemikaaleja. Esimerkiksi riisi, taatelit, mantelit ja ghee ovat ruoka-aineita, joiden sanotaan lisäävän kehon vahvuutta ja mielen tasapainoa. Ayurvedinen ruokavalio ei suosi eineksiä, tähteeksi jäänyttä tai uudelleen lämmitettyä ruokaa, koska niissä on hyvin vähän elinvoimaa jäljellä ja ne aiheuttavat siksi helposti kuona-aineiden kertymistä kehoon.

Jos vatsa turvottaa ja se on ärtynyt, suositellaan ayurvedassa vähentämään samoja aineita kuin Duodecimin listallakin. Lisäksi suositellaan välttämään voimakkaasti happamia, etikkaisia ruokia, sinappia ja ketsuppia sekä kuivaa ja karkeaa ruokaa (esimerkiksi näkkileivät, mysli ym. kokojyvätuotteet). Lämpö auttaa vatsaa toimimaan, esim. lämmin (ei kuuma) jyvätyyny alavatsalle rentouttaa suolistoa ja edistää ruoansulatusta.

Muistathan kuitenkin, että vatsavaivoihin voi olla monia syitä, joten lääkärin tekemä tutkimus on tärkeää, jos vaivat ovat voimakkaita tai pitkittyneitä.

Yleisiä vinkkejä parempaan ruoansulatukseen

  1. Rauhoita ruokailuhetket ja pureskele ruoka huolellisesti. Näin ruoansulatusentsyymit pääsevät vauhtiin jo suussa ja ruoka sulaa nopeammin.
  2. Mieluummin kuin kylmää, juo huoneenlämpöistä tai lämmintä vettä. Se auttaa vatsan toimintaa eikä shokeeraa hermostoasi. Älä kuitenkaan juo paljoa juuri ennen ateriaa, aterialla tai puoleen tuntiin sen jälkeen, jotta ruoansulatusnesteet eivät laimene.
  3. Istuminen kerryttää painetta suolistoon. Jos teet istumatyötä, nouse säännöllisin väliajoin jaloittelemaan.
  4. Liikunta on erinomainen keino ehkäistä turvotusta ja edistää suolen toimintaa.
  5. Älä pidättele luonnollisia tarpeita: älä viivyttele vessaan menoa, päästä suolistokaasut ulos ja röyhtäise. Kaikkea näitä voi hyvin tehdä ainakin vessareissulla.
  6. Venyttely on hyvä apu. Kaikki kiertoliikkeet hierovat vatsaa sisältäpäin.

Kiinnostaako sinua lapsille sopiva ruokavalio? Tästä artikkelista löydät siihen vinkkejä https://samhita.fi/lapsille-sopivasta-ayurvedisesta-ruokavaliosta-2/

Lopuksi vielä pari linkkiä, josta saat yleistä tietoa ruokavaliosta:

https://samhita.fi/millaiset-ruoat-sopivat-minulle/

https://samhita.fi/mietitko-kuinka-noudatat-kehotyyppista-ruokavaliota/

Lähteitä:
*Duodecim, Kun vatsa turpoaa (1999;115(8):895-)
Yliopiston apteekki: vatsaa turvottaa – 12 parasta vinkkiä olon helpottamiseen

 

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.

Samhita