Onko pätkäpaasto hyvä vai huono idea?

Minulta kysytään silloin tällöin, olisiko paasto hyvä idea. Vastaan yleensä, että ayurvedassa pidempiä paastoja käytetään hoitona hyvin harvoin. Perustelen vastaustani tässä artikkelissa, jossa keskityn paaston kevyempiin ja lyhyempiin versioihin.

Moni kertoo syövänsä vain kaksi, kolme kertaa päivässä, mutta tarkoittaakin vain pääaterioita eikä laske mukaan välipaloja: terveellisiä tai epäterveellisiä snackseja, virvoitusjuomia, mehua, suklaata tai muita herkkuja. On monia, jotka syövät jotain jopa kymmenen kertaa päivässä. Heidän elimistössään on ruoansulatusprosessi käynnissä aamusta iltaan. Tällaisessa tilanteessa monet tuntuvat hyötyvän paastosta ja kertovat saavansa siitä energiaa, mikä on ymmärrettävää, kun kehon energia ei kulu jatkuvaan ruoansulatukseen.

Ayurvedassa suositellaan, että aterioiden välissä on yleensä aina selkeät tauot. Tämä edistää terveyttä ja hyvää aineenvaihduntaa. On tärkeää antaa ruoansulatuksemme ja ravintoaineiden kuljetuksen työskennellä ilman häiriötekijöitä. Selkeä näläntunne on paras merkki siitä, että aiempi ruoansulatusprosessi on ohi ja voimme syödä uudelleen.

Kun ruoansulatusprosessi saa toteutua ilman keskeytyksiä, saamme parhaan hyödyn uusista ravintoaineista ja kehossa syntyy Ojasta eli vastustuskykyä, kestävyyttä ja voimaa. Ojas on kehon ja mielen näkymätöntä ”superravintoa” ja ilmenee myös mielen kirkkautena.

Jos ruoansulatusprosessia häiritään syömällä liian usein tai juomalla aterioiden välillä sokeripitoisia aineita, syntyy kehoon kuona-aineita eli Amaa. Toisaalta liian harvoin syöminen tai pitkiä aikoja ilman ravintoa paastoaminen sekoittaa yleensä sekin ruoansulatusjärjestelmämme ja doshien tasapaino järkkyy. Siksi Ayurvedassa ei yleensä suosita pidempää paastoa. Ruoansulatusjärjestelmämme tarvitsee yleensä ravintoa, jotta se pystyy ylläpitämään Ojaksen valmistamista.

Pätkäpaasto – hyvä idea?

Pätkäpaastolla tarkoitetaan dieettisuuntausta, jossa kaikki päivän ruokailu jaksotetaan tiukasti tietyn aikavälin sisälle. Yleensä illasta aamuun pidetään 12 – 16 tunnin tauko ruokailuista. Se voi tarkoittaa myös sitä, että paastotaan/syödään kevennetysti muutamana päivänä viikossa: esim. 5:2 dieetissä pidetään kaksi päivää viikosta energian saanti hyvin vähäisenä, 500 – 600 kilokaloria päivässä, eli ollaan ”kevytpaastolla”.

Ayurveda suosittelee pätkäpaastoa silloin, kun halutaan vahvistaa ruoansulatusta ja auttaa kuona-aineita poistumaan elimistöstä. Pätkäpaastoa tulisi soveltaa kehotyypin ja oman voinnin mukaan, niin että emme näännytä itseämme. Paras aika pätkäpaastolle on kevät / alkukesä. Näin varmistamme pätkäpaaston positiiviset vaikutukset: painonpudotuksen, keveyden ja kohonneen hyvinvoinnin.

Pätkäpaastossa on hyvä ottaa huomioon, että iltaruoka tulisi syödä vähintään kolme tuntia ennen nukkumaan menoa, eikä ateria saisi olla raskas. Eli kun nukkumaan tulisi mennä viimeistään klo 22, niin iltapala tulisi syödä viimeistään klo 19. Tämän jälkeen ei tulisi syödä ennen aamua.

Kehotyyppien mukainen pätkäpaasto

Jos vata on sinulla hallitsevin ominaisuus, niin yleensä silloin ei kannata pitää pitkiä välejä ruokailuissa, koska se heikentää kehoa ja voi sekoittaa vatan tasapainon. Silloin suositellaan kolmea päivittäistä ateriaa viiden-kuuden tunnin väliajoin. Muista juoda riittävästi lämmintä. Välillä voit nauttia mehukkaan hedelmän tai marjoja, jos olo tuntuu heikolta.

Pittan hallitessa ruokahalu on yleensä voimakas. Silloin kannattaa vain jättää aamupala tai iltapala väliin ja pitää siis yöllä pidempi tauko. Huolehdi verensokeristasi ottamalla vähän hedelmämehua tai nauttia mehukkaan hedelmän, jos olo menee hankalaksi.

Kaphan hallitsemille ihmisille pätkäpaasto on helpointa ja tärkeintä. Monet kapha-tyypit pystyvät vaivattomasti noudattamaan 18:6 aikataulua, eli 18 tuntia paastoa ja kaksi ateriaa kuuden tunnin välein. Useimmille on helpointa jättää aamupala syömättä. Muista kuitenkin nauttia nesteitä, esim. lämmintä vettä tai yrttiteetä.

Jos et tunne tarvetta toteuttaa pätkäpaastoa joka päivä, niin päivä viikossa voi olla sinulle sopiva tahti. Voit toteuttaa kerran viikossa tahtia joitakin viikkoja tai jopa kuukausia. Tämä kannattaa varsinkin silloin, kun olet ylensyönyt edellisenä päivänä. Näin annat keholle lepotauon.

Ayurvedinen Triphala Plus -yrttivalmiste tukee paaston tehoa: se sisältää kolmea hedelmää, joiden yhteisvaikutus puhdistaa koko ruoansulatusjärjestelmää, jolloin se toimii paremmin ja edistää ravintoaineiden hyödyntämistä.

Pätkäpaaston vaihtoehto on ”keittopäivä” kerran viikossa

Hyvä, ayurvedinen vaihtoehto pätkäpaastolle on kevytpaastopäivä kerran viikossa. Kevytpaastopäivänä syödään aamulla vain hedelmiä ja lounaalla sekä päivällisellä kevyttä keittomaista ruokaa.  Seuraavassa on ohjeita, kuinka voit toteuttaa sen.

Aamiainen: hedelmiä. Vältä kuitenkin banaania ja avocadoa, koska ne ovat raskaita laadultaan.

Lounas ja päivällinen:

  • Yleisohjeet: Tee kerralla vain yhden aterian annos. Suhteuta määrät nälkäsi mukaan, tässä määrät ovat viitteellisiä. Pavut/linssit ja vilja yhdessä antavat sinulle hyvän proteiinikoostumuksen. Aterioiden tulisi olla vegaaneja: ei lihaa, munia tai maitotuotteita.
  • Tässä yksi esimerkkiohje:
    • Noin 0,5 dl valkoista Basmati-riisiä ja 0,5 dl keltaista mung dahlia suhteessa ja vettä.
    • 1 dl vihreitä vihanneksia pilkottuna (vata voi käyttää myös juureksia), pieni annos
    • Mausteeksi kuminaa, korianteria ja inkivääriä ja hyvin kohtuudella suolaa
    • ¼ sitruunan mehu
    • Laita ainekset (paitsi sitruunamehu) kattilaan ja keitä kypsäksi, noin 20 minuuttia. Voit lisätä vihreät vihannekset vähän myöhemmin, jotta ne eivät mene ylikypsäksi. Ruoka saa olla melko nestemäinen, kuin löysähkö puuro.
    • Soseuta tasaiseksi massaksi sauvasekoittimella tms, lisää sitruunamehu. Nauti tuoreena, sinun pitäisi olla ruoan jälkeen tyytyväinen mutta ei liian täysi.
    • Halutessasi voit kokeilla käyttää riisin sijasta hirssiä tai quinoaa ja mung dahlin sijasta punaisia/ruskeita linssejä. Isot pavut ovat huonommin sulavia eivätkä siten sovi paastopäivään.
  • Vaihtoehtoisesti voit tehdä illalla pelkän kasviskeiton, ilman viljaa ja proteiinia.

 

 

alarm-clock-2132276_1280
Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.