Aistit ja kehotyypit – tasapainoa elämään aistit tuntemalla

tasapainota oloa aistien kautta

Nälkä on niin, että näköä haittaa”, sanoo vanha suomalainen sananlasku. Ayurvedassa laadultaan kuuma pitta vastaa ruoansulatuksesta. Jos nälkä yltyy kovaksi, pitta yliaktivoituu. Aisteista pitta-dosha liittyy näköön ja sen jatkuva rasittaminen tai yliaktivointi voi todellakin tuntua myös silmissä. Sananlaskulla saattaa olla perustaa kokemustodellisuudessa, mutta tiesitkö että näköaistin kautta voi myös tasapainottaa liiallista kuumuutta?

Vata-doshan – keveyden ja liikkuvuuden laadun – tasapainoon vaikuttaa eniten kuuloaisti. Jos joudut viettämään paljon aikaa meluisassa ympäristössä, vata saattaa ajautua epätasapainoon. Näin kylmänä vuodenaikana, kun vata aktivoituu muutenkin helpommin, tämä kannattaa huomioida ja välttää  meluisia paikkoja. Myös tuntoaisti on tärkeä vatan tasapainotuksessa.

Kapha-doshan vakaan laadun kannalta merkityksellisimpiä ovat maku- ja hajuaistin kautta tulleet ärsykkeet. Jos olet kapha-tyyppi tai jos kaphasi muusta syystä yliaktivoituu silloin tällöin, hajuaistin kautta asiaan vaikuttaminen on sinulle yksi vaihtoehto.

Aistien merkitys hyvinvoinnillesi

Aisteilla on yhteys hermostoomme, joka puolestaan välittää aistien lähettämät tiedot koko kehoomme. Ayurveda-perinteessä aisteilla on lisäksi yhteys niihin luonnon elementteihin, jotka muodostavat kehotyyppimme: maaelementti edustaa viileyttä ja vakautta, vesi edustaa kaikkea kosteutta, tuli on lämmön vertauskuva, ilma ja eetteri edustavat keveyttä, liikkuvuutta ja viileyttä. Näitä kaikkia elementtejä tasapainotetaan niiden vastakkaisia laatuja lisäämällä – ja aisteilla on tässä ratkaiseva merkitys.

Luonnon elementti Dosha/kehotyypin osa Aisti
Maa Kapha haju
Vesi Kapha maku
Tuli Pitta näkö
Ilma, liike Vata tunto
Ilmakehä, eetteri Vata kuulo

Kuinka aisti-informaatio vaikuttaa meihin

Kun vata on epätasapainossa, olo on rauhaton ja energiataso heittelee. Melu tai runsas ääniärsykkeiden määrä lisää epätasapainoa. Jos mahdollista, sulje radio tai TV ja hakeudu hiljaisuuteen ainakin työpäiväsi päätyttyä. Jos hiljaisuus ei tunnu houkuttelevalta, kuuntele kaunista, rauhallista musiikkia. Jos olet pienten lasten vanhempi, huomaa melun merkitys ja hiljaisuuden arvo myös lastesi kanssa.

Tuntoaistia voit hyödyntää vatan rauhoittamiseen esimerkiksi tekemällä rauhallisia, kevyitä venyttelyjä tai jooga-asanoita. Öljyhieronta lämpimällä öljyllä on ehdottoman tehokas vatan rauhoittaja: siinä yhdistyvät tuntoaisti, lämpö ja öljyn raskas laatu, mikä maadoittaa oloa. Myös lämmin halaus rauhoittaa vataa tuntoaistin kautta.

Pittan epätasapainossa olo on usein kuuma. Jos huomaat itsekrittisyytesi tai kriittisyytesi muita kohtaan kasvavan, tai keskityt liikaa tehokkuusajatteluun, etsi tällöin ympäristöstäsi jotain iloista ja kaunista! Se voi olla taide, värit tai luonto – pääasia että siitä tulee hyvä mieli. Suosi juomissa ja ruoissa mietoja makuja. Rentouttavat äänimaailmat rauhoittavat myös pittaa. Viilentävällä pitta-hierontaöljyllä tai kookosöljyllä tehty hieronta on pittallekin hyväksi. Tuoksuista ruusun tuoksu ravitsee pittan sydäntä ja santelipuun tuoksu viilentää ja maadoittaa. Hitaat venyttelyliikkeet vahvistavat kehotietoisuutta, kun liiallinen pitta valtaa mielen.

Kaphan epätasapainossa olo on veltto, aikaansaamaton ja ”tunkkainen”. Aktivoi oloa reippaalla musiikilla ja sitrushedelmien mauilla ja tuoksuilla, kuten Kapha aromaöljy. Kaphaa tasapainottavat myös metsäiset tuoksut. Meri ja metsä ovat kaphalle hyviä elementtejä: tuulinen sää, puiden humina ja aaltojen pauhu energisoivat. Samoin hieman pippuriset tai yrttimausteet laittavat liikkeelle kaphan liiallista kehon kosteutta. Tuntoaistia aktivoi hyvin tanssi – jota voi hyvin harjoittaa yksin kotonakin; aina ei tarvitse lähteä johonkin, jos ei haluta.

Aromaterapia ja ayurveda

Me kaikki – kehotyypistämme riippumatta – tiedämme, miten merkityksellisiä tuoksut ja äänet voivat olla meille: tiettyjen kukkien tuoksu, vastaleikatun ruohon tuoksu, maan tuoksu kesäisen sadekuuron jälkeen, tai jokin epämiellyttävä tuoksu kuten pilaantunut ruoka.

Aromaterapia auttaa mielen ja fysiologian tasapainottamisessa hajuaistin kautta. Eteeristen öljyjen tuoksuja on käytetty ayurveda-perinteessä vuosituhansien ajan, mikä on myös dokumentoitu Veda-teksteissä. Eteeriset öljyt ovat kasvin ”olemus”, ”elämänvoima” tai ”sielu”. Eteeriset öljyt voivat rauhoittaa ja rentouttaa; motivoida ja inspiroida; harmonisoida ja tasapainottaa tunteitamme. Oikein käytettynä yrtin sisäsyntyinen älykkyys herättää mielesi ja kehosi sisäisen älykkyyden.

Se miten hajuaistin kautta voimme kokonaishyvinvointiimme vaikuttaa on hyvin yksilöllistä. Toisia esim. Kapha-aromaöljyn mieltä kirkastava, piristävä vaikutus inspiroi välittömästi ja pitkään, toiset reagoivat hajuaistin kautta tulleisiin ärsykkeisiin vähemmän ja hitaammin.  Yleisesti ottaen Vata-aromaöljy rauhoittaa kehoa ja mieltä. Myös Nidra aromaöljy tukee rauhoittumista ja makeita unia. Viilentävä Pitta-aromaöljy rauhoittaa ja viilentää voimakkaita tunteita (saatavilla tilauksesta). Santelipuuta sisältävät suitsukkeet ovat myös pittaa rauhoittavia, mutta sopivat kaikille kehotyypeille, erityisesti kaphalle. Kuten yllä jo kerroin, stimuloiva Kapha-aromaöljy energisoi fysiologiaa ja virkistää mieltä.

Verkkokauppamme suosituin tasapainottava tuoksuva öljy on hengityselimiä virkistävä Nasya-öljy. Se tasapainottaa erityisesti kaphaa tuoksunsa ja hengityselimiä puhdistavan ja tasapainottavan vaikutuksensa kautta. Nasya sopii kaikille kehotyypeille.

Värit ja ayurveda

Näköaisti on erityisen merkityksellinen pittalle, mutta muillekin sillä on merkitystä. Kuten olet huomannut, vata-tuotteiden pakkaukset ovat yleensä vihreitä. Vihreä väri, myös vihreät vaatteet ja vihertävät värit sisustuksessa – ja tietysti myös luonnossa – tasapainottavat vataa.

Punainen on aktivoiva väri ja tukee kapha-tuotteiden aktivoivaa, inspiroivaa vaikutusta. Sisustusarkkitehdit tietävät, että punainen ja oranssi lisäävät myös ruokahalua (ja pittaa), mistä syystä ne ovat suosittuja värejä ravintoloissa. Pian tulee kevät, joka on kapha- aikaa. Jos sinulla on taipumusta kevätmasennuksen tyyppisiin tunnetiloihin, ei välttämättä ole huono idea kokeilla punaisen värin käyttöä vaatteissa tai sisustuksessa.

Sinistenrvien ja sinertävän meren pittaa viilentävästä vaikutuksesta olemme kirjoittaneet usein. Jos olet ylisuorittamiseen taipuvainen pitta-tyyppi myös sinisävyinen sisustus saattaa tukea tasapainoasi.

Terveytesi on sinun vastuullasi. Vain sinä voit kulloinkin tietää, mikä on kehollesi parasta, millaisia aistimuksia sinun on hyvä kohdata. Kehon signaalien tiedostaminen ja sen ymmärtäminen, miten välttää epätasapainon syntyminen, on paras tapa välttää sairauksia ja rakentaa vahvaa terveyttä.

Heli Jurvanen

Heli Jurvanen

Artikkelien kirjoittaja Heli Jurvanen on työskennellyt ayurvedan parissa yli kaksikymmentä vuotta. Heli on työskennellyt Maharishi Ayurveda -hoitajana sekä - terveysneuvojana yksityisvastaanotollaan ja Lääkäriasema Sofianovassa Helsingissä. Koulutukseltaan Heli on sairaanhoitaja (AMK), kuntoutuksen ohjaaja ja ayurveda-konsultti.

Samhita